• Floppan

Bebis vänder sig på mage i sömnen!! Råd!

Min 5 1/2 månaders bebis vände sig för några dagar sen för första gången från rygg till mage i sömnen.  Usch, Gör mig extremt orolig, hönsmamma som jag är Obestämd Dagtid har hon gjort det några gånger innan, men aldrig i sömnen tidigare. Första gången hon gjorde det vaknade jag ett fasligt stånkande och bökande och till slut ett argt skrik då hon nog vaknat och blivit irriterad över att ligga mot kanten med huvudet och inte komma tillbaka.  (Hon kan inte rulla tillbaka ännu) Tyckte det var obehagligt, plockade bort kudde och filt och leksaker, vände henne tillbaka till rygg, och fick henne och somna vidare. Trodde självklart att jag skulle höra om det hände igen, men döm om min förvåning när jag vaknar någon timme senare och kollar henne och ser hon ligger platt på mage och sover gott. Har inte hört ett knyst!! Obehgaligt tycker jag!  Nu har det hänt assor av gångeroch jag får inte en lugn stund. Är så orolig hon inte ska få luft, trycka ner huvudet i madrassen, fastna mot sidan mot spjälskyddet på något sätt (hon bökar sig liksom så nära kanten som möjligt), ja, gud vet allt. Är förbannat orolig för PSD, vet ju att det är en ökad risk när bebis sover på mage.

Har dock läst att när bebisar kan vända sig själv till mage så är det ok också ok för dem att sova så. Men tycker alla ger olika svar. Kan ju inte hålla på och vända tillbsks henne hela nätterna (hon vaknar ofta då oxå). Både hennes och min sömn blir helt störda. Inte bra för någon av oss. Det sunda förnuftet är nog att låta henne sova vidare på mage om hon nu vill det, men min hjärna säger annat Tycker dte är sjukt nervöst! Varför skrivs det då om PSD och risken upp till 1 år och rekommendation på ryggläge om det ändå inte verkar "spela någon roll"  när barn kn vända sig själv? Fattar ingenting!

Någon annan i samma oroliga situation? Eller Som kanske har varit i samma sits? Fått svar och råd av experter? Andningslarm? Vänder ni dem tilllbaka bebis eller låter ni dem sova kvar på mage? Bullar ni upp med handdukar, kuddar? Snälla, ni med erfarenhet, ge en orolig hönsmamma lite lugn inför nattens sovande. Skäms

• Svar på tråden Bebis vänder sig på mage i sömnen!! Råd!
  • Josefin01

Jag har hört att om de klarar att vända sig själva så är det inte någon fara.

• Floppan

Hej Josefin 01, Tack för svar. Ja, det har jag oxå hört....men även om de inte kan vända tillbaka liksom? Är det fortfarande ok då?  Varför pratas det då om rekommdation om ryggsovning ända till 1 års ålder? Obestämd De flesta bebisar bör ju då för länge sen ha börjat vända sig och rekommendationen är ju då lättare sagt än gjort att följa. Hm....

• saoura

Min dotter började vända sig i sömnen när hon var 3 månader och likt som dig blev jag sjukt nojig och orolig. Rådfrågade med BVC och så länge barnet kan lyfta och vända huvudet i magläge är det ingen fara och skulle det nu hända något så reagerar barnet och skrik och då vaknar man! Min dotter sover på mage fortfarade så vi har plockat bort kudden även om hon somnar på rygg så får hon ingen kudde för hon vänder sig så småningom. Vi ha inte haft några problem och nu sovrr vår dotter själv i sitt eget rum och vi har monitorn på var natt och vi vaknar så fort hon bara gnyr till lite. Så det finns inget att oroa sig för egentligen utan låt henne sova så om det är bekvämt och om du vaknar under natten kan du ju kolla till din dotter så hon har det bra :) lycka till!

• M1FFY

Min bebbe är nu 4 månader och började vända sig till mage för en månad sen. Han gör det hela tiden, vaken som sovande, i vagnen och på golvet, och kan inte vända tillbaka igen. Jag har gett upp, han får sova på mage. Ibland vänder jag tillbaka honom, men det tjänar ju liksom inget till... Dessutom samsover vi och då tycker jag det är extra jobbigt/oroligt att han vänder sig om. Inget svar du ville ha kanske, men det jag ville få fram var väl att det nog inte är så mycket att göra åt.

• Liian

Jag har hört att dom helst ska sova på rygg fram tills att dom är 8 månader oavsett ifall dom kan vända sig. Min lillskrutt har inte börjat vända sig i sömnen ännu men när min systerdotter gjorde det så lade dom en hoprullad filt mellan knäna på henne. Då kunde hon inte vända runt. Kanske värt att prova?

Svar på tråden Bebis vänder sig på mage i sömnen!! Råd!