• Orion87

måla över tapet?

Jag skulle vilja byta tapeter i det kommande barnrummet eller eventuellt måla det och sedan sätta upp väggdekaler eller vad det heter.
    Hur gör man om det redan är tapet på, inte kan man väl måla direkt över heller?

• Svar på tråden måla över tapet?
  • Michaeala

Jo man kan måla direkt över utan problem första gången. Men ska ni måla om igen sen om ett par år eller så så bör ni ta bort färg o gamla tapeter annars blir det inte bra.

• LuMa

Man kan nog måla över men räkna med att minsta lilla repa eller buggla kommer att synas.
    Underarbete är alltid A och O när det gäller både målning och tapetsering.

• Lee78

Jag har målat hur många ggr som helst över mina tapeter, går superbra.... och ser inte konstigt ut...

Men ska man TAPETSERA - så lär man dra bort det gamla först...

• Orion87

tusen tack för era svar :D

jag är lite orolig att det kommer synas igenom? för tapeterna vi har nu är en masa röda stjärnor på..
    sen är jag orolig att det kommer bli strävt. men det gäller väl att köpa en bra färg.

• Rosen1971
    köp spackel först och spackla över ojämnheter...slipa sen med fin sandpapper...sen är det fritt fram att måla eller tapetsera.....i värsta fall riv ner det första lagret tapet....Flügger säljer superbra målarfärg Flört
  • Michaeala
    Orion87 skrev 2010-08-08 19:39:39 följande:
    tusen tack för era svar :D

jag är lite orolig att det kommer synas igenom? för tapeterna vi har nu är en masa röda stjärnor på..
    sen är jag orolig att det kommer bli strävt. men det gäller väl att köpa en bra färg.
    Man ska ju alltid måla två gånger (alltså låta det torka emellan såklart =P ) så då syns nog inte mönstret igenom. Beror väl kanske lite på färgens kvalite och färg också,, men skulle det synas igenom efter två målningar är det ju bara köra på ett tredje lager =)
Svar på tråden måla över tapet?