Kevin2011 skrev 2010-08-07 11:09:55 följande:
Nej, du behöver inte sånna stora hus inne i hagen. De måtten gäller för en riktig kaninbur... en sån kaninerna kommer att behöva till vintern.
De jag fått erfara av kaninhagar är att man måste ha rejält nät. Hönsnät eller liknande fungerar inte! Kaniner gräver oxå som sjutton och kan lätt gräva sig ur. Så ett nät på botten eller eventuellt gräva ned nätet på sidorna en lång bit är att rekommendera.
Vad gäller att ha två kaniner ihop vill jag bara ge ett varningens finger för att de då och då kommer i luven på varandra (troligtvis när de "löper") och att man då oftast måste sära dem om man vill att båda ska bli kvar i livet.
Husen tycker jag verkar bra. Se till att de inte regnar in o att de står sig mot blåst!
Tack! Väggarna består av hundgårdsstaket i metall, men jag satte ett finmaskigt hönsnät på insidan upp till ca 80 cm, för alla eventualiteter. De är ju så små ännu och jag vet inte hur små de kan göra sig? Råttor är ju så att bara skallbenet tar sig igenom så kommer hela råttan igenom.
I botten har jag provisoriskt lagt kompostgaller som jag fäst ihop. Tanken var väl att jag skulle gräva ned nät, men jag har inte haft tid ännu. Jag har också lagt in ett par större naturstenar som "stege" upp på taken på de små husen och de verkar gilla att sitta uppe på stenarna. Nästa projekt är att göra rasthagen större, så de kan skutta ännu friare än de kan nu.
Till vintern hade jag tänkt ha dem i garaget, som håller ca 15 grader. Där är dragfritt och torrt. Det blir en hage där också troligen, om jag inte hinner röja så att hela garaget blir kaninsäkert. Detta för att vi ska kunna hålla på med dem även på vintern lite lättare än om det blir en likadan vinter som i vintras...