• MissLiia

Privata dagmammor i Uppsala?

Hur hittar man privata dagmammor i Uppsala?

• Svar på tråden Privata dagmammor i Uppsala?
  • Hemmaföräldern

Prata med din kommun. De ska ha både privata och kommunala dagmammor på hemsidan så att du kan välja själv. Kan nog vara bra att välja dagmamma istället för dagis. I Uppsala tappas 5-10 dagisbarn i månaden bort, så de har nog inte tillräckligt med personal.

• MissLiia

Ja dagmamma är nog en bra idé även om jag tror att många förskolor också är bra.

Vet nån hur man får tag i privata personer för barnpassning (tex om det är bara nån dag i veckan som man behöver hjälp) ? Finns det någon bra seriös hemsida som förmedlar liknande?

• Hemmaföräldern
    MissLiia skrev 2010-08-08 13:26:37 följande:
    Ja dagmamma är nog en bra idé även om jag tror att många förskolor också är bra.

Vet nån hur man får tag i privata personer för barnpassning (tex om det är bara nån dag i veckan som man behöver hjälp) ? Finns det någon bra seriös hemsida som förmedlar liknande?
    Nej men hör med din kommun eller annonsera. Kanske finns det någon pensionerad förskollärare eller dagmamma som gärna vill hjälpa till :)
  • barefoot

Hej Undén
    Klistrar in en trådstart nedan eftersom du frågade efter privata dagmammor även om det inte var allergidagmamma du sökte...
    Hälsningar Johanna

Hej!
    Vi har en son på 2 år som har olika allergier samt en dotter på 4. Jag och min man kommer genom ett frldr koperativ att ta emot två barn (gärna syskon) i hemmet med start senast i aug 2011 som alt till förskola. Vi tänker oss att barnen är kring samma ålder som våra och erbjuder allergisanerat hem utan rök-, djur, parfym etc, ekologisk hemlagad mat, fokus på natur och uteaktiviteter som passar bra då vi bor nära Hågadalen, skridsko/fotbollsplan, skidspår, pulkabacke etc. Vi tänker oss att barnen kommer från hem utan djur, rök, parfym och att du/ni som föräldrar tycker det är viktigt med utevistelse. Hör av dig om du är intresserad eller vet någon som är det!
    Hälsningar Johanna

• Tjorven10
    lessismore skrev 2011-02-04 13:01:12 följande:
    Hej Undén
    Klistrar in en trådstart nedan eftersom du frågade efter privata dagmammor även om det inte var allergidagmamma du sökte...
    Hälsningar Johanna

Hej!
    Vi har en son på 2 år som har olika allergier samt en dotter på 4. Jag och min man kommer genom ett frldr koperativ att ta emot två barn (gärna syskon) i hemmet med start senast i aug 2011 som alt till förskola. Vi tänker oss att barnen är kring samma ålder som våra och erbjuder allergisanerat hem utan rök-, djur, parfym etc, ekologisk hemlagad mat, fokus på natur och uteaktiviteter som passar bra då vi bor nära Hågadalen, skridsko/fotbollsplan, skidspår, pulkabacke etc. Vi tänker oss att barnen kommer från hem utan djur, rök, parfym och att du/ni som föräldrar tycker det är viktigt med utevistelse. Hör av dig om du är intresserad eller vet någon som är det!
    Hälsningar Johanna
    Hej, vad spännande låter som en toppen alternativ, När kör ni igång verksamheten? Jag ska ha in mitt barn hösten 2012 så det är ett tag kvar men jag vill absolut ha en dagmamma då jag tycker det känns mera genuint. Våran tjej har dessutom mjölkproteinallergi så det är viktig att hon får bra kost.
  • Tiff

Jag vill bli dagmamma och har sökt till kommunen och väntar på svar. Får jag inget napp där så kommer jag öppna privat verksamhet. 
    Har tre barn 9 år 6 år och en liten på 14 månader.  
    Kommer under tiden ta hand om en 9 månaders ngra timmar i veckan då dennes mamma vill jobba lite extra.
    Inboxa mig om du är intresserad. 

• barefoot

Hej "Tjorven"

Vi kör igång i aug eller sept. Bor i Norby. Vi lär om insekter, träd och blommor, sparkar boll och åker skridskor. Odlar grönsaker i trädgården. Planerar samarbete med en annan barngrupp utomhus. Har tänkt köpa in lite Montessorimaterial, annars är det som vilket hem som helst, en "naturlig barnomsorg". Kunskap om genus. Hur gammal är din dotter? Även om hon "bara" är mjölkproteinallergisk så kan hon ha nytta av att också vara i en sanerad miljö med take på luftburet eftersom födoämnesallergi är en riskfaktor för att utveckla allergi även mot luftburet. För övrigt har vi skapat en FB grupp som heter "allergiförskola i Uppsala" även om vi nu är nöjd med detta alternativ - gå gärna med!

• Månson82

Hejhej.. vår dagmamma blir nog privat till hösten vad blir det för skillnad ??
    Nån som vet vad det är för skillnad på kommunal och privat dagmamma,
    Pengar , tid, mm

Tack för svar

• Fröken Troll

Jag driver ett litet familjedaghem i Salabacke. Läs gärna mer på min Facebook sida "Färgkritans familjedaghem".

Svar på tråden Privata dagmammor i Uppsala?