• morriz420

Måste man ha fadder till Dop?

Vi ska döpa våran dotter traditionellt i kyrkan och detta skapade såklart en del funderingar!
    Kan omöjligt komma överens om vem/vilka vi ska ha som gudföräldrar till henne.

Kan man döpa henne, och vi föräldrar bär fram henne, eller måste vi ha faddrar?

En fadder ska ju guida henne i läran om Gud, och det där tror jag inte riktigt på .
    Hur gjorde ni ?

Tacksam för tankar och svar!

Solig

• Svar på tråden Måste man ha fadder till Dop?
  • VirrigaVerna

Nej idag behöver man inte ha faddrar vid dop om man inte vill.

Många människor behöver man inte parodiera. Det räcker med att citera dem.
  • Anna Paulita

Klart man inte måste. Men jag tycker det är en trevlig tradition och det därmed att lära barnet om Gud osv känns mer som om det är något som står på ett papper och inte har så jättemycket förankring i dagens samhälle och verklighet.

Vi har inte heller kunnat välja och därför blir det förmodligen 4 faddrar för bebisen i magen,min svåger och svägerska och min bror och hans tjej.

Jag vägrar bara vara mamma...
  • Zelmilainen

jag är fadder och tror inte det minsta på gud och det tror jag min morbrors och hans fru (det är deras ena dotter jag är gudmor åt) vet om. tror inte de flesta bryr sig om det heller.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Aasa

Min dotter har en gudmor och tre faddrar. Allt för spänningens skull.
    Moster är gudmor och sedan är morbror, faster och min bästa kompis, alltså en tante faddrar.

• Dixie
    Aasa skrev 2010-08-07 16:40:07 följande:
    Min dotter har en gudmor och tre faddrar. Allt för spänningens skull.
    Moster är gudmor och sedan är morbror, faster och min bästa kompis, alltså en tante faddrar.
    numera är alla faddrar - gudmor/gudfar "finns" inte  - alla heter fadder
  • Anna Paulita
    Dixie skrev 2010-08-08 21:46:15 följande:
    Fast vill man kalla det gudmor/gudfar är det väl inget som säger att man inte får det. Det är ju lite upp till var och en.
    Jag vägrar bara vara mamma...
  • Mizz Gravid

Vi hade inga faddrar på vår sons dop. Vi hade så svårt att välja ut några. Kändes orättvist mot vissa så vi skippade det helt.
    Vi är nöjda med det.

♥Liam 080726♥
  • Aasa
    Dixie skrev 2010-08-08 21:46:15 följande:
    Det står Gudmor i hennes dopbrev. Ordets betydelse spelar ingen roll i det stora hela, men vi gör skillnad på det.
  • Fija m 2 pojkar

Av tradition kallas den som bär fram barnet gudmor/gudfar.

Man måste inte ha faddrar vid dop. Själv skulle jag inte betona att fadderns uppgift är att "guida" i den kristna tron, snarare att berätta om sin egen tro i livet och att bekräfta att barnets tro duger. De flestas vägar till Gud är inte spikraka och ständigt uppåtgående, om du förstår vad jag menar... Det är kanske lättare att se för den som har mer livserfarenhet. Att vara fadder ska ju inte vara ett bevis på hur duktig man är på att tro på Gud.

Lycka till!

/ Skånepräst

Svar på tråden Måste man ha fadder till Dop?