• Pallas

Bygga kaninhus?

Har gått och blivit kaninägare och har byggt en utehage modell större till dem. I hagen står nu ett hussom fanns i trädgården sedan tidigare, men idag ska jag bygga nytt åt dem. 

Ska jag bygga två hus, eftersom de är kolonidjur och vill ha sitt eget plejs? Hur bör jag utforma husen? Hade tänkt mig små lådor, med avtagbart tak för enkel rengöring och om man måste få tag på kaninen och två utgångar. Vad tror ni?

Ni som har kaniner i utehägn, hur har ni löst det med matskålar och höhäckar?

• Svar på tråden Bygga kaninhus?
  • Anna86

Vad är det för storlek på kaninerna? (vikt?)
    En kanin som väger under 3kg ska ha en bur på minst 0.5kvm och den kortaste sidan måste vara minst 50cm, lägsta höjden inuti buren ska vara minst 50cm. Detta är alltså MINSTA tillåtna. Men det kanske du har koll på redan? Minsta burmåtten gäller även om kaninerna har tillgång till hage dygnet runt, har jag fått lära mig av en inspektör från Jordbruksverket

Jag skulle nog ha byggt en sån bur som jag skriver om här ovanför och sen även en mindre om dom vill vara ifrån varandra så att dom har möjlighet att komma undan från snö/regn/blåst även om dom kanske är smågriniga på varandra.

Tänk på att kaniner är känsliga för drag så om du ska ha två öppningar tänk på hur du placerar dom, du kanske kan ha som två "rum" eller något liknande så att den inre delen är dragfri?

Matskålar och höhäckar kan du ju ha inne i buren så det inte blir blött. Tvivlar dock på att du kommer behöva matskålar om kaninerna har tillgång till både gräs och hö. Är det "bara" kelkaniner eller kaniner som ska gå i hägn hela tiden behövs det knappast något kraftfoder (pellets).

Fråga på om det är något mer du undrar eller om jag uttryckt mig luddigt

• Pallas

Tack för ditt utförliga svar! Jag måste missuppfattat reglerna, visste inte att huset måste vara så stort även när de har hage. Hagen är ca 2x3 meter, med 150 cm högt stängsel, nät uppepå, och de små husen jag byggde idag är kanske 45x35 cm, det är för litet alltså? Hur är det för två kaniner, blir det 1 kvm bur som gäller då? Kaninerna är 9 veckor och väger garanterat under ett kilo, men jag vet inte hur stora de kommer bli, gissningsvis kring 2-3 kg. Det är sällskapskaniner.

Husen är fyllda med halm och har en öppning på en kortsida och en långsida vardera och borde inte generera något drag. Kanske jag ska ta kort och visa?

• Kevin2011

Nej, du behöver inte sånna stora hus inne i hagen. De måtten gäller för en riktig kaninbur... en sån kaninerna kommer att behöva till vintern.

De jag fått erfara av kaninhagar är att man måste ha rejält nät. Hönsnät eller liknande fungerar inte! Kaniner gräver oxå som sjutton och kan lätt gräva sig ur. Så ett nät på botten eller eventuellt gräva ned nätet på sidorna en lång bit är att rekommendera.  

Vad gäller att ha två kaniner ihop vill jag bara ge ett varningens finger för att de då och då kommer i luven på varandra (troligtvis när de "löper") och att man då oftast måste sära dem om man vill att båda ska bli kvar i livet.

Husen tycker jag verkar bra. Se till att de inte regnar in o att de står sig mot blåst! 

• Pallas
    Kevin2011 skrev 2010-08-07 11:09:55 följande:
    Nej, du behöver inte sånna stora hus inne i hagen. De måtten gäller för en riktig kaninbur... en sån kaninerna kommer att behöva till vintern.

De jag fått erfara av kaninhagar är att man måste ha rejält nät. Hönsnät eller liknande fungerar inte! Kaniner gräver oxå som sjutton och kan lätt gräva sig ur. Så ett nät på botten eller eventuellt gräva ned nätet på sidorna en lång bit är att rekommendera.  

Vad gäller att ha två kaniner ihop vill jag bara ge ett varningens finger för att de då och då kommer i luven på varandra (troligtvis när de "löper") och att man då oftast måste sära dem om man vill att båda ska bli kvar i livet.

