• Anonym (Fist?)

Hur är det med fisting och graviditet?

jag har en liten fråga ang fisting. jag gillar fisting och min partner med. nu är jag gravid och undrar hur det är med fisting under graviditet? finns det några faror med det? skadas barnet eller något annat?

tacksam för svar

• Svar på tråden Hur är det med fisting och graviditet?
  • Anonym

Nu har jag ingen erfarenhet av just fisting, men de säger att man kan penetrera som vanligt men att man ska vara lite extra försiktig för att slemhinoor, livmodertapp m.m. är extra känsligt undet graviditet. Så jag hade nog lugnat mig med mer avancerade sexformer tills efter förlossningen för säkerhets skull.

• Anonym (Försiktighet)

Jag gillar själv fisting, men skulle avstå från det under graviditet.

Dels får man tänka på att bäckenet redan är under stort tryck och hormonpåslag, vilket kan ge foglossningsbesvär.
    Att bli fistad under sådana omständigheter kan påverka att man får ondare och ev. kan få mer besvär  (jag födde barn för 1 år sedan, och får känningar av foglossningen än idag vid fisting..känns inte helt okej faktiskt och har fått lugna mig med fistingen tills vidare).
    En annan sak är att det finns orsaker till att inte ens barnmorskor eller förlossningsläkare helst vill känna omkring därinne mer än nödvändigt, då det i värsta fall kan leda till att något triggas igång - ex. prematura sammandragningar eller värkar. Det är svårt vid fisting att undvika tryck mot livmodertappen, så jag skulle inte riskera det (speciellt som jag vet vad det innebär att ha problem med prematura sd:ar).

Mitt råd till dig att nog låta fistingen vänta tills efter förlossning (när det naturligtvis känns okej igen att utöva det), för det är ju trots allt ett barn därinne.
    Mer avancerade och hårdhänta sexformer är nog bra att vänta med - både för din egen skull och barnets. 

• Anonym

Bara undrar: Vad är fisting?

• Anonym (Försiktighet)
    Anonym skrev 2010-08-08 23:47:24 följande:
    Bara undrar: Vad är fisting?
    När man för in hela handen i slidan (eller anus).
  • Anonym (ingen fara)

Ingen fara alls men ta det lite lugnare än vanligt eftersom att slemhinnorna är torrare än vanligt. Jag blrv fistad under graviditeten och inget farligt hände mig i allafall.

• Anonym (Försiktighet)
    Anonym (ingen fara) skrev 2010-08-09 12:35:36 följande:
    Ingen fara alls men ta det lite lugnare än vanligt eftersom att slemhinnorna är torrare än vanligt. Jag blrv fistad under graviditeten och inget farligt hände mig i allafall.
    Men så kan man ju inte säga.
    "Jag hoppade utför stupet, och klarade mig finfint. Det gör nog du också". 
    "Jag rökte under graviditeten, och mitt barn klarade sig utan skador. Det gör nog ditt också".

Din erfarenhet är en utav många erfarenheter.
    Min erfarenhet är att jag fick prematurt värkarbete efter att en förlossningsläkare kände och tryckte med fingrarna på min livmodertapp. Öppningsskedet startade då min kropp inte var redo för det.
    Naturligtvis vet jag att min erfarenhet inte automatiskt betyder att det blir likadant för någon annan, men risken finns alltid där. Därav vill som sagt inte läkare och barnmorskor känna mer än nödvändigt inuti på livmodertappen, eftersom det finns en risk att något triggas igång.

Samma sak bör gälla fisting.
    Alla gör som de själva vill naturligtvis, men att vara uppmärksammad på risker som eventuellt KAN uppstå, är aldrig fel.
    Sedan är det ju så att man överlever en period utan fisting. Inget man dör av att vara utan. Det finns ju oändligt många roliga variationer av sex man kan ha under tiden.

• Anonym (Fist?)

Tack för era svar. Jag väntar nog med fisting till efter graviditeten. Vill inte skada barnet eller sätta igång något för tidigt.

• Anonym (Försiktighet)
    Anonym (Fist?) skrev 2010-08-09 18:59:50 följande:

Tack för era svar. Jag väntar nog med fisting till efter graviditeten. Vill inte skada barnet eller sätta igång något för tidigt.

Det är nog sunt att vänta.
    Jag menar, fisting i all ära och i de flesta fallen går det säkert bra - MEN, om det föreligger så endast en nanoliten risk att man utsätter sitt barn och sin egna kropp för onödiga risker, är det sunt att lägga sådana aktiviteter åt sidan så länge. Barnet du bär på är ju ändå viktigare än allt annat.
    Jag är tämligen övertygad om att din barnmorska skulle svara samma sak (om man nu skulle våga fråga Drömmer ); att det är bra att ta det lite lugnt och försiktigt, och vänta med mer avancerade och hårda sexövningar till senare.

Ni får sexa vidare med porrigt, men snällare, sex.
    Man kan verkligen ha ett fantastiskt sexliv under en graviditet! Lycka till!Glad
Svar på tråden Hur är det med fisting och graviditet?