• Manchester

Byxor/leggings med smal midja?

Min dotter ser inte riktigt ut som barnklädestillverkarna tänkt sig. Hon är sju år gammal och börjar växa i storlek 134 på längden. Problemet är att hon knappt kan ha storlek 110 på bredden. Allt sitter för löst och hasar ned. Hon är ändå inte sjukligt mager. Hon äter bra, men har troligtvis hög förbränning och rör dessutom mycket på sig.

Det är ett elände varje gång vi ska leta byxor. Ibland ger vi upp och köper något som nästan passar och så slutar det med att byxorna hasar ned när hon hoppar och skuttar. Än så länge skrattar hon bara när hon står mitt på skolgården och visar trosorna, men det lär ju inte alltid vara så.

Ibland har ju byxor resår som kan dras åt i midjan, men från storlek 134 verkar det tyvärr rätt ovanligt. Dessutom hjälper det inte alltid. Måste man dra åt väldigt mycket blir det för bylsigt och obekvämt.

Har någon tips på märken som är smala? Vi har ibland hittat Esprit-byxor som sitter någorlunda och en del leggings från Lindex kan sitta uppe om hon inte flänger runt för mycket. Kenzo brukar vara bra, men är onödigt dyra för en vilding som strax får hål på knäna och gräsfläckar på alla plagg.

Jag såg att Ellos hade jeans i B-storlek. Tyvärr står det inte hur stora de är i midjan. Någon som testat?

• Svar på tråden Byxor/leggings med smal midja?
  • Manchester

Ingen som hittat något bra till sina smala barn och kan ge tips? Ingen som testat Ellos b-storlekar?

• Shtatzënë

Nu är min tös yngre än din men jag har inte hittat annt råd än att ta fram symaskinen
    ALLA hennes kjolar och byxor är insydda!

• vivianne

Oj, nu skrämde du upp mig. Min femåring är likadan och har precis vuxit ur strl 122. Visste inte att gummibanden "försvann" i de större storlekarna...

Tights har jag helt enkelt sytt in i midjan så att de  passar. Gör ju inget om det inte är så inte ser perfekt ut, det hänger ju ändå alltid en tunika/klänning över linningen. Polarn har ställbar midja på sina tights men jag vet inte hur det är i 134. Nu till vintern kommer det nog stickade tights (som strumpbyxor utan fot) som är smala, fanns i alla fall förra året på lindex och hm. Titta efter dem i strumpbyxehyllan.

Skärp till byxorna? Eller ett par hängslen, de kan ju sitta under tröjan om man inte vill att de ska synas.

• vivianne
    vivianne skrev 2010-08-06 15:05:56 följande:
    Skärp till byxorna? Eller ett par hängslen, de kan ju sitta under tröjan om man inte vill att de ska synas.
    Vid närmare eftertanke ska nog en sjuåring inte ha hängseln under tröjan... Inte så smart vid toabesök.
  • Manchester
    MaLiQe skrev 2010-08-06 14:57:23 följande:
    Nu är min tös yngre än din men jag har inte hittat annt råd än att ta fram symaskinen
    ALLA hennes kjolar och byxor är insydda!
    Tyvärr går jag och symaskiner inte så värst bra ihop. Jag var den där tjejen som bytte till enbart träslöjd så fort man fick välja. Och vad min man hade för slöjd begriper jag inte. Han kan varken slå i en spik eller sy i en knapp.
  • Manchester
    vivianne skrev 2010-08-06 15:05:56 följande:
    Oj, nu skrämde du upp mig. Min femåring är likadan och har precis vuxit ur strl 122. Visste inte att gummibanden "försvann" i de större storlekarna...

Tights har jag helt enkelt sytt in i midjan så att de  passar. Gör ju inget om det inte är så inte ser perfekt ut, det hänger ju ändå alltid en tunika/klänning över linningen. Polarn har ställbar midja på sina tights men jag vet inte hur det är i 134. Nu till vintern kommer det nog stickade tights (som strumpbyxor utan fot) som är smala, fanns i alla fall förra året på lindex och hm. Titta efter dem i strumpbyxehyllan.

PoP har nog kvar resåren med knapp lite längre upp i storlekarna, i alla fall på tights. Tyvärr envisas de ju med att ha en enda knapp bak i ryggen, istället för en på varje sida. Dottern har ett par sådana tights på sig just nu, men brukar klaga på att knappen skaver i ryggen, särskilt om hon blir lite varm och svettig eller om hon sitter stilla länge.

Stickade tights brukar funka, men är ju inte så bra när det är varmt.

Skärp är lite samma som med ställbar resår. Det funkar till en viss gräns, men blir sedan för bylsigt. Men det kan ju gå bra om vi hittar t ex jeans som bara är lite för stora.

