• Linda 86

Dop + vigsel

är det någon som har gift sig i samband med barnets dop??
    Hur gjorde ni?

• Svar på tråden Dop + vigsel
  • Diablo

Min kompis gjorde det, de bjöd till dop och överaskade alla med att gifta sig samtidigt. Det kändes väldigt roligt och oformelt. Det blev väldigt trevlgt.

Lille Tussen, chihuahua 7v. Har man tur behöver man inget vett!
  • VildVittra

Vi gifte oss och döpte vår dotter förra helgen.

Var helt underbart, trädgårdsbröllp med dop.
    Det funkade hur bra som helst.

Finns massor med bilder på fejjan..inboxa mig om du vill se =)

Nicholas 11 juli -04, Isabella 9 april -10
  • Linda 86

Hade ni/ dom en riktig fest eller var det som dop fika bara??

Började det med vigsel och sen dop??

• VildVittra

japp vigsel först och sen dop i samma ceremoni..var jättefint.

Vi hade grillbuffe med massor med knytis mat sen kaffe med bröllops/dop tårta min mamma bakat.

Maräng tårta med mandariner och hackad mjölkchoklad på toppen..grädde i mellan.

Den var hur god som helst..underbar!

• Linda 86

Jag har alltid velat haft ett stort bröllop men en riktig fest efteråt, men nu börjar jag ändra mig så vi har funderat på att göra det som en överraskning när vi döper dottern =)

• VildVittra

Vi tänkte göra så, men så kom vi på att vi skulle ha knytis och då fick vi ju berätta =)

• Fija m 2 pojkar

Jag har haft kombinerade dop och vigslar flera gånger. Man kan göra på olika sätt.

Antingen börjar man med dopet och direkt efter själva dophandlingen övergår man till vigseln. Det är lämpligt om man vill överraska. OBS! Om det kommer som en total överraskning för gästerna är det bra att ha en övergång med lite musik eller en psalm, vissa behöver hämta sig från chocken!

Eller så börjar man med vigseln, vilket tydliggörs av klädsel och musikval, och direkt efter löften och ringutväxling övergår man till dopet. Även där är det lämpligt med någon sorts övergång.

I en vanlig dopgudstjänst eller vigselgudstjänst är det minst två psalmer, med möjlighet till tre eller fler. I en kombinerad dop-vigselgudstjänst rekommenderar jag fyra psalmer (alternativt något solo), så att det blir musik som passar till bägge delar. Prata lämpligen med kyrkomusikern om detta.

Lycka till!

/ Skånepräst

• Renoveringsobjekt

Frågan är om du ändå inte ska skriva i dopinbjudan att det också är vigsel. Chockeffekten hos vissa gäster kan förstöra allt. I alla fall är mitt råd (av egen erfarenhet) att åtminstone informera närmsta släkten dvs. föräldrar, syskon osv.

Svar på tråden Dop + vigsel