• Anonym (hmm)

Ständig huvudvärk ! vad är det

Kan man göra något åt spännings huvudvärk ?
    Det känns som om någon trycker i tinningen på mig håårt...

så drygt... vaknar på mornarna och har huvudvärk nu tillåmed : (

Tänkt att jags ka boka läkar tid men man funderar ju ändå på om det är något dom kan göra....

Börjar bli väldigt drygt...
    och man känner sig ju begränsad pga huvudvärken...

nu vet jag inte heller om det är spännings huvudvärk eller om det är något annat.

Har också tyckt det ökat efter att jag slutat med p pillerna... : (

någon som haft nå liknande ?

• Svar på tråden Ständig huvudvärk ! vad är det
  • Jezamine

Har du högt blodtryck? Dåligt blodvärde?Dåliga tänder? Dålig syn? Stressigt runt dig?

Avstängd tills vidare
  • Anonym (hmm)

har behov av glasögon eller linser men andvänder dom när jag behöver, hade lite högt blodtryck.. det va därför jag slutade med p piller... hade ett undertryck på 85 ... hon tyckte det va lite högt eftersom jag är så pass ung (24) och inte alls överviktig... så jag slutade men efter har jag inte tagit blodtrycker nått.

Stressigt har jag inte vad jag vet iaf : ) jätte konstigt och jobbigt... speciellt att ofta vakna med huvudvärk på morgonen : (

• Anonym

Det kan hända att du biter ihop käkarna när du sover helt enkelt. Ev behöver du bettskena som du skaffar hos en tandläkare.

• Anonym

Gå till läkaren och uteslut det som kan uteslutas. Sen är mitt råd att gå till en naprapat eller helst en osteopat. Nackproblem får man sällan någon vettig hjälp med hos läkarna. Jag har gått till en osteopat och det är helt fantastiskt vad de kan fixa, och man känner knappt av att de gör något med en. Men efteråt mår man så bra och nacke och rygg känns jättebra. Kiropraktorer gillar jag inte, för mycket "knäckande" som jag tycker är obehagligt och ibland även smärtsamt.

• Anonym (huvudvärk)

Jag har också huvudvärk dagligen, dock ingen vanlig spänningshuvudvärk för detta gör verkligen extremt ont. Jag kan knappt se och så fort jag tittar på något en liten stund så börjar mina ögon gå i kors och leva sitt eget liv.
    Men sen har jag ju inte bara huvudvärk utan illamående, stickningar i revbenen/bröstbenen, yrsel och skakningar i händerna. Vissa dagar har jag även det tungt att andas.

• Anonym (hmm)
    Anonym (huvudvärk) skrev 2010-08-08 12:01:53 följande:
    Jag har också huvudvärk dagligen, dock ingen vanlig spänningshuvudvärk för detta gör verkligen extremt ont. Jag kan knappt se och så fort jag tittar på något en liten stund så börjar mina ögon gå i kors och leva sitt eget liv.
    Men sen har jag ju inte bara huvudvärk utan illamående, stickningar i revbenen/bröstbenen, yrsel och skakningar i händerna. Vissa dagar har jag även det tungt att andas.
    Har du inte sökt läkare för detta ?
    Låter ju som allvarlig migrän iaf .. drygt...
    Tycker det är jobbigt när man känner att man blir begränsad att göra eller orka med vissa saker.... och tillåmed träffa folk... usch !

ja jag har vart hos kiropraktor men ne som sagt det va inte nå vidare....

jag har ont i huvet bak i nacken också och känner Pulsen i hela huvuet...
    men oftast i tinningen
  • Anonym
    Anonym (hmm) skrev 2010-08-08 12:08:03 följande:
    Tycker det är jobbigt när man känner att man blir begränsad att göra eller orka med vissa saker.... och tillåmed träffa folk... usch !

men oftast i tinningen
    Som sagt, en osteopat är en helt annan sak och tusen gånger bättre än en kiropraktor. I min stad kostar det 350kr. Jag hade enorma besvär, kraftig migrän, avdomnade armar osv. Blev symptomfri efter ett besök. Fick återupprepa behandlingen lite emellanåt när ryggen blev fel igen, men nu har det gått flera år utan besvär.
  • Anonym (huvudvärk)
    Anonym (hmm) skrev 2010-08-08 12:08:03 följande:

men oftast i tinningen
    Nej det har jag inte.
    Jag har provat en hel del olika värktabletter men ingen som hjälper, jag har haft huvudvärk sen i december men då vart det till och från och det kom bara någon gång i veckan men sedan lite mer än en månad tillbaka så har jag haft huvudvärk dagligen.
    Vi har "migränmänniskor" i släkten men dem har inte huvudvärk så ofta som jag har.

