• haberg

Sätta in diskmaskin i ett 60talskök?

Vi är intresserade av en lägenhet som har ett originalkök från 60talet. Fint, men vi vill gärna ha diskmaskin! någon som har erfarenhet av hur måtten brukar vara på de köken? 45 eller 60 bred maskin skulle det vara trevligt att få in utan allför mycket rivande och trixande. Någon som vet?  mvh// Hanna

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2010-08-07 11:46
    Det här köket saknar alltså det "hål" som jag antar var avsett för att ställa in diskmaskinen i. Därför undrar jag hur breda skåpstommarna är i fall det kanske går att ta bort ett skåp och ha diskmaskinen där...

• Svar på tråden Sätta in diskmaskin i ett 60talskök?
  • qzectb

Hade det varit ett 20-talskök hade jag nog föreslagit stor försiktighet. 60-tal låter som nån slags funkis, det borde inte vara så knepigt tycker jag. Det blir ju lättare ju smalade de är. Bänkdiskmaskin kanske är ett alternativ (då behöver ni inte bygga om någonting), fast de är väldigt små.

• haberg

Jag vet några som satt in maskin i 60talskök, fast i de köken var det liksom ett tomrum där redan och inget skåp... Undrar mest över måtten. 20talskök låter fint Glad

• mammaforever

Vi flyttade nyss in i en lägenhet med sånt kök. Vårt mått på "disk-hålet" är 50 cm så vi får nöja oss med en smal-disk på 45 cm istället för de stora. Men det går lika bra det.

• mammaforever

Det går faktiskt in en hel del disk i en smal-disk om man bara staplar lite smart =) Sen kan man ju alltid köra två gånger istället för en =)

• haberg

va kul! ja, smaldisk skulle jag vara supernöjd med i det här köket finns inget "hål". Hur breda är era skåp? för jag antar att vi i så fall kommer att få ta bort ett skåp och ställa in diskis där...

• mammaforever

Hmm ja våra skåp är både smala och breda, men jag tror dom tog bort en insats med lådor för att få till vårt hål då det knappt finns några lådor utan bara massa skåp Skrattande Dom lådorna var antagligen 50 cm breda då hålet är det nu. Det var förra hyresgästen som fixade hålet då dom skulle ha sin disk där.

Svar på tråden Sätta in diskmaskin i ett 60talskök?