Det där med att resåren försvinner la vi märke till nyligen. Vi hittade ett par jeans på HM i riktigt smal modell. Storlek 128 var lite för korta, men satt OK när vi drog åt resåren. Vi frågade efter 134. Det fanns, men på avdelningen för större barn. Och utan resår. De satt så löst att de skulle ha ramlat av henne. Dottern blev jätteledsen.
  • vivianne

Det löser ju i och för sig inte problemet på sikt men nu på sommaren får min dotter ha sina gamla tights som sitter perfekt i midjan men slutar någonstans på vaden. Blir som capri-tights till sandaler. Men det är ju en fråga om veckor tills det inte går så bra.

När hon var liten hade Name-IT långsmala kläder, har du kollat dem? En del av deras plagg slutar vid 128 men en del fortsätter till 140. Bra priser också. Polarn är ju annars en klassiker för långsmala barn men lite dyrare. Jag köpte dessutom ett par byxor av claire.dk kids i somras som är långsmala och sitter bra (de var väldigt långa i benen så vi kunde gå ner en storlek). Kanske gäller det för alla deras kläder.

Vi har haft en "bara-kjol-duger-fas" på ett par år så jag har inte jättebra koll på byxor...

• Manchester
    vivianne skrev 2010-08-06 18:19:07 följande:
    Det löser ju i och för sig inte problemet på sikt men nu på sommaren får min dotter ha sina gamla tights som sitter perfekt i midjan men slutar någonstans på vaden. Blir som capri-tights till sandaler. Men det är ju en fråga om veckor tills det inte går så bra.

När hon var liten hade Name-IT långsmala kläder, har du kollat dem? En del av deras plagg slutar vid 128 men en del fortsätter till 140. Bra priser också. Polarn är ju annars en klassiker för långsmala barn men lite dyrare. Jag köpte dessutom ett par byxor av claire.dk kids i somras som är långsmala och sitter bra (de var väldigt långa i benen så vi kunde gå ner en storlek). Kanske gäller det för alla deras kläder.

Vi har haft en "bara-kjol-duger-fas" på ett par år så jag har inte jättebra koll på byxor...
    PoP hade tidigare en byxmodell som hette tight/slim och som satt riktigt bra på min dotter. Tyvärr har de gjort om sina byxor och har inte lika många olika vidder längre. Nu heter den smalaste bara slim har jag för mig och är inte lika smal som tidigare. Den kanska kan funka till nöds, men sitter inte riktigt bra.

Jag tror att vi har ett par tights från Name It, men de är nog storlek 122 och sitter som du beskriver, som capri. Jag vet inte hur stora storlekar Name It tillverkas i, men i vår lokala barnklädsaffär finns de inte större än 128.

Claire.dk har jag aldrig sett. De låter bra så jag ska leta. Tack för tipset.

Skönt med bara-kjolar-duger-fas! Då kan man ju ha strumpbyxor och de brukar sitta uppe. Med kjol kan man ju dessutom fuska och ta en som är två-tre storlekar för liten och ska gå till knäna. På en långsmal tjej blir det en utmärkt lite kortare kjol.
  • vivianne

Återförsäljare för claire.dk kids hittar du här:
    http://www.clairekids.dk/start.asp?brandid=3

Vore ju toppen inför framtiden om de var generellt långa och inte bara just det paret . Vi köpte dem förresten för en spottstyver på Kosta Outlet men du kanske aldrig är i de krokarna...

Lycka till. Och tack för försmaken på kommande problem när kjol-fasen förhoppningsvis snart byts ut mot cool-fasen

• Manchester
    vivianne skrev 2010-08-06 20:47:11 följande:
    Om direktlänken funkar tror jag det är de här byxorna min dotter har:
    www.clairekids.dk/index.asp?id=14&k=96&page=5...
    Tack. Här i stockholmstrakten finns visst flera affärer som har dem, så det blir till att ge sig ut och kolla. Tänkte ändå dra in ungarna till stan och hitta på något när vi har våra sista lediga dagar nu på måndag-tisdag. Kanske kan dumpa lillebror hos maken på jobbet en stund och kolla byxor med storasyster.
  • PrincessOfIce

Har du kollat Zaras kläder?
    Annars är det att plocka fram symaskinen.. Jag har lite samma problem men jag köper på Lindex  och övriga och syr dit lite extragrejer..

• Manchester
    PrincessOfIce skrev 2010-08-08 15:19:56 följande:
    Har du kollat Zaras kläder?
    Annars är det att plocka fram symaskinen.. Jag har lite samma problem men jag köper på Lindex  och övriga och syr dit lite extragrejer..
    Återigen denna symaskin! Jag önskar verkligen att jag kunde sy. Ska nog tvinga mina barn att ha syslöjd på högstadiet. Det hade inte jag. Fast visst borde det finnas "färdiga" kläder även för barn som är lite smala. Det finns ju nästan alltid storlekar med "extra vidd" för de barn som är lite tjocka.

Zara har jag inte varit på nu på ett tag. Tycker ofta att deras flickkläder är lite överdrivna, även om del kan vara fint. Hoppas bara att jag hittar något som inte måste tvättas i 30 grader. Det var lite pga tvättråden som jag slutade handla barnkläder där. Vem inbillar sig att man kan få bort gräsfläckar och chokladglass i 30 grader?
Svar på tråden Byxor/leggings med smal midja?