Ibland får jag ont bak i nacken men oftast sitter det på sidorna vid tinningarna och om jag trycker där så gör det ont något så in i norden.

Jag har en ständig trötthet också, jag kan sova 12 timmar och vara jätte trött hela dagen men sen kan jag sova 8 timmar och även då vara lika trött.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (huvudvärk) skrev 2010-08-08 12:21:41 följande:
    Nej det har jag inte.
    Jag har provat en hel del olika värktabletter men ingen som hjälper, jag har haft huvudvärk sen i december men då vart det till och från och det kom bara någon gång i veckan men sedan lite mer än en månad tillbaka så har jag haft huvudvärk dagligen.
    Vi har "migränmänniskor" i släkten men dem har inte huvudvärk så ofta som jag har.

Ibland får jag ont bak i nacken men oftast sitter det på sidorna vid tinningarna och om jag trycker där så gör det ont något så in i norden.

Jag har en ständig trötthet också, jag kan sova 12 timmar och vara jätte trött hela dagen men sen kan jag sova 8 timmar och även då vara lika trött.
    Lät som mig det där... fast tror inte jag har riktig migrän... har haft några såna anfall och då kan jag inte ens vara upp i ljuset....

Nu har jag bara konstant huvudvärk men känns mer som ett tryck på tinningarna jätte konstigt...
    Trött är jag också....
    : (

Känns som om läkaren inte kan göra så mycket heller men man kanske har brist på något....

Såå tråkigt att vara trött och inte känna sig pigg : (
  • Nannafia

hej!
    Om du har så här mycket huvudvärk tycker jag du ska söka sjukgymnasten på din Vårdcentral, de kan både behandla samt skicka till en ev röntgen vis din läkar om du behöver. Det kan inte osteopaten.
    Migrän är ensidig och man har ofta ljud(ljuskänslighet, illamående ibland med kräkning samt ofta ljusfenomen.
    Spänningshuvudvärk är ofta mer tryckande i panna/nacke eller tinningar samt mer ihållande. Ofta pga stress, oro eller fel arbetsställning. vanligt med din typ av huvudvärk om man har bruxism (dvs pressar/gnisslar tänder), då är det bra med tandläkarbesök och bedömning av bettskena. Ibland kan det också vara relaterat till kotorna i nacken (tex efter fall, krock eller liknande), och då får man behandling av sjukgymnasten. Sök du!
    jag tycker inte att du ska gå med så jobbig huvudvärk, det tär på dig både fysiskt och psykiskt, och då blir ju inte huvudvärken direkt bättre. Lycka till!
    / Nannfia

• Anonym (hmm)

Tack. då låter det som spännings huvudvärk eftersom jag kan ha ont i flera dygn..... migrän har jag som sagt fått nån gång men det känner jag på en gång om det är....
    Man kanske är orolig sterssad fast man inte är så medveten jag vet faktiskt inte.....

• Nannafia
    Anonym (hmm) skrev 2010-08-08 12:42:30 följande:
    Tack. då låter det som spännings huvudvärk eftersom jag kan ha ont i flera dygn..... migrän har jag som sagt fått nån gång men det känner jag på en gång om det är....
    Man kanske är orolig sterssad fast man inte är så medveten jag vet faktiskt inte.....
    Ja, ibland är det så.. Men det kan ju vara bra att få en bra undersökning, så att man kan fastställa vad det är. Är det då spänningshuvudvärk finns mycket man kan göra; avslappning, muskeltöjningar, skaplmassage, mindfulness, akupunktur och mycket mer! Men det bästa är att du är undersökt först!
    Kramis
  • Anonym (huvudvärk)
    Anonym (hmm) skrev 2010-08-08 12:30:31 följande:
    Lät som mig det där... fast tror inte jag har riktig migrän... har haft några såna anfall och då kan jag inte ens vara upp i ljuset....

