Vi körde både och på stövlarna. Här är det ofta ganska kallt på morgonen för att sedan bli slaskigt frampå dagen. Då räcker inte vanliga gummistövlar med en extra socka på morgonen. Snarare att vi tar en socka i de fodrade stövlarna och sedan kan de vara utan sockan när det är som varmast. Dessutom kan sockor glida ned i en stövel som barnet leker länge i och så blir det knöligt, med skoskav som följd.
Just stövlar tycker jag att Vincent Shoe Store är bäst på. Deras fodrade gummistövel är suverän. Minst två barn kan ärva av varandra utan problem. Jag gillar även deras vanliga gummistövlar. Bland annat för att de har många modeller och färger som inte känns så könsbundna. Vill man prompt ha rosa respektive ljusblått så finns det, men här gillar både sonen och dottern de svarta med mönster av små zebror. Stövlarna brukar dessutom sitta bra, i alla fall på mina barn. Ett tips är att också köpa Vincents ullsockor. De är tunna, smidiga, lätta att tvätta och väldigt sköna. Foten håller sig varm och torr.
Vi har provat både vanliga regnkläder med fleecetröja under vid kallare väder och fodrade regnställ. Min son är lite frusen av sig och gillar att vara ganska stilla när han leker. För honom var fodrat regnställ jättebra. Dottern är varm som en kamin och sitter inte stilla en sekund i onödan. Hon blir bara svettig om hon har fodrat regnställ. Är det inte kallare än att hon behöver regnställ så är det bättre med vanliga regnbyxor och så en tjock tröja under jackan. Didriksons och Abeko har bra regnkläder, men i år testar vi en regnoverall från Lindex till sonen. Hittills är vi nöjda.