• brd

Utesluta mjölkprodukter vid amning

Hej!
    Min son som är 6 veckor gammal är periodvis väldigt skrikig och jag har fått rådet att utesluta alla mjölprodukter ur min kost under en vecka för att se om det hjälper. (jag ammar)
    Någon som har erfarenhet av att det har hjälpt och hur lång tid tog det innan man märkte resultat?

• Svar på tråden Utesluta mjölkprodukter vid amning
  • Solan Gundersen

Hej! Min flicka hade svårt att bajsa, och jag fick också tipset att sluta m mjölkprodukter. Redan 1,5 dygn senare kom magen igång av sig själv!  

• LindaB78

Det kan ta  upp till 2-3 veckor innan bröstmjölken är helt ren från mjölprotein. Men du bör nog se resultat redan efter ett par dygn. Att utesluta mjölk är dock en vetenskap eftersom det finns mjölk i så mycket tex kryddblandningar.
    Kolla in mjölkallergitråden för tips

• A r a s

Kommer ta bort mjölken DIREKT nästa gång om bebisen visar tendenser till magont/skrik. Med ettan fick jag inte tipset om det förrän efter 5-6 veckor, då jag berättat att jag är laktosintolerant. Men åt ju laktosfria mjölkprodukter. Och det är proteinet i mjölken, inte kolhydraterna (sockret) bebisar kan få ont i magen av

Testa. Men glöm inte att äta extra kalktabletter istället! *laddat med hemma inför bebis nr 2*

• Linda31

Jag slutade äta mjölkprodukter när min tjej var 3 veckor. Hon hade magknip varje kväll och långt in på natten. trodde det var kolik och kanske det är en form av kolik att vara känslig för mjölk, vad vet jag. I alla fall så tog det ca två dygn från det att jag slutade tills hon blev bra. Trodde inte det var sant! Provade att äta mjölk igen efter 10 dgr för att provocera och se om det verkligen var mjölken som framkallade magknipen och det var det. Efter ca ett och ett halvt dygn var magontet tillbaka. Nu är hon strax över 6 månader och jag har ätit mjölk i ca 5 dagar, inte mycket, men en ostskiva en dag, en annan dag vanligt smör osv. Än så länge har hon inte reagerat på det så håller tummarna att det försvunnit nu och att det bara berodde på omogen tarm. Gjorde även pricktest som inte visade på allergi för ca 2 månader sedan, men har förståt att det inte är helt pålitligt.

• A r a s

Detta med mjölkprodukter är något som jag brukar tipsa blivande mammor om. Bara berätta att det KAN vara en lösning på ett problem om det uppstår.
    Tycker att man borde få den infon på MVC, bara att "om ni vill testa något vid magont hos bebis så är många spädbarn känsliga mot att mamman äter mjölkprodukter och ammar", så kan man iaf känna till informationen och välja själv om man vill testa det eller inte.

Vi hade kanske sluppit den första tidens panik hemma när liten bara skrek och vi inte fick sova....

• Tigrino
    A r a s skrev 2010-08-08 11:13:18 följande:
    Detta med mjölkprodukter är något som jag brukar tipsa blivande mammor om. Bara berätta att det KAN vara en lösning på ett problem om det uppstår.
    Tycker att man borde få den infon på MVC, bara att "om ni vill testa något vid magont hos bebis så är många spädbarn känsliga mot att mamman äter mjölkprodukter och ammar", så kan man iaf känna till informationen och välja själv om man vill testa det eller inte.

Vi hade kanske sluppit den första tidens panik hemma när liten bara skrek och vi inte fick sova....
    Tycker också att de borde informera om det! Tror vi var på BVC fyra-fem gånger och sa att han hade ont i magen, det enda vi fick var massagepappret och inga råd om kost. 
    Jag tjatar också på alla blivande mammor om det Cool 
  • A r a s
    Tigrino skrev 2010-08-08 13:18:06 följande:
    Tycker också att de borde informera om det! Tror vi var på BVC fyra-fem gånger och sa att han hade ont i magen, det enda vi fick var massagepappret och inga råd om kost. 
    Jag tjatar också på alla blivande mammor om det Cool 
    Då är det du och jag mot världen hihi.
    Tycker iaf att man kan ge det som TIPS. Sen får varje kvinna avgöra själv. Råd är aldrig fel.
Svar på tråden Utesluta mjölkprodukter vid amning