Nu har jag bara konstant huvudvärk men känns mer som ett tryck på tinningarna jätte konstigt...
    Trött är jag också....
    : (

Känns som om läkaren inte kan göra så mycket heller men man kanske har brist på något....

Såå tråkigt att vara trött och inte känna sig pigg : (
    Jag har astma så jag går hos läkaren för det, tänkte att jag skulle prata lite med henne nästa gång om det.
    Jag tar inga tabletter alls mot värken men när den är så illa att jag inte ens kan gå upp ur sängen eller öppna ögonen så får jag stoppa i mig två panodil och en ipren bara för att dämpa den så jag kommer upp ur sängen.
    Jag har inte haft sån här värk innan sommaren så det återstår att se hur det går med skolan om två veckor. Dock kommer inte huvudvärken att hindra mig från att gå dit men det är resultaten som jag oroar mig över.
    Men jag tycker ändå att yrseln är värst för det känns som att det snurrar inne i huvudet och det är i samband med det som ögonen börjar leva sitt eget liv och flyttar runt på sig.
  • Anonym (hmm)
    Anonym (huvudvärk) skrev 2010-08-08 12:59:17 följande:
    Jag har astma så jag går hos läkaren för det, tänkte att jag skulle prata lite med henne nästa gång om det.
    Jag tar inga tabletter alls mot värken men när den är så illa att jag inte ens kan gå upp ur sängen eller öppna ögonen så får jag stoppa i mig två panodil och en ipren bara för att dämpa den så jag kommer upp ur sängen.
    Jag har inte haft sån här värk innan sommaren så det återstår att se hur det går med skolan om två veckor. Dock kommer inte huvudvärken att hindra mig från att gå dit men det är resultaten som jag oroar mig över.
    Men jag tycker ändå att yrseln är värst för det känns som att det snurrar inne i huvudet och det är i samband med det som ögonen börjar leva sitt eget liv och flyttar runt på sig.
    Du kanske har lågt blodtryck ?
    Om du blir yr och så....
    Hoppas det går bra för dig ändå ....
    Låter ju väldigt jobbigt att ha så ont att man knappt kommer upp ur sängen : (
  • Anonym (huvudvärk)
    Anonym (hmm) skrev 2010-08-08 15:52:36 följande:
    Du kanske har lågt blodtryck ?
    Om du blir yr och så....
    Hoppas det går bra för dig ändå ....
    Låter ju väldigt jobbigt att ha så ont att man knappt kommer upp ur sängen : (
    Vi har tagit blodtryck i skolan på varandra och då gjorde läraren det på mig (utbildad ssk) och då fick han det till 110/60 men när det togs på akuten för två månader sen så vart det första gången jag va inne 185/80 och andra gången 135/75. Jag har dock inte varit frisk de gångerna så jag vet faktist inte riktigt vad det ligger på.

Ja jag hoppas att det går bra för dig med :)

Snart ramlar det ner ett brev från sjukhuset i postlådan här hemma så då ska jag ta upp det med min läkare.
    Idag får jag dock skylla mig själv att jag har ont i huvudet, det blev en aning för mycket igår.
  • frökenpiggy

Jag håller med om att söka hjälp hos sjukgymnast! (Om/när du har varit hos en läkare och kollat upp att det inte är något annat)

Jag har haft problem med spänningshuvudvärk jättelänge, och det som hjälp mig bäst var en jättebra sjukgymnast som fick mig att inse exakt HUR spänd jag var. Om man har gått runt med det länge blir det som ett normaltillstånd, och till slut är man inte medveten om hur mycket man spänner sig. Jag fick lite massage, och hjälp med avslappnande övningar som man också kan göra hemma.

Tror också att det är viktigt att fundera på vad som ligger bakom. Är du stressad? Är det något som triggar huvudvärken? Är det bättre eller sämre vissa dagar? Testa att föra huvudvärksdagbok och se om du kan se nåt mönster.

Svar på tråden Ständig huvudvärk ! vad är det