• Angels

Civilekonomiprogram eller kandidatprogram???!!!

Vad bör jag läsa? Hur påverkar valet av det ena resp. det andra mitt framtida yrkesval och löneutveckling? Är ju en ren djungel detta. :)

Målet är att bli revisor, men vill ha dörrar öppna för alternativ om jag skulle ångra mig...

• Svar på tråden Civilekonomiprogram eller kandidatprogram???!!!
  • Anova

Jag hade satsat på antingen ett civilekonomprogram eller en magisterexamen i företagsekonomi (kom ihåg att läsa de juridiska kurser som du behöver för att bli godkänd/auktoiserad revisor).

Jag upplever inte att det är någon stor skillnad mellan en kandidat och en magister/master varken i arbetslivet eller lönemässigt. (själv är jag ekon.mag.)

• Dumlekolan

Civilekonom är inte en namnskyddad titel så det kan vem som helst kalla sig... Fackföreningen civilekonomerna har definerat vad de anser det innebär att ble/vara civilekonom.

En ekonomutbildning är en av de bästa utbildningar man kan ha. Bred, stor arbetsmarknad, god representation i ledande befattningar m m. Du kan med eneklhet ändra din yrkesinriktning både under utbildningen och efter.

Med den slopade revisionsplikten på mindre bolag så torde marknaden för godkända revisorer bli mindre. Auktoriserad revisor blir man efter att ha genomgått en ekonomie magister examen med vissa ämneskrav. Läs mer på far.se (Förening för revisorer m fl.)

Trodde att jag skulle bli revisor en gång i tiden men bytte spår redan under utbildningen...

Lycka till!

• Anova
    Dumlekolan skrev 2010-08-06 16:31:33 följande:
    Civilekonom är inte en namnskyddad titel så det kan vem som helst kalla sig... Fackföreningen civilekonomerna har definerat vad de anser det innebär att ble/vara civilekonom.

En ekonomutbildning är en av de bästa utbildningar man kan ha. Bred, stor arbetsmarknad, god representation i ledande befattningar m m. Du kan med eneklhet ändra din yrkesinriktning både under utbildningen och efter.

Med den slopade revisionsplikten på mindre bolag så torde marknaden för godkända revisorer bli mindre. Auktoriserad revisor blir man efter att ha genomgått en ekonomie magister examen med vissa ämneskrav. Läs mer på far.se (Förening för revisorer m fl.)

Trodde att jag skulle bli revisor en gång i tiden men bytte spår redan under utbildningen...

Lycka till!
    Ett tillägg.
    Civilekonom får vem som helst kalla sig.. Däremot ett civilekonomprogram leder till en civilekonomexamen, vilket är ett fåtal skolor som får utfärda.
  • Angels

Jag känner mig fortfarande lite förvirrad. Så det är alltså bättre att läsa civilekonomprogrammet på 4 år, än kandidatprogrammet på 3 år??

• Dumlekolan
    Anova skrev 2010-08-06 16:36:37 följande:
    Ett tillägg.
    Civilekonom får vem som helst kalla sig.. Däremot ett civilekonomprogram leder till en civilekonomexamen, vilket är ett fåtal skolor som får utfärda.
    Så sant, det infördes 2007 (om jag inte minns fel). Det är bara handels i Sthlm och Gbg som utfärdar civekexamen. Vilket du bör/ska välja kommer till slut hänga på dina betyg eller på hp-resultatet.

Om man ska bli revisor (såvida det inte ändrat sig) så måste man dock ha en kombination ämnen där bl a skatterätt, JÖKEN el mots ingår. Det gör det inte automatiskt i civekexamen. Man kan exvis välja ekonomisk historia istället.

Kolla upp vad som gäller nu med FAR. Det är mer än fem år sedan jag slutade på utbildningen så det kan ha ändrats.  
  • Dumlekolan
    Angels skrev 2010-08-06 16:59:46 följande:
    Jag känner mig fortfarande lite förvirrad. Så det är alltså bättre att läsa civilekonomprogrammet på 4 år, än kandidatprogrammet på 3 år??
    Valmöjligheterna:
    Ekonomie kandidat 3 år
    Civekprogram 4 år
    Ekonomie magister 4 år

Ju längre dess bättre kan man säga... och defintivt om du vill bli auktoriserad revisor. Du kommer om du väljer en kandidatutbildning att få läsa till ytterligare kurser för att uppnå kraven. Men som jag skrev jämför innehållet i den utb du tänker dig med FARs krav så du inte "gör bort dig" bland de valbara kurserna.
  • Anova
    Angels skrev 2010-08-06 16:59:46 följande:
    Vi tar det från grunden.

Ett kandidatprogram är 3 år (det är på grundnivå). Därefter finns det möjlighet att läsa till magister (kandidat +1 år på avancerad nivå) eller master (kandidat +2 år på avancerad nivå).  Ett civilekonomprogram är 4 år eftersom en civilekonomexamen kräver minst 4 år.  Reglerna kring detta ändrades 2007 och idag finns det ett antal skolor som utexaminerar personer med civilekonomexamen.
    Däremot kan vem som helst kalla sig för civilekonom, det gör de flesta som har en examen på högskolenivå.

