• Ellismamma

Blodpropp i benet ?

Är gravid just nu i vecka 29+1. För ca 1 månad sedan hade jag ett stort blåmärke på baksidan av vänster ben ovanför knävecket den ömmade lite om man tryckte på den. Var förmodligen en blodpropp...ångrar nu att jag inte kollade upp det då. För tydligen kan det vara jättefarligt.. men jag tänkte inte att det kunde vara farligt då. För jag fick höra idag av en på jobbet att jag måste ta och kolla upp det osv.

Är det någon annan som har erfarenheter av blodproppar och som varit med om något liknande?

Hälsn. /Anna

• Svar på tråden Blodpropp i benet ?
  • Röd ros

Jag fick Trombyl för att jag har en ökad risk för blodproppar nu under graviditeten, om jag vore du skulle jag ringa bm och prata med henne om det. Om du har ex en APC resisten så kan de kolla det enkelt med ett valigt blodprov...

Stolt mamma till Tindra 7, Leah 4
  • Ellismamma
    Röd ros skrev 2010-08-07 14:37:13 följande:
    Jag fick Trombyl för att jag har en ökad risk för blodproppar nu under graviditeten, om jag vore du skulle jag ringa bm och prata med henne om det. Om du har ex en APC resisten så kan de kolla det enkelt med ett valigt blodprov...
    ok, jo jag måste ta och ringa henne, synd att det är helg nu får vänta till måndag..Rynkar på näsan
    Vad är APC resisten för nått?

Mvh
  • Röd ros
    Ellismamma skrev 2010-08-07 14:50:58 följande:
    ok, jo jag måste ta och ringa henne, synd att det är helg nu får vänta till måndag..Rynkar på näsan
    Vad är APC resisten för nått?

Mvh
    Aktiverad protein c-resistens står det för och det innebär att blodet har ett koaguleringfel och som ökar risken för trombos, alltså blodproppar.
    Stolt mamma till Tindra 7, Leah 4
  • Ingiz

Det du kan ha haft behöver ju inte vara en blodpropp utan en sk. veninflammation. Ger ungefär samma symptom som en blodpropp; svullet blodkärl, ont och värme men släpper när blodkärlet brister och man blir bara öm och får ett blåmärke.

Jag är själv APC-resistent och ca 10% av sveriges befolkning är det tillsammans med mig. Jag är gravid i vecka 32 nu och har 3 i riskscore vilket gör att jag ligger på gränsen till att få antikoagulerande medicinering. Som det ser ut nu så måste jag bara få det i 6 veckor efter förlossningen eller om jag blir immobiliserad under grav.

Ring din BM på måndag eller om du känner dig jättenervös så kan du ju kontakta akutsjukvården tex. KK-akuten eller vanliga akuten, du kan ju också ringa 1177 för att få rådgivning. Sedan vet jag att Vårdguiden har så att man kan få prata med barnmorskor även på helger (de tillhör ju Stockholms landsting men de kan ju ge en fingervisning kanske).

Lycka till!

• Ellismamma
    Röd ros skrev 2010-08-07 14:59:02 följande:
    Aktiverad protein c-resistens står det för och det innebär att blodet har ett koaguleringfel och som ökar risken för trombos, alltså blodproppar.
    ok Tack så hemskt mycket för svaret!Glad
  • Ellismamma
    Ingiz skrev 2010-08-07 15:31:22 följande:
    Det du kan ha haft behöver ju inte vara en blodpropp utan en sk. veninflammation. Ger ungefär samma symptom som en blodpropp; svullet blodkärl, ont och värme men släpper när blodkärlet brister och man blir bara öm och får ett blåmärke.

Jag är själv APC-resistent och ca 10% av sveriges befolkning är det tillsammans med mig. Jag är gravid i vecka 32 nu och har 3 i riskscore vilket gör att jag ligger på gränsen till att få antikoagulerande medicinering. Som det ser ut nu så måste jag bara få det i 6 veckor efter förlossningen eller om jag blir immobiliserad under grav.

Ring din BM på måndag eller om du känner dig jättenervös så kan du ju kontakta akutsjukvården tex. KK-akuten eller vanliga akuten, du kan ju också ringa 1177 för att få rådgivning. Sedan vet jag att Vårdguiden har så att man kan få prata med barnmorskor även på helger (de tillhör ju Stockholms landsting men de kan ju ge en fingervisning kanske).

Lycka till!
    Tack!Glad ska ringa henne imorgon tänkte jag
    Hälsn./Anna
  • Ingiz
    Ellismamma skrev 2010-08-08 17:15:30 följande:
    Tack!Glad ska ringa henne imorgon tänkte jag
    Hälsn./Anna
    Inga problem!

Hoppas hon kan kolla så du kan känna dig lugnare.

/Ingiz
  • Ingiz

Hur har det gått för dig TS?

Hoppas att allt är bra med dig och din bebis!

Svar på tråden Blodpropp i benet ?