Bebis vänder sig på mage i sömnen!! Råd!
Min 5 1/2 månaders bebis vände sig för några dagar sen för första gången från rygg till mage i sömnen. Usch, Gör mig extremt orolig, hönsmamma som jag är Dagtid har hon gjort det några gånger innan, men aldrig i sömnen tidigare. Första gången hon gjorde det vaknade jag ett fasligt stånkande och bökande och till slut ett argt skrik då hon nog vaknat och blivit irriterad över att ligga mot kanten med huvudet och inte komma tillbaka. (Hon kan inte rulla tillbaka ännu) Tyckte det var obehagligt, plockade bort kudde och filt och leksaker, vände henne tillbaka till rygg, och fick henne och somna vidare. Trodde självklart att jag skulle höra om det hände igen, men döm om min förvåning när jag vaknar någon timme senare och kollar henne och ser hon ligger platt på mage och sover gott. Har inte hört ett knyst!! Obehgaligt tycker jag! Nu har det hänt assor av gångeroch jag får inte en lugn stund. Är så orolig hon inte ska få luft, trycka ner huvudet i madrassen, fastna mot sidan mot spjälskyddet på något sätt (hon bökar sig liksom så nära kanten som möjligt), ja, gud vet allt. Är förbannat orolig för PSD, vet ju att det är en ökad risk när bebis sover på mage.
Har dock läst att när bebisar kan vända sig själv till mage så är det ok också ok för dem att sova så. Men tycker alla ger olika svar. Kan ju inte hålla på och vända tillbsks henne hela nätterna (hon vaknar ofta då oxå). Både hennes och min sömn blir helt störda. Inte bra för någon av oss. Det sunda förnuftet är nog att låta henne sova vidare på mage om hon nu vill det, men min hjärna säger annat Tycker dte är sjukt nervöst! Varför skrivs det då om PSD och risken upp till 1 år och rekommendation på ryggläge om det ändå inte verkar "spela någon roll" när barn kn vända sig själv? Fattar ingenting!
Någon annan i samma oroliga situation? Eller Som kanske har varit i samma sits? Fått svar och råd av experter? Andningslarm? Vänder ni dem tilllbaka bebis eller låter ni dem sova kvar på mage? Bullar ni upp med handdukar, kuddar? Snälla, ni med erfarenhet, ge en orolig hönsmamma lite lugn inför nattens sovande.