• AmerasMamma

Intensivkurs för automatbil??!!

Hej allihopa!

Okej såhär är de, jag har sedan länge velat ta körkort. Är snart 23 år, så i snart 5 år alltså!!
    Jag ska definitivt ta automatkörkort, eftersom jag inte har energin eller tiden för att försöka mig på en manuell växellspak!! Kräks

Jag har möjligheten att övningsköra privat först, men tycker de verkar så hiiimla krångligt med allt. Man ska hitta en tid som passar båda, och då blir de såklart bara en gång i veckan, sen den där kursen på 1000kr innan osv osv.
     Känns som att det vore lättare att bara köra ett helt paket på nån körskola??
    Går det?? Eller är det bara uuurdumt. Är rädd att jag betalar  15papp och sen ändå inte kan ta körkort?!
    Kollade en trafikskola med nåt paket erbjudande där de ingick 22 lektioner, och den kostade ca 14000.

Det jag undrar alltså är om 22 lektioner räcker?? För automatkörkort (aningen lättare)
    Jag har haft 1 körlektion på 3 timmar med min bror. Det gick skitbra. De enda problemet var att jag måste komma ihåg att blinka och kolla i speglarna innan jag svänger Oskyldig

Jättetacksam för alla synpunkter och råd som jag får !!

(jag bor i sthlm förresten)

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-06 20:52
    aa glömde säga att en lektion var på 35min

• Svar på tråden Intensivkurs för automatbil??!!
  • vinter02
    Att säga hur många körlektioner som krävs för att ta körkort är väldigt svårt, det är så individuellt. Jag tog 13 st 40-minuterslektioner och det räckte för mig, men då hade jag övningskört privat först.

Sen tycker jag verkligen du ska fundera på om du ska ta körkort för bara automat. Det kan vara svårt att låna eller hyra bil då om man behöver det. Här finns en tråd som handlar om det www.familjeliv.se/Forum-5-272/m35648746.html

Lycka till med körkortet i alla fall! 
  • Isfjord

Har du inga medicinska skäl mot manuell, ta körkort för manuell. Du kommer garanterat någon gång tvingas hyra eller låna en bil. Flyttlass, handlat möbler, bilen på verkstad osv och de flesta bilar i Sverige har manuell låda.

• Korsriddaren

Förmågan att köra bil sitter inte i växelspaken. Allt handlar om hur du fungerar med bil i trafiken med andra trafikanter. Att växla manuellt är inte svårare än att använda körriktningsvisarna (blinkers). Skulle också uppmana dig att tänka om och ta ett kort för manuell, om det inte är så att du har ett medicinskt skäl som föranleder just automat.

Ditat scientia vitam!
  • Faber

Dessutom borde folk prioritera att bli bra förare istället för att fokusera på hur många lektioner det kommer att ta.

Svar på tråden Intensivkurs för automatbil??!!