• Duddes mamma

Högljudda harklingar m.m. på nätterna. Normalt?

Min dotter 1 mån harklar sig väldigt mycket under perioder på nätterna. Det är även ett väldigt stånkande och pustande så man blir orolig för om hon kan andas bra. Men när hon väl sover så är hon tyst och lugn. Men det verkar så jobbigt för henne det här harklandet. Vad kan det bero på. Bör jag vara orolig? Hon har hållt på med de här ljuden nästan från det att hon föddes.

På BVC sa de att vissa barn låter väldigt mycket. Min son var helt tyst när han var spädis så jag kanske bara är orolig för att hon inte är likadan.

• Svar på tråden Högljudda harklingar m.m. på nätterna. Normalt?
  • pluppen200

tror inte heller att du behöver vara orolig. Min son stånkade och stönade i sömnen från det att han var 3 veckor tror det slutade när han var ca 5,5 vecka. Var mest irriterande för mig för jag kunde inte sova men han sov som en stock.

• Begga

Är det just harklande och inte stön eller "sömnljud" ?
    Tänker bara på min stora pojk som har reflux.  Harklade nätter, samt dagtid senare (precis innan han fick diagnos och mediciner).  På nätterna lät det ibland lite som han var på väg att drunkna...

• pluppen200

Svårt att säga, Jag upplevde det som pustande och stånkande. Lite som att han låg i sängen vaken och "pratade" för sig själv trots att han sov när jag tittade ner i sängen. Han verkade liksom inte sova så jättejättedjupt men var heller inte vaken. Jag var också rädd att han hade svårt att andas men han snusade helt normalt. Inget sådant på dagarna dock.  Men du bör väl ha en tid på bvc för vägning och mätning snart. De borde ju kunna lyssna på lungorna lite så att det inte är slem som hon försöker få bort. Kan ju bli lite irriterande när man ligger ner. Ett tips är att testa och lägga något under sängenbenen så att den lutar lite för är det slem så blir det inte lika irriterande. Fungerade när lillen var förkyld.  Fick nämligen samma info som du när sonen lät och hade sig i sömnen och det gick över efter ett tag.

• Duddes mamma

Hon låter ganska ofta på samma sätt när hon bajsar så jag misstänker att hon har problem med gaser på nätterna när hon låter så där mycket.

Funderar på att prova sempers magdroppar och minifom för att se om det blir bättre.
    Reflux är ju tänkbart men svårt att diagnostisera har jag förstått.

• Begga
    Duddes mamma skrev 2010-08-08 13:02:21 följande:

Reflux är ju tänkbart men svårt att diagnostisera har jag förstått.

Mycket svårt.  Gäller nästan att utesluta allting annat innan man besöker barnläkare om man misstänker sånt. 
    Om ditt barn inte är oerhört gnälligt (visar tecken på att må dåligt), sover bra (dag och natt) och går upp i vikt som det ska så kan du någorlunda utesluta det på en gång.
    Hoppas det funkar med dropparna ! :)
  • musiktjejen

Vår dotter stånkar och stönar och har sig i sömnen också. Hon är sju veckor nu och har hållit på i några veckor med detta. Jag frågade på BVC men de sa att det är vanligt att barn låter mycket i sömnen på det där viset. I morse lät hon väldigt mycket och strax efter så bajsade hon jättemycket (fortfarande i sömnen) så jag tror att lätena beror på att tarmarna jobbar och hon liksom "krystar".
    De dagar när hon har bajsat bra så låter hon inte lika mycket i sömnen heller så det där hänger nog ihop för vår tjej iallafall.  

Var också lite orolig för reflux för hon kräks en del och sätter i halsen ibland, både om natten och dagen. Men efter att hon vägdes på BVC och går upp fint i vikt så har sköterskan där uteslutit reflux. Många barn kräks, hickar och sätter i halsen när de är små tydligen. Magmunnen är inte riktigt sluten än. 

• KickiHH

Min dotter är 6 veckor hon har sedan början snarkat, harklat och haft små ljud för sig. Det är inte hela tiden men  ofta när hon precis somnat och i små perioder under sömnen , när jag går och tittar rör hon sig inte alls utan bara fortsätter sova på. 

• Penney

Min 10 veckors låter mycket i sömnen efter nattamningen. Det har hon gjort från början. Ibland rör hon sig samtidigt "ålar sig" liksom, så jag antar att det är gaser eller mjölk som rör sig i magen/tarmarna.
    Har hänt att hon snarkar ibland också. Gulligt!

Svar på tråden Högljudda harklingar m.m. på nätterna. Normalt?