Husen tycker jag verkar bra. Se till att de inte regnar in o att de står sig mot blåst! 
    Tack! Väggarna består av hundgårdsstaket i metall, men jag satte ett finmaskigt hönsnät på insidan upp till ca 80 cm, för alla eventualiteter. De är ju så små ännu och jag vet inte hur små de kan göra sig? Råttor är ju så att bara skallbenet tar sig igenom så kommer hela råttan igenom.

I botten har jag provisoriskt lagt kompostgaller som jag fäst ihop. Tanken var väl att jag skulle gräva ned nät, men jag har inte haft tid ännu. Jag har också lagt in ett par större naturstenar som "stege" upp på taken på de små husen och de verkar gilla att sitta uppe på stenarna. Nästa projekt är att göra rasthagen större, så de kan skutta ännu friare än de kan nu.

Till vintern hade jag tänkt ha dem i garaget, som håller ca 15 grader. Där är dragfritt och torrt. Det blir en hage där också troligen, om jag inte hinner röja så att hela garaget blir kaninsäkert. Detta för att vi ska kunna hålla på med dem även på vintern lite lättare än om det blir en likadan vinter som i vintras...
  • Pallas

Angående att ha dem ihop så har jag läst en del om det nu och skulle de ryka ihop bygger jag två hagar helt enkelt.

• Anna86
    Kevin2011 skrev 2010-08-07 11:09:55 följande:
    Om hagen används som just hage och kaninen har en bur att gå in i på natten så är det okej med mindre hus i hagen. Men om hagen används som bur(dygnet runt) ska det finnas en riktig bur i rätt storlek.

Glömde att skriva att om man har kaniner i grupphållning får dom gå två st i en bur på 0.5kvm(max 3 kg) men du får aldrig halvera den storleken. Så det räcker alltså med en bur på exvis 100x50 för två kaniner men jag, och många med mig, tycker att det är alldeles för litet! Mina har 60x170 var att skutta på plus stora hagar under dagarna och dom får även komma ut och tävla i hoppning några gånger i månaden  

Kort är alltid roligt att se, alltid kul att se hur andra löst det hela!

Hundgårdsstaket låter jättebra!  Men är lite tveksam ändå till hönsnätet, får dom för sig att dom ska ut kan dom mycket väl bita sönder det och krypa genom det andra staketet... Dom kan göra sig rätt så små men oftast fastnar dom i bäckenet eller bakom huvudet då dom försöker backa för att dom inte klarat att ta sig ut och sen tar käken emot...

Planeringen inför vintern låter verkligen toppen! Det låter som om du är en engagerad kaninägare! Bästa svaren om kaniner får du på kanin-net.nu s forum  Annars är det ju bara att fortsätta fråga på här
  • Pallas

Ja, 100x50 känns i minsta laget. Nu är ju kanicklarna pyttesmå, men de lär ju växa... Virke har jag gott om, jag får bygga en mer permanent, större lösning när jag är ledig nästa gång. Några tips på inredning i buren? Har ni bilder på hur era ser ut?

Har du något tips på bättre nät jag kan sätta upp på insidan? Kollade på ett på Rusta, som hade fyrkantiga hål och enligt uppgift skulle vara svetsat ([url=www.alltombostad.se/gunnebo-nordic/svetsat-nat/produkt-files/Svetsat_nat.jpg]Svetsat nät[/url]), skulle det kunna vara något? 

Kaninförskaffandet var... ähum... inte helt planerat. Allt byggande fick ske i all hast och blev lite provisoriskt. Jag har haft kanin förut, men behöver läsa på mer. Har ni tips på böcker för barn om kaninskötsel tar jag tacksamt emot. Kaninerna är mitt huvudansvar, men barnen vill gärna vara delaktiga. Tar också gärna emot tips på rolig träning man kan göra med dem när de blir lite större.  

• Kevin2011
    Anna86 skrev 2010-08-07 19:51:32 följande:
    Om hagen används som just hage och kaninen har en bur att gå in i på natten så är det okej med mindre hus i hagen. Men om hagen används som bur(dygnet runt) ska det finnas en riktig bur i rätt storlek.

