• Förväntansfull0406

En fråga ang igångsättning.

Ska vara på förl i morgon kl 14,00.

Alltså jag vet inte vad som ska göras eller sägas men vi ska dit för ev igångsättning jag är då 11 dagar över tiden. Jag försökte lusläsa det som läkaren skrivit i kalendern men såg inte, antingen induktion eller förberedelse för induktion.

Men jag är ju inte säker på att de sätter igång mig DÅ utan jag kanske får vänta ytterliggare någon dag. Jag frågade Bm som jag träffade i fredags och hon kunde inte svara på det heller.

Men vad TROR ni? och hur hade ni gjort/tänkt? ska vi ta med bb väskan eller? På ett vis hade det känts som att man liksom är mer förberedd om de ser att man har den med, men samtidigt så känns det lite snopet att gå därifrån igen med väska på ryggen.

Vad är det vanligaste? eller vad är er erfarenhet ang igångsättning? brukar man få stanna eller få en ny tid typ dagen efter?

Vore super glad om någon kan svara på detta.

Mina hjärtan Julia Albin Bebis Bf 100729
  • Svar på tråden En fråga ang igångsättning.
  • liveandlearn

Där jag bor så blir man inte igångsatt förän vecka 42+3 förutsatt att det är en "normal" graviditet
    vi fick komma in några dagar innan igångsättningen med så det kanske är det ni ska göra åxå?
    När dagen kom för igångsättning fick vi tydliga besked om att ta med väskan plus att vi fick komma tidigt på morgonen.
    Ring och fråga vettja=)

• delifi2

När vi åkte in för igngsättning så sa de att de skulle sätta igång mig och inget annat.
    Så då hade jag väskan med mig.

Senaste gången så lämnade vi väskan i bilen, vi var inte säkra på om det var en förlossning på  G eftersom jag inte haft värkar på över 1 timme då, så ist lämnade vi den i bilen sen när vi förstod att det var påG så hämtade min man den.

De ska inte kolla om du är mogen för en igångsättning då? Om du är mogen så brukar man f vara kvar, om man inte är det så kan de antigen göra en hinnsvepning eller ge dig slidpiller så kan man få åka hem och vänta på att det ska sätta igång.

Det beror ju oxå på vilket landsting man tillhör, alla sjukhus har ju sina rutiner och gör olika.

När vi var på igånsättning så var vi alldels själva på förlossning så då hade de inget att göra utan kunde sätta igång mig utan att oroa sig för andra patienter

• lokisse

ställ du väskan i bilen

Ja det kan väll hända att det stör dig, men det betyder inte att jag har fel.
  • Förväntansfull0406

Jag har anledning till igångsättning, tro mig, de har poängterat att jag annars skulle fått vänta, skulle egntligen till spec mvc på tis

• Mamsie

Packa och ta med BB-väskan för säkerhets skull.
    Men jag skulle nog ha lämnat den i bilen för att slippa släpa i onödan.
    Ta istället med något litet att dricka och äta i en större handväska, kanske musikmaskin (mp3 el mobil), och något annat "bra att ha" om det skulle visa sig att ni får vänta ganska länge på sjukan men ändå inte stanna till förlossning.

Ang induktion så är inget solklart.
    Jag fick tid för induktion. Kom in. Undersöktes. EDA sattes.
    Efter en stund kom BM in med "virknålen" för att ta hål på fosterhinnorna. Jag satte mig på britsen för att lägga mig till rätta.
    Då kände jag ett litet "poff" och sedan ett sakta rinnande.
    Vattnet gick spontant!

Så kan det också gå

~ d/f♀ -85, ♂-87, ♀-88, ♂-06 | + Julklapp ♂ i magen! ~
  • Förväntansfull0406
    delifi2 skrev 2010-08-08 16:15:22 följande:
    När vi åkte in för igngsättning så sa de att de skulle sätta igång mig och inget annat.
    Så då hade jag väskan med mig.

Senaste gången så lämnade vi väskan i bilen, vi var inte säkra på om det var en förlossning på  G eftersom jag inte haft värkar på över 1 timme då, så ist lämnade vi den i bilen sen när vi förstod att det var påG så hämtade min man den.

De ska inte kolla om du är mogen för en igångsättning då? Om du är mogen så brukar man f vara kvar, om man inte är det så kan de antigen göra en hinnsvepning eller ge dig slidpiller så kan man få åka hem och vänta på att det ska sätta igång.