För att bli auktoriserad revisor (dvs kunna göra revisioner i stora aktiebolag) så krävs det 4 års ekonomistudier på högskolenivå, annars räcker det med 3 år. Kandidatprogrammet är ganska brett, och läser man ytterligare ett eller två år så får man en fördjupning, så personligen tycker jag inte att det är fel att läsa 4 år.
    Sen  behöver man ju inte bli revisor. Jag tror att många går in för att bli det, men minst häften väljer något helt annat i slutänden.
  • Anova
    Dumlekolan skrev 2010-08-06 17:06:52 följande:
    Så sant, det infördes 2007 (om jag inte minns fel). Det är bara handels i Sthlm och Gbg som utfärdar civekexamen. Vilket du bör/ska välja kommer till slut hänga på dina betyg eller på hp-resultatet.

Om man ska bli revisor (såvida det inte ändrat sig) så måste man dock ha en kombination ämnen där bl a skatterätt, JÖKEN el mots ingår. Det gör det inte automatiskt i civekexamen. Man kan exvis välja ekonomisk historia istället.

Kolla upp vad som gäller nu med FAR. Det är mer än fem år sedan jag slutade på utbildningen så det kan ha ändrats.  

Stämmer att det var 2007. Det är väl ett antal skolor som utfärdar civ.ek.examen.. Handels i Stockholm, Göteborg, Umeå, Lund, Linköping och Växjö är de ursprungliga, sen har det väl tillkommit ett antal lärosäten, t.ex. Jönköping och Örebro.

För att få en ekonomie kandidat så krävs det väl JÖKen eller HÖKen? Eller så är det så att alla lärosäten som har dessa program inbakar någon slags juridik i utbildnigen? Speciellt för att de vet att det är så många som söker vidare till handels- och beskattningsrätt som väl behövs för just revisorsbehörighet.

• Dumlekolan
    Anova skrev 2010-08-06 17:19:39 följande:

Stämmer att det var 2007. Det är väl ett antal skolor som utfärdar civ.ek.examen.. Handels i Stockholm, Göteborg, Umeå, Lund, Linköping och Växjö är de ursprungliga, sen har det väl tillkommit ett antal lärosäten, t.ex. Jönköping och Örebro.

För att få en ekonomie kandidat så krävs det väl JÖKen eller HÖKen? Eller så är det så att alla lärosäten som har dessa program inbakar någon slags juridik i utbildnigen? Speciellt för att de vet att det är så många som söker vidare till handels- och beskattningsrätt som väl behövs för just revisorsbehörighet.

Ja, googlade på det och såg att även några fler fick rätten att  utfärda civekexamen.

Om man har en ekonomie någonting (kand/mag) så har man en viss ämneskombination (annars har man ju en filosofie kand/mag). Ämneskombinationen är inte automatiskt den rätta för att bli aukt revisor på en civekutb. Där kan man välja exvis ek historia istället. Då uppfyller man inte utbildningskravet för att edemera (efter praktik och test) ansöka om auktorisation.  MEN i många fall så är utb upplagd på ett sätt så man får JÖKEN/HÖKEN, skatterätten men man kan inte till 100% utgå från det.
  • Motljus

Högskolan Kristianstad har ett ekonomprogram med inriktning revisor.

• Anova
    Dumlekolan skrev 2010-08-06 17:26:44 följande:
    Ja, googlade på det och såg att även några fler fick rätten att  utfärda civekexamen.

Om man har en ekonomie någonting (kand/mag) så har man en viss ämneskombination (annars har man ju en filosofie kand/mag). Ämneskombinationen är inte automatiskt den rätta för att bli aukt revisor på en civekutb. Där kan man välja exvis ek historia istället. Då uppfyller man inte utbildningskravet för att edemera (efter praktik och test) ansöka om auktorisation.  MEN i många fall så är utb upplagd på ett sätt så man får JÖKEN/HÖKEN, skatterätten men man kan inte till 100% utgå från det.
    Men om du har valt ekonomisk historia, kan du ju inte välja att läsa handelsrätt och beskattningsrätt och då är det ju kört innan man tagit examen. Det är ju något man bör veta när man väljer inrikning (det går ju alltid att läsa besattningsrätt och handelsrätt som valbara kurser).
    Jag läste i Umeå och där fick man detta med revisorsbehörighet inpräntat inför varje val, det gick knappt och missa. Fast det kanske inte är så överallt?

Sen finns det ju alltid möjlighet att läsa dessa juridikkurser efter avslutad examen om man kommer på att man vill ha auktorisering. De finns väl alla som distanskurser?
  • Anova
    Motljus skrev 2010-08-06 17:29:41 följande:
    Högskolan Kristianstad har ett ekonomprogram med inriktning revisor.
    Fast jag skulle nog satsa på en större och "bättre" skola istället för Kristanstad.. Det utbildas otroligt mycket ekonomer i Sverige, många med företagsekonomi som huvudämne. Att då välja en skola med bra rykte kan vara ett karriärsval.

JAg gissar att revision kan man läsa på de flesta lärosäten.
Svar på tråden Civilekonomiprogram eller kandidatprogram???!!!