• Elixyr

Vad kostar en advokat egentligen?

Ja vad kostar en advokat egentligen på ett ungefär?

Sitter i en tvist och har nyligen pratat med mitt försäkringsbolag. De råde mig att konsultera en advokat. Men tycker inte advokaten att det är något att driva vidare så får jag ju själv stå för konsultationskostnaden. Så därför undrar jag lite på ett ungefär vad det kostar så att jag inte får en chock sen :)

Jag bor i mellersta skåne kanske jag ska tillägga.

• Svar på tråden Vad kostar en advokat egentligen?
  • Birgitta2

Du behöver ingen advokat egentligen, om det inte är ett brottmål det handlar om. De är ofta lite dyrare eftersom de är medlemmar i advokatsamfundet, vilket kostar. Du behöver en vanlig jurist. De kan kosta i princip vad som helst. Vissa tar 1200 kr i timmen, andra tar 2500 kr i timmen. Du får nog ringa runt till firmorna. Kolla på eniro.se.

• Bedelia

Är mitt upp i en tvist just nu och ett advokatbyte. Den första advokaten kostade 1500 kr/timmen, vår nuvarande kostar 2200 kr/timmen.  Oftast får man första konsultationen gratis.

• Bedelia

Kan tillägga att i vårt fall går advokatkostnaden på hemförsäkringen. Vi betalar en självrisk på någon tusenlapp sen en rörlig kostnad på 20% av arvodet.

• Elixyr
    Bedelia skrev 2010-08-06 14:42:03 följande:
    Kan tillägga att i vårt fall går advokatkostnaden på hemförsäkringen. Vi betalar en självrisk på någon tusenlapp sen en rörlig kostnad på 20% av arvodet.
    Ja, försäkringsbolaget sa att självrisken blir 20% av advokatkostnaden.

Okej, då får jag väl "surfa" vidare :)
    Tack för hjälpen
  • Krycke

OBS! Tänk inte bara på priset! Att vara advokat är inte så lätt, kräver mycket kunskap och gärna erfarenhet. Det viktigaste är att få tag på en bra akvokat som dessutom är bra i ditt område.

Ett exempel är att min kusin är advokat och väldigt dyr men har ändo massor av kundor. Varför då? Är duktig, erfarenhet, ambitiöst etc. Måste hela tiden kolla mycket som kommer och mycket annat.

• Elixyr
    Krycke skrev 2010-08-07 20:10:17 följande:
    OBS! Tänk inte bara på priset! Att vara advokat är inte så lätt, kräver mycket kunskap och gärna erfarenhet. Det viktigaste är att få tag på en bra akvokat som dessutom är bra i ditt område.

Ett exempel är att min kusin är advokat och väldigt dyr men har ändo massor av kundor. Varför då? Är duktig, erfarenhet, ambitiöst etc. Måste hela tiden kolla mycket som kommer och mycket annat.
    Absolut :) Glömde skriva i TS att jag gärna tog emot tips på bra advokater. Men jag hade ingen aning alls vad en advokat kostar så därför var jag lite nyfiken. Inte sagt att jag ska ta den billigaste. Men tack så mycket påminnelsen :)
Svar på tråden Vad kostar en advokat egentligen?