• Vårvintersol

Försäkringar? Någon som har försäkrat ett barn med blåsljud på hjärtat??

Hej!
    Vår lille kille har blåsljud på hjärtat (som förhoppningsvis läker igen). Är det någon där ute som har erfarenhet av detta när det kommer till försäkringsfrågor? Jag antar att eftersom felet är medfött så ger det inskränkningar på försäkringar. Hur tar sig dessa inskränkningar uttryck?

Sedan funderar jag också över om när man ska skaffa sin försäkring. Vi har en försäkring genom TH som jag skaffade under graviditeten och den varar ju tills barnet är 6 mån. Är det ändå viktigt att skaffa en försäkring redan nu för att undanröja risker med ev andra åkommor som uppdagas??

Tacksam för svar!

• Svar på tråden Försäkringar? Någon som har försäkrat ett barn med blåsljud på hjärtat??
  • klarafina1

Hej vi har en tös som har haft ett blås ljud och även en duktus som inte var sluten.
    Vi har haft henne försäkrad sen innan hon föddes på TH .
    Vi har inte fått några inskränkningar alls även om hon är född med hjärtfel.
    På våran tös har det växt bort hon är 3 idag.

• klarafina1

när det gäller den vänta barn försäkringen tecknade vi en ny på henne när hon föddes.
    Mest för att det är så dåligt skydd på endassst vänta barn försäkringen .
    Täcker inte vid akut fall och om man blir inlagd om jag inte minns helt fel

• TheBlueRose

Ja du ska fortsätta vara försäkrad + din lille kille. Var han försäkrad redan i magen så gäller den försäkringen om du har kvar den försäkringen på honom.

Min kompis föräskrade sig i slutet av sin ena graviditet. Sonen hon fick hade en tumör mellan 2-3 kotan i nacken + en vätskefylld cysta i huvudet. Dessa 2 saker upptäcktes då han var 2mån eftersom han inte kunde röra ena armen.
    Ja, här blev då en lång kamp med deras försäkringsbolag om detta efterom dom påstod att han kan ha fått denna cancer redan innan fösäkringen tecknades vilket man aldrig kan veta. Men idag nästan 5år senare så har dom fått sina pengar, för rasor, special mat, lönebortfall (för båda föäldrarna) som dom förlorade under 4års tid.

Men deras son lever trots att cancern finns kvar där än, men den växer inte i omfång. Men läkarna avbröt alla behandling för 2år sedan. Dom gav han max6mån att leva eftersom den inte ville försvinna. Men han lever än idag

• Vårvintersol

Klarafina1: Menar du att TH inte gjorde några som helst inskränkningar trots att ni berättade om Blåsljudet?? Hittades ert blåsljud på läkarkontrollen efter födseln eller hittades det senare?? Hur omfattande var ert blåsljud och vilka frågor ställde TH angående det??

Skönt att hör att hålen har vuxit igen!

• klarafina1

Vi hittade blåsljudet och duktusen när dom gjorde en undersökning på bb. Då fick vi gå på ekg och ultraljud och röntgen.

Vi skrev i i pappren att hon var född med blås ljud och dom kollade jornalerna på sjukhuset.
    men vi fick inga inskränkningar.

blåsljudet var ca 4mm om jag inte mins helt fel ,
    Vi fick tom ett kort på hennes hjärta där man ser blåsljudet tydligt.

• klarafina1

Eftersom hon föddes med en icke sluten duktus så syresatte hon sig för mycket.
    Men tydligen är inte ett blås ljud en allvarlig hjärtsjukdom .
    Det enda äör att hon var tvungen att få penicillin förebyggande vid op och om hon slog sig i munnen så det blödde.

Bara för att hon inte skulle drabbas av infektion i klaffarna.
    Hon behövde även söka sjukvård om hon slog sig så det blödde kraftigt.

• klarafina1

dom är dubbelförsäkrade ett tag innan dom fyllt sex månader men det var vad Th s försäkringsagenter rekomenderade

Svar på tråden Försäkringar? Någon som har försäkrat ett barn med blåsljud på hjärtat??