• Tessaa

Sälja på blocket!

Har börjat intressera mig för att sälja en del grejer som jag har här hemma och som annars skulle kastas bort, och funderar på att lägga ut annonser på blocket.

Någon som har lite erfaranhet av att sälja på nätet?
    Hur gör man? Vad ska man tänka på? Och hur tar man betalt på bästa sätt? Hur går själva köpet till, alltså hur får köparen sin vara och jag mina pengar?

Jättetacksam för alla tips jag kan få... :))

• Svar på tråden Sälja på blocket!
  • Zelmilainen

när det gäller blocket så är det kanske vanligast att man handlar i närheten där man bor och då är väl kontant överlämning vanligast och att kunden tar med varan. annars vet jag inte. skulle själva aldrig betala i förskott om nåt ska skickas, men samtidigt skulle jag kräva det av nån annan om jag skulle skicka nåt *L* vet att det kan låta fel...

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Kenneth b

Vanligtvis så betalar man innan säljaren skickar. Är det dyra grejer kan man använda internetgirot.se eller postförskott.

• Tessaa
    Zelmilainen skrev 2010-08-07 22:40:42 följande:
    när det gäller blocket så är det kanske vanligast att man handlar i närheten där man bor och då är väl kontant överlämning vanligast och att kunden tar med varan. annars vet jag inte. skulle själva aldrig betala i förskott om nåt ska skickas, men samtidigt skulle jag kräva det av nån annan om jag skulle skicka nåt *L* vet att det kan låta fel...
    Nä, betala i förskott ska man väl inte göra, måste ju se varan först.. :)
    Smidigast låter ju kontantbetalning och personlig kontakt, men vill man verkligen att köparen (en helt främmande människa) ska komma till mitt hem? Eller hur gör man om köparen själv ska hämta det denne vill köpa av mig?
  • Zelmilainen

vi har alltid låtit folk komma hit och hämta när vi sålt via blocket.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • Kenneth b

Nästan enklare sälja på Tradera om detta med betalning är problemområde. Där betalar köparen alltid i förväg.
    Jag betalar dock alltid till säljaren i förväg o funkat bra hitills. Man ringer o pratar med dom först bara o får en känsla för personen.

• Zelmilainen

sen kan man ju ta det via payson eller liknande som gör att det blir säkrare.

Vill ha bebis nuuu!!!
  • KatarinaR

Blocket brukar funka fint. Sätt inte allt för lågt pris, eftersom det finns många köpare där.

• Tessaa
    Kenneth b skrev 2010-08-07 22:47:35 följande:
    Nästan enklare sälja på Tradera om detta med betalning är problemområde. Där betalar köparen alltid i förväg.
    Jag betalar dock alltid till säljaren i förväg o funkat bra hitills. Man ringer o pratar med dom först bara o får en känsla för personen.
    Naiv som jag är så skulle jag tro vem som helst... :P
    Zelmilainen skrev 2010-08-07 22:48:30 följande:
    Hur funkar det då?
  • Zelmilainen
    Tessaa skrev 2010-08-07 22:50:45 följande:
    Naiv som jag är så skulle jag tro vem som helst... :P
    Zelmilainen skrev 2010-08-07 22:48:30 följande:
    Hur funkar det då?
    efter att ha blivit blåst på nästan 4000 på tradera (personen sitter idag i finkan) så är jag skeptisk till betalning i förväg om det är stora summor.

man skaffar ett konto på paysons hemsida, sedan guidar den dig rätt ganska enkelt. 
    Vill ha bebis nuuu!!!
  • Josefin01

Eniro har ju också en köp och sälj sajt som är gratis. Dock inte lika mkt användare.

Men man kan ju testa där först.

• grynet80

Vill du ha t.ex. 100 kr för varan, sätt ut 150 så blir köparen jättenöjd när de fått pruta .
    Skriv i annonsen om du vill ha mail- eller telefonkontakt.
    Jag har börjat köra först till kvarn, har tidigare hållt på varan till den som ringde först men så återkommer de aldrig eller så ska de inte ha den. 

De tips jag kommer på just nu..

• hejlis

En BRA bild i annonsen ett måste. Ange storlek, mått eller annat som kan vara bra att veta som köpare. Som ngn annan skrev så håller jag inte på något, utan först till kvarn...Har alltid låtit köparen komma till oss och de har fått betala kontant vid hämtning.

• Mela1

Kan man sälja böcker på Blocket?

• Vova

Hej!

Kan någon svara på mej jag skulle vilja sälja mina saker på blocket , jag undrar om det är okej om man skicka varan till exampel (mobil ellet kamera ) till köparen som bor i annan land som england eller bulgari , inom europ . ??

Är det teygg, jag får såna erbjudande , en bor i london och vill köpa min vara och han skulle betala med paypal , är det okej ?? Eller vad säger ni ,???

Mvh

• sportpappa
    Vova skrev 2014-08-25 15:46:14 följande:

Hej!

Kan någon svara på mej jag skulle vilja sälja mina saker på blocket , jag undrar om det är okej om man skicka varan till exampel (mobil ellet kamera ) till köparen som bor i annan land som england eller bulgari , inom europ . ??

Är det teygg, jag får såna erbjudande , en bor i london och vill köpa min vara och han skulle betala med paypal , är det okej ?? Eller vad säger ni ,???

Mvh

Svårt att veta om du är seriös eller inte eftersom det hela tiden dyker upp trådar och varningar om att det så gott som alltid är bedrägeri när det gäller det där.
    Tror du att dina prylar är så unika och till så bra pris att de inte kan få tag i dem billigare och enklare där de bor?

Du ska alltså inte sälja till dem. Om du ändå gör det så då verkligen till att du har fått tag i pengarna och i princip har pengarna i handen innan du skickar varan. Be dem sätta in pengarna och säg att du sedan väntar 2 veckor med att skicka varan för att försäkra dig om att betalningen är giltig. 2 veckors väntetid garanterar inte att pengarna är dina. Det beror på vilka lagar och kreditkortsbestämmelser som köparen har rätt att åberopa.

Personligen hade jag inte brytt mig om de där köparna. Det blir för mycket krångel och för stora risker.

Bättre är i så fall att de gör en banköverföring även om det kostar mer pengar. Det är betydligt svårare att återkalla en sån...om det ens går.
  • rob

jag skulle vilja sälja en fotboll tröja                   tack och hej

• Ramborg
    rob skrev 2015-05-13 07:25:55 följande:

jag skulle vilja sälja en fotboll tröja                   tack och hej

Jag kan tänka mig att köpa fotbollen.
    42.
Svar på tråden Sälja på blocket!