• Anonym (meee)

Ni med borderline, fungerar litium för er?

Jag fick börja med Zoloft för att stabilisera humörsvängningarna, men efter en månad har de inte gett någon effekt, bara bieffekter. Tänkte ge det en månad till, men efter det så ger jag upp på Zoloften.
    Biverkningarna har varit jobbiga: svettningar, hemska mardrömmar, ledvärk, minskad sexlust, gäspningar, trötthet. Så just nu känns det värre än innan jag började med dem. Efter 5 veckor tycker man ju ändå att de ska ge effekt. Jaja... anyway,

min läkare föreslog att vi provar litium om inte dessa fungerar, så jag undrar om ni med bordeline skulle vilja berätta om era erfarenheter av litium?

Mina största problem är humörsvängningarna och skapandet av konflikter.

• Svar på tråden Ni med borderline, fungerar litium för er?
  • Anonym (nope...)

Funkade inte på mig... Mådde skit av dem så jag vägrade ta dem mer... Detta är flera årsedan och det sägs att jag har "vuxit från" min borderline (?!?). Jag har återkommande depressioner och ska nu återigen prova ett stämningsstabiliserande lkm men inte Litium, det vill jag inte även om läkaren lá fram det som ett förslag. Men kanske blir det Lamotrigin /Lamictal eller något liknande. Tycker gott ändå att du ska ge det en chans faktiskt, man vet ju inte förrän man provat. Vi reagerar ju dessutom olika på lkm. Lycka till!

• Anonym (meee)
    Anonym (nope...) skrev 2010-08-08 22:17:00 följande:
    Funkade inte på mig... Mådde skit av dem så jag vägrade ta dem mer... Detta är flera årsedan och det sägs att jag har "vuxit från" min borderline (?!?). Jag har återkommande depressioner och ska nu återigen prova ett stämningsstabiliserande lkm men inte Litium, det vill jag inte även om läkaren lá fram det som ett förslag. Men kanske blir det Lamotrigin /Lamictal eller något liknande. Tycker gott ändå att du ska ge det en chans faktiskt, man vet ju inte förrän man provat. Vi reagerar ju dessutom olika på lkm. Lycka till!
    Får jag fråga hur gammal du är?
    Och om du nu "vuxit ifrån" din borderline, så varför ska du äta stämningsstab mot depression, varför inte ssri?

Hurr länge provade du litium? om du minns
  • Anonym

Har aldrig hört att man har litium mot borderline. Däremot lamictal som också är en stämningsstabiliserar, sägs fungera bra mot borderline.

• Anonym (nope...)
    Anonym (meee) skrev 2010-08-08 22:23:58 följande:
    Får jag fråga hur gammal du är?
    Och om du nu "vuxit ifrån" din borderline, så varför ska du äta stämningsstab mot depression, varför inte ssri?

Hurr länge provade du litium? om du minns
    Jag är 34 år, men var väl 19-20 när jag hade borderlinediagnos och testade litium. Minns inte exakt hur länge jag provade faktiskt... Några månader var det i alla fall.

Jag äter antidepressiv medicin, cipralex och Mirtazapin, men dyker ändå ner i svåra depressioner även om medicineringen fungerar kanon ett tag, ibland i flera år... Har testat ect också funkade kanon, men vill helst slippa dyka ner och eftersom jag dyker så långt ner så vill doktorn lägga till ett stämningsstabiliserande lkm.

Sedan vill jag tillägga att flera av de läkare jag stött på varit frågande till om jag verkligen hade borderline... Jag tvivlar själv faktiskt. Men jag är ju inte helt 100.
Svar på tråden Ni med borderline, fungerar litium för er?