• Lite Av Varje

Svärmor är lite klurig

Ja min svärmor är lite klurig ibland..
    kanske lite iriiterande med för jag fattar inte riktigt vad hon menar ibland..

Jag och min sambo har funderat på att gifta oss nästa år:)
    Vi är såklart jätteglada över det och planerar lite smått..
    Vi har nämnt det för svärföräldrarna, kanske inte direkt att vi SKA, men att vi funderarpå det..

Svärmor har kort sagt lite kluriga idéer..
    En dag så sa hon såhär:
    - Bara så ni vet så är det ju faktiskt modern till kvinnan som ska betala allt på bröllopet..

okeej, tänkte jag.. Nu är det så att min mamma inte har såå bra med pengar, utan bara medelmåttigt. Hon har fortfarande en tonåring boende hemma och huslån och ett normaljobb..
    Jag hade aldrig tänkt kräva pengar av min mamma ens för bröllopet?
    Visste inte ens att det är min mamma som ska "betala" för det?
    Kanske förr i tiden men nu gör man väl det själv?

en annan dag sa svärmor såhär (när hon var lite berusad)
    - jag tycker inte alls ni ska gifta er! Helt onödigt - tänk vad mycket det kommer att kosta.
    Det har VI inte råd med..

okeej? Nu menar hon på att hon inte har råd med det? Fattar ingenting.. jag vet att hon faktiskt HAR gott om pengar, men jag har aldrig krävt ett öre till vårt bröllop?
    förstår inte vad hon menade, den andra dan sa hon ju att min mamma ska betala..

Nu för en månad sen så gifte sig min sambos bror med tjej,
    och en månad innan bröllopet sa hon jättesårat att:
    - dom frågade inte ens oss om vi kunde hjälpa till ekonomiskt!!

Jag fattar inte vad svärmor menar egentligen.
    Först säger hon att modern alltid betalar sin dotters bröllop,
    sen menar hon på att vi inte ska gifta oss för det skulle vara för dyrt även för henne
    och nu säger hon att hon VILLE hjälpa sin andra son ekonomiskt med deras bröllop..

jag förstår inte vad jag ska tro??!
    Vill hon att vi ska fråga om hjälp till bröllopet eller vill hon att mamma ska stå för det?

jag har inte vågat fråga, för hon brukar vara lite "kort",
    hehe:)

Men till min lättnad har min mamma och mormor lovat att hjälpa oss med all mat och lokal.. Och min lillebror lovade att fixa musik..

Mamma är ju underbar som hjälper mig fastän hon inte är så rik:) Och det behöver ju inte bli för dyrt heller ju:)
    Vi vill ju gifta oss men kräver inget jättedyrt bröllop precis..

Vi har ju själva sparat till kläder och sånt..

men blir så sårad av svärmor - verkar som om hon inte vill att vi ska gifta oss. Hon ville ju så gärna hjälpa sin andra son ekonomiskt men inte oss?
    Jag har aldrig krävt något sånt och hade inte ens tänkt tanken..
    men det kändes lite konstigt över hur hon uttryckte det..
    precis som om vi inte passade ihop eller ngt.. ?:(
    och ändå pratar hon ganska illa om sin andra sons tjej, ibland undrar jag om hon gör detsamma om mig??

nej - jag förstår mig inte på svärmor!

• Svar på tråden Svärmor är lite klurig
  • La Lola

Du kan ju hälsa henne att det är gratis att gifta sig om hon inte visste det.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Lite Av Varje
    La Lola skrev 2010-08-07 15:34:03 följande:
    Du kan ju hälsa henne att det är gratis att gifta sig om hon inte visste det.
    Är det det?
    alltså i kyrkan menar jag?
    jag trodde typ det kostade 1000kr?

fast ändå förstår jag mig inte på henne - vi har ju inte tänkt tigga pengar av henne.. bara gifta oss:)
  • La Lola
    Lite Av Varje skrev 2010-08-07 15:34:55 följande:
    Är det det?
    alltså i kyrkan menar jag?
    jag trodde typ det kostade 1000kr?

fast ändå förstår jag mig inte på henne - vi har ju inte tänkt tigga pengar av henne.. bara gifta oss:)
    Väljer man kyrkan o prästen i församlingen man tillhör kostar det inget.
    *mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • Puss och Kram

Om hon kommer med likande kommentarer igen, varför inte fråga henne rakt ut vad hon menar och rada upp de saker som hon nämnt tidigare och fråga hur hon tänker och berätta era planer. Då får hon förklara sig och du slipper fundera ... Ibland behöver det inte bli svårare.

• Lite Av Varje
    Puss och Kram skrev 2010-08-07 15:57:29 följande:

Om hon kommer med likande kommentarer igen, varför inte fråga henne rakt ut vad hon menar och rada upp de saker som hon nämnt tidigare och fråga hur hon tänker och berätta era planer. Då får hon förklara sig och du slipper fundera ... Ibland behöver det inte bli svårare.

jag ska verkligen försöka..
    men jag tycker det är lite läskigt att sätta emot svärmor..
    jag tycker hon brukar bli så "hård i tonen" om an säger emot.. alltså, det känns osm om hon är typ arg!
    jag vet jag är en fegis..
    men nu får jag väl ta mig i kragen.. !
  • Puss och Kram
    Lite Av Varje skrev 2010-08-07 16:12:54 följande:
    jag ska verkligen försöka..
    men jag tycker det är lite läskigt att sätta emot svärmor..
    jag tycker hon brukar bli så "hård i tonen" om an säger emot.. alltså, det känns osm om hon är typ arg!
    jag vet jag är en fegis..
    men nu får jag väl ta mig i kragen.. !
    Ja ta dig i kragen,

Mitt sätt att ta upp såna frågor är att göra det med glimten i ögat. Man behöver inte hårt säga men hur sjutton ska du ha det egentligen... utan spela lite dum, le och säg, men hur menar du nu? du måste förklara så jag förstår, ena stunde säger du att min mamma ska betala vilket hon absolut inte ska göra eftersom vi betalar allt själv, nästa gång vill du inte att vi ska gifta oss för det blir för dyrt för er fast vi inte bett om pengar och sen blir du sur för att du inte fick betala för ...s bröllop. Vi har absolut inga förväntningar på er föräldrar att betala, vill ni bidra så är vi tacksam men vi klarar det här själv viket de flesta par gör i vår generation, nåt annat skulle kännas konstigt... ex.

Öva in ett litet tal tills dagen kommer så blir det kanske inte så svårt.
  • JBC

enligt tradition, eller iaf förut så var det väl brudens föräldrar som betalade. Men det var måååånga år sen. Vet att mina föräldrar kommer att betala lite, det har dom lagt undans för för längesen men det är inga pengar jag tagit för givna. Nästa gång hon börjar prata pengar så är det väl bara att säga att "pengar behöver ni inte bekymra er om, vi betalar så ggärna själva, men om ni vill komma med ett litet bidrag så är det välkommet". då behöver ju inte tanten känna sig utanför. ;)

Svar på tråden Svärmor är lite klurig