• Googels

Vad baka på 25g jäst?

Har ni några förslag på vad man kan baka på 25g jäst? 

Går på övertid och väntar att bebis ska komma så tänkte sysselsätta mej med att baka lite så länge. Har bakat tekakor hittills idag och bakade bullar förra veckan, men vet inte riktigt vad jag ska bata nu.... 

• Svar på tråden Vad baka på 25g jäst?
  • MBert

Du kan ju baka vad som helst med jäst i. Skillnaden mot ett helt paket 50 g är att det tar längre tid att jäsa, ungefär dubbla tiden för halva mängden jäst.

Men här är ett förslag:

Kalljästa morgonfrallor

Snabbt, enkelt och framförallt goda klassiska frallor.
    25 g jäst
    3 dl kall mjölk
    2 msk olja
    ½ tsk salt
    ½ msk strösocker
    ½ ägg
    7-8 dl vetemjöl

½ ägg
    vallmofrön
    Smula jästen och blanda med mjölk och olja. Knäck ägget och rör så gula och vita blandas. Häll hälften av ägget i degen, resten sparas till att pensla bullarna med. Arbeta in salt, socker och vetemjöl till en deg.

Dela degen i 8-12 bitar (beroende på om man vill ha 12 lite mindre eller 8 lite större bullar). Forma till bullar som läggs på en plåt. Låt jäsa övertäckta i kylskåpet 7-8 timmar (eller mer).

Sätt ugnen på 225 grader och ta ut bullarna ur kylen. Pensla med det sparade ägget och strö över vallmofrön. Grädda i ca 10 minuter.
  • Googels

Tack för tipsen! 

Hade redan planerat middagsmaten men pizza är bra att komma ihåg till någon annan gång

Kalljästa frallor funderade jag faktiskt på så det får nog bli det imorgon, när jag nu har ett bra recept på det.  

Svar på tråden Vad baka på 25g jäst?