• apricos

    Fråga till er som blev gravida innan mens efter missfall

    Ni som blivit gravida efter missfall men innan första mensen, testade ni med ägglossnings stickor, eller var det slumpen som avgjorde.

    Fick missfall för några dagar sen och vill försöka bli med barn igen.

    Kan man räkna ett missfall som en vanlig mens och hoppas på en ägglossning om 14 dagar ?

  • Svar på tråden Fråga till er som blev gravida innan mens efter missfall
  • Erien

    Jag fick missfall i v. 18. Jag blev dock inte gravid på en gång efter det, men när jag testade med ÄL-test hade jag ägglossning lite senar en vanligt, dock kom mensen på dagen som den skulle (om man räknar missfallet som en mens). Det kanske också var en anledning till att jag inte blev gravid, lutealfasen blev helt enkelt för kort.

    Detta var mitt andra missfall, jag har även haft ett missfall i v. 9. Där stämde datumet för mensen också väldigt bra, speciellt om man räknar från den dag fostret dog, och inte från den dag det kom ut. (Jag vet när det hände för det upptäcktes dagen efter på ett UL.)

    Om du är osäker, testa med ÄL-test, och om du inte skulle bli gravid på en gång, försök att tänka att det är för det bästa för att din kropp förmodligen inte var redo ännu. Det kan ju finnas slemhinnor kvar som ligger i vägen efter ett missfall som behöver en riklig mens för att komma ut. Jag vet hur jobbigt det är att vänta.

    Lycka till!

  • apricos

    tack för ditt svar, på vilket sett blev din  lutealfasen kortare, menar du dagarna innan mens inte var 14 ?

    Jag kör för fullt med stickor nu så får vi se vad som händer, har längtat så länge efter en liten rackare så jag vill bara ge mig i kast med hela karusellen igen.

  • Erien
    apricos skrev 2010-08-14 18:31:23 följande:
    tack för ditt svar, på vilket sett blev din  lutealfasen kortare, menar du dagarna innan mens inte var 14 ?

    Jag kör för fullt med stickor nu så får vi se vad som händer, har längtat så länge efter en liten rackare så jag vill bara ge mig i kast med hela karusellen igen.
    Ja, precis. Jag fick positivt på ÄL-testet på dag 17 och mens på dag 28, alltså 11 dagar.

    Ja, det känns tungt att behöva vänta, och varje negativt grav-test/cykel känns fruktansvärd. Jag har precis passerat mitt andra försök nu. Efter första missfallet väntade vi tills efter mens, och därefter tog det på det tredje försöket. Så jag har mitt hopp uppe för nästa månad.

    Det är ju lite klurigt efter ett missfall, en del blir gravida på en gång och en del säger tom. att det är lättare att bli gravid då. Men jag tror också att det finns de som behöver flera månader på sig innan alla slemhinnor och rester är ute ordentligt. Hormonellt så tror jag att kroppen blir redo väldigt snabbt i vilket fall. Förut så rekommenderade läkarna ofta att vänta minst 1 mens, jag har även hört 3. Min senaste läkare sa dock att de flesta har slutat med den rekommendationen med hänvisning till att blir kroppen gravid så är den redo. Därmed inte sagt att det är många som blir gravida direkt.

    Hoppas du får ett plus redan den här månaden. :)
  • apricos

    Hade du en cykel på 28 dagar ?
    Innan missfallen var min mellan 28 och 33  dagar...typisk nog tror jag att vi bommade denna ägglossning....
    Fick en höjning förrgår men vi fick inte till det förens idag.... Men som du sa kan det vara bra för kroppen att återhämta sig lite. Jag har också återhämtat mig mentalt och försöker att inte ta "produktionen" så allvarligt.

    Men att det skulle vara så psykiskt påfrestande att försöka bli med barn trodde jag aldrig... först är man rädd att man inte kan bli med barn, sen när man väl blir gravid är man rädd att man ska få missfall, och när man får missfall blir man knäckt ... och så ska man ge sig ikast men allt igen :S

    Är du gravid nu ?

  • Erien

    Ja, så vitt jag vet alltid 28 eller 29 dagar.

    Mmm, du kan ju bli gravid ändå, stegringen är ju innan ÄL. Håller tummarna för dig.

    Nej, jag är inte gravid nu, fick mens i förrgår tyvärr. Jag trodde verkligen att jag var gravid dock, men man inbillar sig ju så gärna.

    Ja, och konstigt nog efter ett missfall så är allt man vill att bli gravid igen. Så är det iaf för mig, nästan det enda jag kan tänka på. Som om allt skulle bli och kännas bättre då. Men ändå så vet jag att så fort jag får det där plusset så kommer oron. Komplicerade saker det här. Gråter

  • måne11

    jag fick ett mf 22/6 ....
    var på efterkoll den 7/8 å då såg dom en 2 cm stor äggblåsa....
    sen så fick jag en mens/blödning den 25/7....
    är nu gravid igen å gyn tror jag blev gravid på ägglossningen som kom nån gång efter den 7e....så dom räknar från missfallet...inne på min 9e vecka nu me andra ord...

  • bo74

    Jag blev gravid direkt efter missfall. Jag använde stickor och äl kom 14 dagar efter missfallets start, precis som om det varit en vanlig mens.

  • apricos

    Blir så frustrerad, har testat med stickor i två veckor och fått positivt varje gång. (har även ÄL flytningar därav testandet)
    Jag har även tagit ett grav test som visat negativt.
    Förstår inte vad det kan bero på.... kan man ha ägglossning flera gånger, har kroppen fått total fnatt ..... suck...

    Bo74, grattis till bebben, känns hoppfult att kroppen kan återhämta sig så fort.

  • Erien

    Ush, det låter ju jättekonstigt.

    Kanske kan det vara så att du har hormoner kvar, men då borde ju grav-testet också ge utslag...

    Vad är det för stickor du använder?
    Jag får alltid starkt på ÄL-tester, dock så blir det starkare än kontrollstrecket när det verkligen gäller.
    Men det kan ju göra det svårt att avläsa. Du kanske ska dubbelkolla med CBs digitala (glada gubben)?

    Hoppas din kropp bestämmer sig för att bli normal snart så att du kan göra en bebis.

    Lycka till!

  • apricos

    Jag använder stickor från test lagret, de funkade första gången så jag fortsatte med dom.

    Nu har det snart gott en månad efter missfallet så jag håller tummarna för att mensen kommer snart.

    Hur går det för dig Erien ?

Svar på tråden Fråga till er som blev gravida innan mens efter missfall