Vova skrev 2014-08-25 15:46:14 följande:
Hej!
Kan någon svara på mej jag skulle vilja sälja mina saker på blocket , jag undrar om det är okej om man skicka varan till exampel (mobil ellet kamera ) till köparen som bor i annan land som england eller bulgari , inom europ . ??
Är det teygg, jag får såna erbjudande , en bor i london och vill köpa min vara och han skulle betala med paypal , är det okej ?? Eller vad säger ni ,???
Mvh
Svårt att veta om du är seriös eller inte eftersom det hela tiden dyker upp trådar och varningar om att det så gott som alltid är bedrägeri när det gäller det där.
Tror du att dina prylar är så unika och till så bra pris att de inte kan få tag i dem billigare och enklare där de bor?
Du ska alltså inte sälja till dem. Om du ändå gör det så då verkligen till att du har fått tag i pengarna och i princip har pengarna i handen innan du skickar varan. Be dem sätta in pengarna och säg att du sedan väntar 2 veckor med att skicka varan för att försäkra dig om att betalningen är giltig. 2 veckors väntetid garanterar inte att pengarna är dina. Det beror på vilka lagar och kreditkortsbestämmelser som köparen har rätt att åberopa.
Personligen hade jag inte brytt mig om de där köparna. Det blir för mycket krångel och för stora risker.
Bättre är i så fall att de gör en banköverföring även om det kostar mer pengar. Det är betydligt svårare att återkalla en sån...om det ens går.