• Duoo

3 månaders valp som inte äter som den ska. Tips, tack!!

Som sagt det är mest trams när valpen ska äta. Så här gör vi: Talar om att nu är det mat, och sätter ner hans matskål. Då sätter han sig bara och tittar speciellt när det är mål nr två och tre. Det kvittar om vi är i samma rum som han eller om vi går där ifrån. Någon gång har vi tagit fram honom till matskålen då tar han en tugga eller två, sätter sig sen och bara tittar och verkar inte alls intresserad. Han är väldigt pigg och glad för övrigt. Ge mig styrka!!!

• Svar på tråden 3 månaders valp som inte äter som den ska. Tips, tack!!
  • Tant Herta

Valpen har alltså inte varit hos er så länge? Det är en ny miljö. Låt det ta tid.

Ställ ner matskålen och säg varsågod, passar inte det så ta bort matskålen! Gör om proceduren tills valpen äter!

En valp svälter inte ihjäl om det finns mat att tillgå, inte heller de flesta vuxna hundar!

Och framförallt, gör ingen affär av matsituationen utan ställ ner maten, varsågod......näha! Då åker maten bort, vänta ett par timmar! Ställ ner maten: Varsågod.......nähä! Osv!

Lycka till!

• Tolle83

Pröva att blanda ut maten lite.- Med lite råköttfärs, eller laktosfrifilmjölk... Eller så prövar du att blötaupp maten lite (tar för givet  att ni har torrfoder)
    Våran hund är också trixig med maten.. ((visserligen e hon 1,5 år))

• Svala

Det finns ju valpar som inte vill ha mat så ofta.
    Normalt brukar man ju portionera ut maten flera gånger om dagen för valpar. Men vissa har inte den aptiten.
    Så det gör nog inte så mycket om det blir mer sällan. Det viktigaste är ju att mängden mat inte blir för liten.

Men dom svälter inte ihjäl, så det brukar inte löna sig att muta med något godare.
    Som föregående sa. Ställ bara ner skålen och ta upp den om hunden inte äter. Dom svälter inte ihjäl. Men dom kan vänta väldigt länge om dom vet att dom får något godare tillslut.

Annars kanske det helt enkelt är så att just den maten inte är god. Men man ska nog inte byta för ofta men det kan ju vara något att tänka på.

• Duoo

Man kan säga att det har gått i perioder. När han kom var han väldigt kräsen men det var ju inte så konstigt. Sen har ha ätit bra dvs varje mål i ca 3 veckor och nu så är han så har igen. Han har bott hos oss i 6 veckor och för övrigt funkar allt bra. Det är ändå frustrerande när man vet att han " kan ".

• Lathundarna

Har valpen ont av tandbyte? Är valpen verkligen hungrig? Testa dra in ett mål och fördela den ransonen på de andra? Testa blötlägga fodret lite (är det tänderna som spökar kan det hjälpa)?

• hmcc

Med min första hund hällde jag fil på maten så gick den ner.

• Duoo
    Lathundarna skrev 2010-08-07 15:54:53 följande:
    Har valpen ont av tandbyte? Är valpen verkligen hungrig? Testa dra in ett mål och fördela den ransonen på de andra? Testa blötlägga fodret lite (är det tänderna som spökar kan det hjälpa)?
    Mm, har funderat att bara ge två mål redan, alltså morgon och kväll men på foderförpackningen ska man inte göra det förrän om två månader. Men är det inte huvudsaken att han får i sig allt han ska på en dag och då kvittar det kanske om det är fördelat på två eller tre mål? Vad säger ni, som är kunniga??
  • Lathundarna
    Duoo skrev 2010-08-07 16:30:16 följande:
    Mm, har funderat att bara ge två mål redan, alltså morgon och kväll men på foderförpackningen ska man inte göra det förrän om två månader. Men är det inte huvudsaken att han får i sig allt han ska på en dag och då kvittar det kanske om det är fördelat på två eller tre mål? Vad säger ni, som är kunniga??
    Det som står på förpackningen funkar inte för alla hundar. Vare sig antal giv eller mängd. En del hundar behöver mindre fodermängd, andra mer. En del hundar behöver fler givor, andra färre.
  • Svala
    Duoo skrev 2010-08-07 16:30:16 följande:
    Jag säger också som föregående.
    Det som står på förpackningarna behöver inte alls stämma.

En hund jag hade en gång åt endast 1 gång per dygn och endast på natten.¨
    Så jag serverade maten innan jag gick och lade mig för natten och på morgonen var maten borta. Annars åt hon inte. (det var en vuxen hund)

Det man annars kan göra om hunden har dålig aptit (vuxen hund) och inte får i sig dom mängder som behövs är att uppgradera fodret till ett högenergifoder. Så att hunden får i sig samma innehåll på mindre mängd.
Svar på tråden 3 månaders valp som inte äter som den ska. Tips, tack!!