• zipps

Bältros hos 10-åring Någon som haft i familjen och kan berätta?

Hej

Var hos doktorn idag för min dotter fått konstiga vätskefyllda utslag på ryggen. Han trodde det kunde vara bältros men var ej helt säker då han menade att det är väldigt ovanligt hos barn menade han.

Blir orolig för vi åker på en efterlängtad semester till Mallorca på fredag. Är det någon som vet hur långt tid det brukar ta innan blåsorna torkar in och läks? Vi vill ju sola och bada.

Sen har ju vår femåring inte haft vattkoppor heller. Vet ni hur smittsamt bältros är?

Så trist om vi får en efterlängtad semester förstörd. Vi har verkligen kämpat för att spara ihop pengar till resan.

• Svar på tråden Bältros hos 10-åring Någon som haft i familjen och kan berätta?
  • AmandaBrun

Jag fick bälstros när jag var nio. Började med feber och fick sen stora bölder i pannan som sedan utvecklades till vattenblåsor som kliade och sprack. hela vänstersidan av ansiktet var fullt och jagminns att jag mådde jättedåligt med hög feber o så.

Läkaren blev jätteförvånad då han aldrig sett någon så ung få det. Fick en dunderkur med antibiotika och har för mig att jag var bra igen efter 8-10 dagar.

Vet ej hur smittsamt det är gentemot någon som ej haft vattkoppor, men för min brors del var det ingen fara på taket.

• zipps

Ok min dotter är inte speciellt påverkad-- kliar en en del men hon har ingen feber. Läkaren ville inte ge antibiotika eftersom det är virus och blåsorna ej är infekterade...

• LiNdA med SaBiNa o JoPPe

Jag hade oxå det när jag var i 10 års åldern. Fick det då min lillebror hade vattkoppor..

Minns att det gjorde ont. Hade mina utslag vid axeln.

• zipps

hm konstigt jag har läst att vattkoppor ej smittar till bältros men bältros smittar till vattkoppor......

• mammas favorit

Jag hade bältros i v 23 och fick det pga lägre immunförsvar och att jag tidigare hade haft vattenkopper. INGET som smittar utan uppkommer av sig själv om du har haft vattkopper sedan tidigare. Gjorde fruktansvärt ont i ryggen där utslag satt. Du kan alltså aldrig få Bältros om du inte haft vattenkopper

Hoppas ni komme riväg på resa!

• zipps

någon mer usch det verkar sprida sig

• Mrs Moneybags

Jag hade också bältros när jag var 10 år gammal. 

Det gjorde ont och var obehagligt, men det är fullt möjligt att få i den åldern.

Benägenheten att få bältros är ju delvis ärftlig, min mamma hade också bältros en gång i tjugoårsåldern. 

Du får nog höra med läkaren hur snabbt blåsorna torkar in.

Trist om  hon inte kan bada på resan!!

• zipps

ja så djävla trist. kanske fjantigt men vi gråter.  har pratat om denna resan hela året.Vi får väl helt enkelt avvaka kulmen och eventuellt boka en läkartid på torsdag dan före vi åker.

Svar på tråden Bältros hos 10-åring Någon som haft i familjen och kan berätta?