• Livets Saga

Ska måla om en lackad säng ? Hjälp av nån som har erfarenhet av målning av trämöbler?

Hej,

Har en begagnad lackad furusäng som min dotter ska få efter jag fixat till den.

- Har förstått att först ska jag ta sk målartvätt och rengöra stommen.

- Sen slipa för att rugga upp den gamla lacken, så att nya färgen fäster bra.

- Sen sk kvistfärg så inte kåda läcker från kvistar.

Men sen då?  
    Ska jag välja vattenburen eller lacknaftaburen grundfärg ?
    Ska jag välja vattenburen eller lacknaftaburen heltäckande färg ?

Vilken täcker bäst? är lättast att få snygg ? torkar snabbast ?

Sängen ska slipas & målas utomhus, men sen självklart stå inomhus.

Ska jag välja vit eller bruten vit (hört att tapet & fönstersnickerier kan se smutsiga ut om möbler är för vita..)

Supertacksam för alla råd å erfarenheter jag kan få läsa här.

Stort tack på förhand!

Målar- Oskulden

• Svar på tråden Ska måla om en lackad säng ? Hjälp av nån som har erfarenhet av målning av trämöbler?
  • Pappa G

Idag är även de allra flesta snickerilacker vattenburna.
    Lätt bruten vit skulle jag föreslå.

• lillan kba

Hej, måla möbler är kul, jag använder snickerifinish som är vattenbaserad, finns knappt någon lösningsmedelsbaserad färg längre, du kan använda panelgrund som grund 1 gång och sedan den blanka 2 gånger, jag brukar faktiskt rolla med lackroller, tycker det blir bäst, tar du ordentligt med färg så blir det inga gropar. Jag undrar om du verkligen behöver kvistlacka om du inte ska slipa bort allt lacket som är nu?
    Lycka till!

• alvide

Vi har bara slipat litet lätt och sen målat 2 lager färg. Räcker gott och väl.

• Svala

Det finns ju många olika vita färger att välja mellan.
    Ta prover på  olika kulörer från färgaffären.
    Det man säger om vit finns också lite olika. Säger man att man ska ha vit färg så får man oftast en vit färg som kallas "standardvit" och den är färdigt bruten.
    Vill man ha helt obruten vit så skall man påpeka det. Då är den lika vit som ett vitt A4 papper. Standardvit är lite mjukare.

• alvide

Jag har använt  "vit" alltså ingen annan vit utan bara klassisk vit. Och allt annat ser inte smutsigt ut. Vi har målat sängar, bord och stolar och det passar bra in. Jag tror nästan det blir tvärtom om du väljer bruten färg så kommer det målade se smutsigt ut om du har annat i vitt runtomkring.

• Vigdis

Grundfärg fäster oftast bra på uppruggad lack oavsett. Vattenburen grunfärg kan övermålas med både vattenburen och oljebaserad färg. Oljebaserad grundfärg ska enligt uppgifter jag fått gå att måla över med vattenbaserad färg, men då är det inte säkert att resultatet blir så hållbart. Rekomenderar grundfärg när du målar på iuppruggad lack, men det beror på hur hållbart resultat du vill ha.

Enligt min mening täcker båda bra, vattenbaserad ska läggas på i relativt sett tjiockare lager därför kanske något bättre täckande förmåga? Lättast att få snygg är oljebaserad, den tål att strykas ut många vändor med penseln och "fixa till" ev. missar. Vattenbaserad ska bearbetas snabbt utan allt för många stryk över samma färg, då blir den skrovlig och "randig". Vatten baserat luktar mindre och har kortare torktid.

Välj alltid brutet vitt om du inte har någon speciell anledning att välja kritvitt. Kritvitt är en hård , kall och relativt livlös färg. En liten smula av grått eller gult i t.ex. är betydligt vänligare för ögat, mot andra färger och ger ett lugnare intryck. Olika fägrfirmor har ofta en "antikvit" färg, de ser inte likadana ut  hos olika firmor, men brukar vara en behaglig lite gråvit färg som är färdigblandad. Annars finns "stockholmsvit" som är en trevlig vit färg, Färgkoden är S1002-Y,  det är en färg med både grått och gult i som ser ut som vaniljglass ungefär.

Vit färg påverkas väldigt mycket av glansen, vägg och snickeri målad i samma färg ser helt olika ut pga detta. Också något att tänka på.

Bien faire et laisser dire (ung: Gör så gott du kan och låt andra sköta sitt)
Svar på tråden Ska måla om en lackad säng ? Hjälp av nån som har erfarenhet av målning av trämöbler?