Glömde att skriva att om man har kaniner i grupphållning får dom gå två st i en bur på 0.5kvm(max 3 kg) men du får aldrig halvera den storleken. Så det räcker alltså med en bur på exvis 100x50 för två kaniner men jag, och många med mig, tycker att det är alldeles för litet! Mina har 60x170 var att skutta på plus stora hagar under dagarna och dom får även komma ut och tävla i hoppning några gånger i månaden  

Kort är alltid roligt att se, alltid kul att se hur andra löst det hela!

Hundgårdsstaket låter jättebra!  Men är lite tveksam ändå till hönsnätet, får dom för sig att dom ska ut kan dom mycket väl bita sönder det och krypa genom det andra staketet... Dom kan göra sig rätt så små men oftast fastnar dom i bäckenet eller bakom huvudet då dom försöker backa för att dom inte klarat att ta sig ut och sen tar käken emot...

Planeringen inför vintern låter verkligen toppen! Det låter som om du är en engagerad kaninägare! Bästa svaren om kaniner får du på kanin-net.nu s forum  Annars är det ju bara att fortsätta fråga på här
    Ok, jag visste inte att man var tvungen att ha både och. Jag har aldrig haft mina kaniner i bara en hage utan de har alltid fått gå in i sina burar över natten. 

Jag har aldrig varit med om kaniner som bitit sönder hönsnät, det är mer andra djur som tex rävar som haft sönder sånt. Vi har kompostgaller på våra hagar och det fungerar bra... kaninerna kryper inte ur. De är dock fullvuxna och bor inte ute hela tiden.
  • Kevin2011

Man kan annars köpa bra o riktigt galler på tex granngården (heter de så nuförtiden?). Bra att investering om det ska hålla länge!

• Pallas

Asch, länken blev knas. Det här nätet menar jag: www.alltombostad.se/gunnebo-nordic/sv etsat-nat/produkt-files/Svetsat_nat.jpg

Och jo, en annan sak behöver jag få tips på: hur ser botten ut på era burar? Det blir ju lätt äckligt, även om man har kattlåda i plats på toalettstället. Kan man lägga en plastskiva i botten och täta med silikon eller något? Eller äter kaninerna på det? Vill gärna kunna göra rent ordentligt om de ska bo i garaget i vinter. Det får gärna vara så att det går att spola av med högtryckstvätt.

• Anna86

En hylla där båda kaninerna får plats att sitta ovanpå och under är ett måste enligt lagen. Lite grenar att gnaga på och busa runt är aldrig fel! Det finns gallerbollar på affärerna som man kan hänga upp och ge dom grönsakerna i, så får dom jobba lite för maten ;) 

Jag vet vad du menar för nät, svetsat fyrkantsnät! Det funkar jättebra, det har jag i mina burar :) Jag har haft flera kaniner som bitit sönder hönsnät och vet flera andra kaniner som också gjort det.

Det finns någon gammal bild på min hemsida: trombens.se . Ska lägga upp nya så småningom, har nyligen målat klart nya burarna :)

Böcker om kaniner är jag sämre på... de flesta böckerna som finns för yngre verkar det finnas en hel del fel i, i alla fall när jag kollade runt för något år sedan.
    Kaniner går bra att klickerträna, där är det bara fantasin som stoppar er! Annars så är kaninhoppning en rolig sport där man träffar mycket roligt folk och man får umgås och prata kanin hela dagar.

Jag har osb-skiva i botten och har sen silikon i kanterna/hörnen + målat med tålig färg. Lägg spån även under lådan så borde det inte bli så äckligt :) Ladugårdslack i botten verkar vara det tåligaste och det bästa vad jag har hört i kaninkretsar.

• Pallas

Å vilka bra tips! Jag ska kolla vad det finns för virke hemma och utgå ifrån det. Jag tror jag bygger upp det lite med tegelsten. Hyllplan har jag hemma, vet jag. Färg får jag fixa vad det lider. Jag har ju häst, så spån, halm och hö är ju "gratis".

• Pallas

Har fortfarande bara hunnit med provisoriska grejer, då jag blev sjuk. Men i helgen är jag ledig och då ska det bli fixande av!

• Anna86

Vad tråkigt att du blev sjuk :( Men ska bli spännande att se hur du löser det hela :)

Svar på tråden Bygga kaninhus?