Det beror ju oxå på vilket landsting man tillhör, alla sjukhus har ju sina rutiner och gör olika.

När vi var på igånsättning så var vi alldels själva på förlossning så då hade de inget att göra utan kunde sätta igång mig utan att oroa sig för andra patienter
    Jag har redan gjort tre svepningar utan större resultat.

Det kanske är så? för det är ju bara en bm som undersökt mig inte en läkare så det är nog möjligt att de kollar läget och sen bokar en ny tid för att starta förl.

Men hur mycket krävs för att de bara ska ta hål på fosterhinnorna?

Det är skit svårt att fatta vad de säger när de beskriver tappen. I fredags var jag öppen för två fingrar men bara en hela vägen och cervix är något bakåtlutad fortf (var det i fredags iaf men nu har mer slempropp lossnat och haft mer förverkar i helgen)

Fan att man ska gå o vänta ville mycket hellre att allt bara startat av sig själv.... suck
  • Förväntansfull0406
    Mamsie skrev 2010-08-08 16:23:39 följande:
    Packa och ta med BB-väskan för säkerhets skull.
    Men jag skulle nog ha lämnat den i bilen för att slippa släpa i onödan.
    Ta istället med något litet att dricka och äta i en större handväska, kanske musikmaskin (mp3 el mobil), och något annat "bra att ha" om det skulle visa sig att ni får vänta ganska länge på sjukan men ändå inte stanna till förlossning.

Ang induktion så är inget solklart.
    Jag fick tid för induktion. Kom in. Undersöktes. EDA sattes.
    Efter en stund kom BM in med "virknålen" för att ta hål på fosterhinnorna. Jag satte mig på britsen för att lägga mig till rätta.
    Då kände jag ett litet "poff" och sedan ett sakta rinnande.
    Vattnet gick spontant!

Så kan det också gå
    Vi har så nära till BB att mannen kan gå hem o hämta den

Men jag kände mer att om de ser att man ställt in sig på förl så kanske tänker att de lika bra kan dra igång (eller påbörja iaf) en induktion.

Så snopet att vatten gick av sig själv haha, men så skönt! Hur mycket var din kropp "redo" alltså för att ta hål på fosterhinnorna? alltså öppen.
  • JoJo02

Är det första gången du blir kallad till förlossningen tror jag att det är för att göra en bedömning ang. ingångsättning.
    Fick vi göra sist, de pratar igenom de olika metoder som går att använda beroende på hur mogen du är.
    De brukar också köra ctg kurva. Står allt bra till med bebis brukar man få en ny tid, med tydliga instruktioner ang. ingångsättning.
    Har ni nära hem skulle jag nog lämna väskan hemma. Skulle det bli aktuellt med ingångsättning på en gång så får du väl skicka hem mannen för att hämta den.

• Förväntansfull0406
    JoJo02 skrev 2010-08-08 16:48:48 följande:
    Är det första gången du blir kallad till förlossningen tror jag att det är för att göra en bedömning ang. ingångsättning.
    Fick vi göra sist, de pratar igenom de olika metoder som går att använda beroende på hur mogen du är.
    De brukar också köra ctg kurva. Står allt bra till med bebis brukar man få en ny tid, med tydliga instruktioner ang. ingångsättning.
    Har ni nära hem skulle jag nog lämna väskan hemma. Skulle det bli aktuellt med ingångsättning på en gång så får du väl skicka hem mannen för att hämta den.
    ja, det är nog så, jag sa det till min man, att vi nog ska ställa in oss på att åka hem igen. Jag har ju inte träffat läkaren men det är en läkare själv som bokat denna tiden.

Hoppas att jag är så pass mogen att det kommer gå smidigt, usch jag ville inte detta egentligen, önskade så att förl bara kunde sätta igång själv! hålla på med dropp o skit alltså

Aja, bara bebisen kommer ut och alla sedan mår bra, det är det viktiga
  • delifi2

allt beror på hur mogen man är för att ta hål på hinnorna.

Det är inte alls säkert att du behöver dropp utan bara slidpiller.

jag hade en jättejobbig igångsättning men jag vet att de finns dom som har haft jättelätt igångsättning, allt beror på hur pass mogen man är.

Hoppas allt går bra och att de bedömer att de kan sätt aigång dig utan problem.
    I mitt fall tror jag den bm som tog emot mig missförstod min bm så drf blev det så jobbigt

Svar på tråden En fråga ang igångsättning.