Angels skrev 2010-08-06 16:59:46 följande:
Jag känner mig fortfarande lite förvirrad. Så det är alltså bättre att läsa civilekonomprogrammet på 4 år, än kandidatprogrammet på 3 år??
Vi tar det från grunden.
Ett kandidatprogram är 3 år (det är på grundnivå). Därefter finns det möjlighet att läsa till magister (kandidat +1 år på avancerad nivå) eller master (kandidat +2 år på avancerad nivå). Ett civilekonomprogram är 4 år eftersom en civilekonomexamen kräver minst 4 år. Reglerna kring detta ändrades 2007 och idag finns det ett antal skolor som utexaminerar personer med civilekonomexamen.
Däremot kan vem som helst kalla sig för civilekonom, det gör de flesta som har en examen på högskolenivå.
För att bli auktoriserad revisor (dvs kunna göra revisioner i stora aktiebolag) så krävs det 4 års ekonomistudier på högskolenivå, annars räcker det med 3 år. Kandidatprogrammet är ganska brett, och läser man ytterligare ett eller två år så får man en fördjupning, så personligen tycker jag inte att det är fel att läsa 4 år.
Sen behöver man ju inte bli revisor. Jag tror att många går in för att bli det, men minst häften väljer något helt annat i slutänden.