• Anonym (abort-orolig :-()

Vad händer/risker med abort?

Hej. Min kille vill att vi gör abort. Jag är i vecka 7. Både han och jag har redan barn, och detta frö var inte alls planerat eller önskat. Men jag anser att man tar risken redan när man har oskyddat sex (räknade säkra perioder) så får man ta ansvar för det. Barn är en gåva, men det är väl typiskt tjej-uttryck. Obestämd
    Han tycker det bara är att ta bort det, så är vi av med "problemet". Men jag vet ju att detta beslut ska man leva med resten av livet.  Det är ju ett ingrepp i min kropp.
    Vad är riskerna med abort?
    Kan man vara knäckt länge efter?
    Påverkas man hormonellt?
    Vad är bäst kirurgiskt eller ta tablett?

• Svar på tråden Vad händer/risker med abort?
  • MansonDust

Risker

Den vanligaste orsaken till besvär efter en abort är att rester av moderkakan finns kvar i livmodern. När det händer kan du få blödningar som fortsätter i flera veckor.

Om en undersökning visar att rester av moderkakan finns kvar får du göra en skrapning. Det händer vid tre till fyra procent av alla aborter. Risken är ungefär lika stor vid en kirurgisk abort som vid en medicinsk.

Den vanligaste komplikationen vid abort är annars infektion i livmodern, vilket drabbar någon procent av alla som gjort abort.

Risken för komplikationer i form av blödning och infektion är mindre vid en medicinsk abort än vid en kirurgisk.

Risken för att inte kunna få barn i framtiden är mycket liten, mindre än en på tusen. Det gäller oavsett om det är en medicinsk eller en kirurgisk abort.

Så går det till Medicinsk

Fram till den nionde veckan efter senaste mensens första dag rekommenderas i första hand så kallad medicinsk abort. Aborten utförs i två steg:

Aborten inleds på sjukhuset/mottagningen med att du får hormontabletter. En till tre dagar senare får du andra hormontabletter. Antingen en sort du kan svälja eller som så kallade slidpiller som du ska föra in i slidan. Detta kan du välja att göra hemma eller på sjukhuset/mottagningen. Diskutera med personalen vilket som passar dig bäst.

Hormonet framkallar livmodersammandragningar som leder till ett missfall. Om allt går som det ska behöver du inte göra något mer. I sällsynta fall kan det behövas en skrapning.

Kirurgisk

Det är också möjligt att göra en kirurgisk abort tidigt i graviditeten, en så kallad skrapning. En kirurgisk abort kan göras till och med vecka 14, men det absolut vanligaste är till vecka 12.

Man använder narkos eller lokalbedövning, ibland efter några timmars förbehandling med hormon. Om allt går som det ska behöver du inte göra något mer. Ibland kan det behövas ytterligare en skrapning.

Väcker känslor

En abort kan väcka många känslor. Det är viktigt att tala om det som hänt och att dela erfarenheten med någon som man känner förtroende för.

Ibland kan professionell hjälp vara nödvändig för att komma vidare. Kuratorn ska finnas tillgänglig för samtal så länge du behöver det och kan också förmedla kontakt med annan behandling om du så önskar.

Källa: www.vardguiden.se/Sjukdomar-och-rad/Omraden/Behandlingar/Abort/
    Fick äran att bli mamma 2002, 2006 & 2008. Två döttrar & en son.

tack. Vad är det vanligaste tror du?
    Hört att medicinsk abort kan göra en riktigt deppig, men det är väl kanske andra saker som spelar in. Men hormoner är det ju i omlopp.... Blä

• Anonym (samma)

känns som jag är i samma sits. Panik över att göra rätt eller fel val. Hur väljer man rätt?

• Anonym (Abort)
    Anonym (abort-orolig ) skrev 2010-08-09 17:47:01 följande:
    tack. Vad är det vanligaste tror du?
    Hört att medicinsk abort kan göra en riktigt deppig, men det är väl kanske andra saker som spelar in. Men hormoner är det ju i omlopp.... Blä
    Tja, det är ju inte så att en medicinsk abort per automatik i sig har en förmåga att göra dig deppig. Det beror väl på hur du ställer dig inför det hela, dina egna känslor osv. Jag har själv gjort en tidig medicinsk abort. Jag var mer upprörd över att de inte gav all information om hur det KAN gå till. Det lät så "enkelt". Få tabletter, kom tillbaka två dagar senare och så får du mer tabletter, så börjar du blöda, så går du hem sedan när det är klart. Så blev det INTE i mitt fall. Jag fick två doser tabletter, från att jag fick första tabletterna på sjukhuset tog det ca 8 timmar innan jag började blöda. Pyttelite. Sedan tog det ytterligare nästan 2 dygn innan blödningen satte igång ordentligt. Det var enormt psykiskt påfrestande och jag hade inte fått någon information om att förloppet kunde bli på detta sätt.

