• bebben Elias mamma

Vad menas med tillsvidaretjänst???

Jag har sökt en tjänst (hos kommunen) som är tillsvidaretjänst.
    Vad innebär detta?
    Är man fastanställd då eller?
    Vet någon hur snabbt man kan gå ner i tid efter utan att riskera sitt jobb? Har man några provdagar/månader?
    Tacksam för hjälp

• Svar på tråden Vad menas med tillsvidaretjänst???
  • Blablabla

Det betyder en fast tjänst. Dock brukar man ha en provanställning först.

• viseversa
    Blablabla skrev 2010-08-07 10:13:10 följande:
    Det betyder en fast tjänst. Dock brukar man ha en provanställning först.
    Okej det är så det ligger till.
  • bebben Elias mamma

Jaha, hur länge brukar provanställningen vara? Är det upp till arbetsgivaren att bestämma? För på tjänsten står det bara tillsvidare och inget om någon viss provtid.

• Baronessan
    bebben Elias mamma skrev 2010-08-07 10:15:03 följande:
    Jaha, hur länge brukar provanställningen vara? Är det upp till arbetsgivaren att bestämma? För på tjänsten står det bara tillsvidare och inget om någon viss provtid.
    En provanställning får vara max 6 månader.
  • alltärredanupptagetju

Det vanligaste är väl att man har sex månaders provanställning, men det behöver inte vara så, speciellt om det inte står något om det.

Varför vill du gå ner i tid? För att du har små barn? Under provanställningen har arbetsgivaren rätt att avsluta anställningen, men om det är en någotsånär seriös arbetsgivare borde de acceptera att man går ner i tid. Personligen är jag en ganska orolig människa när det gäller såna här saker, jag skulle inte våga be om att få gå ner i tid förrän provanställningen var avslutad.

• Nean79

En tillsvidaretjänst är en fast anställning, den brukar dock inledas med 6 månaders provanställning. Provanställning är inget måste men det är det vanligaste senariot.

Jag hade nog väntat tills provanställningen var slut med att gå ner i tid.

Lycka till!

• Impega

Jag kan tala som arbetsgivare. Jag skulle bli måttligt road om jag sökte en heltidsarbetare o anställde nån som omedelbart önskade gå ner i tid. Skulle kosta mycket tid o pengar. Varför söka en tjänst som man vet att man måste förändra?

• alltärredanupptagetju
    Impega skrev 2010-08-07 10:24:46 följande:
    Jag kan tala som arbetsgivare. Jag skulle bli måttligt road om jag sökte en heltidsarbetare o anställde nån som omedelbart önskade gå ner i tid. Skulle kosta mycket tid o pengar. Varför söka en tjänst som man vet att man måste förändra?
    Jag kan förstå att man som arbetsgivare blir måttligt road över en sådan sak. Men anledningen till att man gör så kan ju vara att man vill ha ett heltidsjobb, men använda sig av sin rätt att gå ner i tid då man har småbarn. Alla har ju den rätten, skulle du bli lika upprörd om någon av dina anställda som jobbat länge gjorde samma sak efter att han/hon fått barn?
  • Impega

Nej det hade inte stört på samma sätt. Krävs ju ganska mycket när man nyanställer så det är ju det som skulle vara mest irriterande. Först nyanställa en person o sen snabbt ytterligare en för att täcka upp de timmar som "fattas".

Svar på tråden Vad menas med tillsvidaretjänst???