• glimra81

när sluta med spjälsäng?

Har en dotter som är 18 månader! När är det dags att ta bort ena sidan på spjälsängen?
    När har ni gjort det? Och när gick ni sen över till vanlig säng? Berätta gärna!

• Svar på tråden när sluta med spjälsäng?
  • Majan78

Tog aldrig bort sidan, tror inte det går på vår spjälsäng. Han sov i den tills han var 2,5 år. Då bytte han till en växasäng för att han skulle bli storebror. Lillebror kommer förmodligen att ha spjälsängen ungefär lika länge.

♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Malmöflicka

Dottern fick en riktig säng när hon var 12 månader, en 120 cm bred som står direkt på golvet utan fötter. Förstår inte vitsen med växasängar! Hon har alltid sovit jättebra i sin säng och om man går in till henne på natten om hon är ledsen finns det gott om plats för en förälder att krypa ner hos henne!

• annakohler

våran yngsta son fick sin i juni i år och nu är han 23månader gammal snart...så han var inte så stor..
    han fick ny säng i samband med att han slutade med nappen...

förstår inte mig på vissa som har barnen i spjälsäng i 2,5år sorry

• Pilgrimmen

Våran son fick nyss en stor säng. En "vuxen"säng fast med skydd vid huvudet så han inte trillar. Han är 2 år och 2 månader. Vi bytte enbart för han lärde sig att klättra ur spjälisen...Hade jag fått bestämma hade han fortfarande haft kvar sin spjälsäng för nu är det ett jädrans spring

• Mymlan80
    Malmöflicka skrev 2010-08-08 19:37:58 följande:
    Dottern fick en riktig säng när hon var 12 månader, en 120 cm bred som står direkt på golvet utan fötter. Förstår inte vitsen med växasängar! Hon har alltid sovit jättebra i sin säng och om man går in till henne på natten om hon är ledsen finns det gott om plats för en förälder att krypa ner hos henne!
    Precis så har vi gjort! Men vår son är bara 8 månader så nu sover han bara middag i den sängen i sitt eget rum.
    På nätterna sover han inne hos oss i sin spjälsäng, och där kommer han få sova så länge han verkar behöva det.
    Välkommen Liten 091203
  • MissLillan
    annakohler skrev 2010-08-08 19:41:12 följande:
    våran yngsta son fick sin i juni i år och nu är han 23månader gammal snart...så han var inte så stor..
    han fick ny säng i samband med att han slutade med nappen...

förstår inte mig på vissa som har barnen i spjälsäng i 2,5år sorry
    Jag kan berätta varför jag har tänkt har vår lääänge till vår son och det är för att jag inte vill att han ska börja leka mitt i natten.... Hans säng står just nu mitt i hans rum utan andra saker i räckhåll. Han är 2 i sep. Ser ingen anledning att byta när han inte är redo.
  • annakohler

nej jag menade inte att ni gör fel det är ju ni som bestämmer...men att ha den kvar för att han  inte ska leka mitt inatten hur ska ni göra den dagen han får en juniorsäng och börjar leka mitt i natten ni kommer inte kunna stoppa han snart

• Kina79

Min äldsta sov i spjälsäng tills hon var 2 år och 9 månader. Hon sov jättebra i den och var nöjd o glad, varför byta tidigare då?? För vår skull?
    När hon sen bytte fick hon en juniorsäng och det blev inget spring alls - hon var ju så stor att hon hon visste att man stannade i sängen när man var nattad. Hon tom ropade å oss på morgonen så vi skulle hämta henne Skrattande

Mellantjejen gillade aldrig spjälsäng, sov i den mellan 3 och 5 månaders ålder ungefär. Annars hos oss. När hon var två började hon sova i en vanlig säng, några månader senare fick hon en juniorsäng.

• Majan78
    annakohler skrev 2010-08-08 19:54:08 följande:
    nej jag menade inte att ni gör fel det är ju ni som bestämmer...men att ha den kvar för att han  inte ska leka mitt inatten hur ska ni göra den dagen han får en juniorsäng och börjar leka mitt i natten ni kommer inte kunna stoppa han snart
    Då är de så pass stora att det gör mindre om man har små nattvandrare. När vår son fick en stor säng var han så pass stor att han kunde komma tassandes in till oss när han vaknade på natten. Om han varit yngre hade jag inte litat på att han kommit direkt in till oss, eller att han inte bara suttit och ropat.
    ♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Johannalainen

Min son är 2½ och sover fortfarande i spjälsäng. Han har inget emot det och han klättrar inte över eller så. Menar nu byta till en vanlig eftersom han kommer få ett syskon.
    En fråga: Sover era barn (runt 2-2½år) i egna rum?

• Majan78
    Johannalainen skrev 2010-08-12 23:34:36 följande:
    En fråga: Sover era barn (runt 2-2½år) i egna rum?
    Vår äldsta började sova i eget rum när han var 2 år & 4 månader. I samband med att vi bytte ut spjälsängen fick han också ett eget rum.
    ♥ V 2007♥A 2009 ♥
  • Mickezzz

Verkar som dom flesta väntar länge.. Min dotter fick "vanlig" säng när hon var 1,5år nu är hon 11 år har nu en som på ett år så de blir samma sak där.

Bägge barnen har sovit i egna rum sen dom var 8 månader.

Svar på tråden när sluta med spjälsäng?