I övrigt så kände jag mig lite tveksam till aborten, men när den väl var gjort kände jag aldrig att jag ångrade mig. Det gör jag heller inte idag. Men själv aborten var påfrestande, ja.

Största fysiska risken med abort är väl att man i efterhand får en livmoderinflammation. Sedan är det ju ens egna känslor som avgör hur man mår i övrigt.
  • Helsingborg

Hej

Jag tycker som dig.Sitter i samma sits. Gravid i v.7.
    Jag anser att vill du behålla så gör det. Ditt val, din kropp.

Har gjort en abort - Medicinskt och säger aldrig mer..

Helsingborg skrev 2010-08-09 21:13:05 följande:
    Hej

Jag tycker som dig.Sitter i samma sits. Gravid i v.7.
    Jag anser att vill du behålla så gör det. Ditt val, din kropp.

Har gjort en abort - Medicinskt och säger aldrig mer..
    Hej Helsingborg!

Vad ska du göra då? Behålla eller? Har du barn sedan innan?
    Och varför inte medicinsk abort? Är det bättre med kirurgisk? Jag har haft missfall och blev sövd och skrapad. Hade sammandragningar och jätteont efteråt och de hade inte fått ut allt, så jag fick tabletter efter det. Inte roligt, men det funkade.
  • Anonym (Abort)
    Anonym (abort-orolig ) skrev 2010-08-09 23:06:57 följande:
    Hej Helsingborg!

Vad ska du göra då? Behålla eller? Har du barn sedan innan?
    Och varför inte medicinsk abort? Är det bättre med kirurgisk? Jag har haft missfall och blev sövd och skrapad. Hade sammandragningar och jätteont efteråt och de hade inte fått ut allt, så jag fick tabletter efter det. Inte roligt, men det funkade.
    Bättre och bättre med kirurgisk. Du slipper i alla fall vara vaken då. Under den medicinska måste man ju vara med och är medveten hela tiden. Det kan ju många tycka är mer påfrestande.

Jag kan nog också säga att jag aldrig igen skulle göra en medicinsk abort. Tyckte det var för påfrestande rent mentalt.
    Anonym (Abort) skrev 2010-08-09 23:12:15 följande:
    Bättre och bättre med kirurgisk. Du slipper i alla fall vara vaken då. Under den medicinska måste man ju vara med och är medveten hela tiden. Det kan ju många tycka är mer påfrestande.

Jag kan nog också säga att jag aldrig igen skulle göra en medicinsk abort. Tyckte det var för påfrestande rent mentalt.
    Jag förstår vad du menar. Inget är ju bra. ... Känns som killar bara tycker det är ett enkelt ingrepp. Men det är ju något man ska leva med i alla år sedan.... jag tycker det är jättesvårt.
  • Anonym (aldrig mer!)

Jag har gjort en abort, aldrig mer men nu känner jag mig tvingad till det eftersom jag blivit oplanerat gravid men jag kommer inte kunna leva med en till abort på mitt samvete, jag förlorade en liten flicka i vecka 16 för drygt ett årsedan och tänker på henne varje dag, ska jag nu behövas tvingas till abort? Det är inte samma "pappa"till barnen och vi har bara vart tillsammans en månad men vi känner varandra sen innan men han vill absolut inte ha barn nu men senare..

Jag kommer nog behålla barnet, men blir då ensam.. Vill bara sjunka genom jorden just nu!

Anonym (aldrig mer!) skrev 2010-08-09 23:22:31 följande:
    Jag har gjort en abort, aldrig mer men nu känner jag mig tvingad till det eftersom jag blivit oplanerat gravid men jag kommer inte kunna leva med en till abort på mitt samvete, jag förlorade en liten flicka i vecka 16 för drygt ett årsedan och tänker på henne varje dag, ska jag nu behövas tvingas till abort? Det är inte samma "pappa"till barnen och vi har bara vart tillsammans en månad men vi känner varandra sen innan men han vill absolut inte ha barn nu men senare..

Jag kommer nog behålla barnet, men blir då ensam.. Vill bara sjunka genom jorden just nu!
    Men hur blir man oplanerat gravid? Någon här inne har sagt att det planerar man när man har sex. SÅ lätt att leka med kvinnans kropp. Hon ska stoppa i sig p-piller och hormoner och skit. Jag vet en kill-kompis som har ulcerös kolit eller vad det heter. Tarmproblem. Han äter en medicin som har en biverkan: hans spermier dör. Så fort han slutar med den blir dom pigga igen. hans tjej är jätteglad för då slipper hon riskera sin kropp med hormoner och skit.
    Varför kan inte den medicinen ges till alla män som vill ha p-skydd???? Flört
Svar på tråden Vad händer/risker med abort?