• Anonym (orolig)

inte borstat tänderna på 2 veckor

Sonen på 9år har varit hos sin pappa för längre sommmarumgänge i sommar.
    Han kom hem i går  efter 2 veckor hos pappan med sambo och småsyskon där.

I morse ville han att jag skulle hjälpa han med tandborstningen som jag brukar göra.
    Jag frågar då om hur han tycker det gått att borsta själv  hos pappa.

Då säger han att han inteborstat tänderna alls där.
    Under hela 2 veckor!

jag fick dölja min chock och frågade i vänlig ton om han inte kunde komit ihåg det eller gjort det när han syskonborstade (6 år + 5 år) tänderna.

Nä, de har inte heller borstat tänderna får jag till svar.

Sen så ska jag borsta håret på han.. och frågar likte käckt så där.. ja men du har väl borstat håret i alla fall på 2 veckor.

Nä säger han, varken borstat eller kammat, dock tvättat.

jag blir verkligen orolig över hans tandhygien och hårbotten var ju jätteöm när jag kammade idag, liksom att tandköttet ömmade.

jag och hans pappa har en tvist dessutom så det känns inte så lätt att bara lyft luren och ringa och prata om detta.
    Men jag har hört flera gånger att när han varit hos pappa så han inte borstat tänderna över helgen.
    Men nu var det 2 veckor!

Herregud jag vet hur ont det kan göra när man har rejält hål.. och det börjar med att man inte har lärt sig från barnåldern att sköta sin munhygien ordentligt.

Vad gör jag??

• Svar på tråden inte borstat tänderna på 2 veckor
  • qzectb

Pratar med pappan om det (skriv brev om det inte går att ringa), och med barnet, och hjälper barnet borsta om det behövs för att komma igång. Det handlar om barnets tänder, det är bortom er konflikt (så dra inte in den, det handlar bara om att barnet far illa).

Strunta i hårborstningen så länge. Den kan man ta senare. Håret faller ju inte av bara för att man inte borstar det, vilket därremot tänderna gör.

Kanske barnet självt kan klara biffen om det får med sig nån slags påminnelser? Men det är knepigt, man lägger om vanor när man byter miljö.

• Anonym (orolig)
    qzectb skrev 2010-08-09 09:32:02 följande:
    Pratar med pappan om det (skriv brev om det inte går att ringa), och med barnet, och hjälper barnet borsta om det behövs för att komma igång. Det handlar om barnets tänder, det är bortom er konflikt (så dra inte in den, det handlar bara om att barnet far illa).

Strunta i hårborstningen så länge. Den kan man ta senare. Håret faller ju inte av bara för att man inte borstar det, vilket därremot tänderna gör.

Kanske barnet självt kan klara biffen om det får med sig nån slags påminnelser? Men det är knepigt, man lägger om vanor när man byter miljö.

barnet kommer ju inte själv ihåg sånt.. man måste påminna varje dag. Så pappan påminner inte heller utan det uteblir helt och hållet.

jag vet att det är utaför vår konflikt. Men pappan har lite svårt att skilja på allt och i grund och botten i hans ögon så är det alltid fel på mig, allt är mitt fel etc..

ett exempel på hans syn på saken är att om barnet är uppe till midnatt under helgen mitt i terminen och sedan på måndagen är extremt bråkig i skolan så är det mig det är fel på. Han ser inte sammankopplingen mellan att sonen är totalt slutkörd efter hel skolvecka, inte sömn under helgen och ny vecka igen.. utan det är mig det är fel på. Jag är enligt pappa en en dålig förälder och barnet mår dåligt hos mig för det är på min tid som barnet bråkar.

jag orkar inte med att ta det jämt.

• Anonym (vet hur det är?)

Att försöka styra vistelsen hur den andra föräldern på ena eller andra sättet när tvist finns mellan föräldrarna kan vara totalt meningslöst och enbart energikrävande.

Orosanmälan till soc?

Har ju ingen aning om du hör dit, TS,  men jag har hängt på FL ett tag.  Ser den ena kvinnan efter den andra som längtar efter barn och skaffar barn med en man som inte är med på planeringen.

Sedan blir de upprörda om den överrumplade/ mer eller mindre ofrivillige pappan inte visar sig vara den perfekte umgängesföräldern.

"Har man tagit fan i båten måste man kanske ro honom i land..."

• qzectb
    Anonym (orolig) skrev 2010-08-09 09:39:37 följande:

barnet kommer ju inte själv ihåg sånt.. man måste påminna varje dag. Så pappan påminner inte heller utan det uteblir helt och hållet.

jag vet att det är utaför vår konflikt. Men pappan har lite svårt att skilja på allt och i grund och botten i hans ögon så är det alltid fel på mig, allt är mitt fel etc..

ett exempel på hans syn på saken är att om barnet är uppe till midnatt under helgen mitt i terminen och sedan på måndagen är extremt bråkig i skolan så är det mig det är fel på. Han ser inte sammankopplingen mellan att sonen är totalt slutkörd efter hel skolvecka, inte sömn under helgen och ny vecka igen.. utan det är mig det är fel på. Jag är enligt pappa en en dålig förälder och barnet mår dåligt hos mig för det är på min tid som barnet bråkar.

jag orkar inte med att ta det jämt.

Jag förstår att det är knepigt, men det kan ju inte vara ditt fel att barnet inte borstar tänderna hos honom.

Jag funderade på om det går att påminna på någon bakväg, med leksaker som har tandborstar, böcker om tandtroll och så vidare. 
  • Selma1966

Hårborstningen borde killen fixa själv i den åldern om han inte har långt trassligt hår. Det är inte heller något som orsakar någon skada om man glömmer.men jag håller med om att tandborstningen är en vana man måste påminna om för att det inte ska bli hål. Mina föräldrar kollade inte att jag borstade tänderna på 70-talet och jag fick verkligen många hål då. Lärde mig sköta det först i tonåren när jag hade tandställnig och tandläkaren skrämde skiten ur mig Plötsligt satt jag med klockan i näven och vägrade borsta för kort tid. Man gick ju på månatliga kontroller så jag ville inte få skäll igen Men jag har inget tips... Annat än om pojken möjligen har en mobil (man vet aldrig numera) så du kan lägga in en påminnelse lagom till läggdags... Då piper den så han själv kommer ihåg det. Då kanske han även lättare kan be om hjälp av pappa utan att du tar konflikten (även om jag tycker du ska tala med pappan också) genom att ringa typ varje dag... Pappan nekar kanske inte sonen hjälp om han får en direkt fråga? Pojken är i alla fall gammal nog att kunna grunderna även om det fortfarande är bättre om en vuxen borstar. I värsta fall blir det i alla fall lite barnborstning men det är ju bättre än ingen alls... Men jag förstår dilemmat!

• Anonym (orolig)
    Anonym (vet hur det är?) skrev 2010-08-09 09:42:58 följande:
    Att försöka styra vistelsen hur den andra föräldern på ena eller andra sättet när tvist finns mellan föräldrarna kan vara totalt meningslöst och enbart energikrävande.

Orosanmälan till soc?

Har ju ingen aning om du hör dit, TS,  men jag har hängt på FL ett tag.  Ser den ena kvinnan efter den andra som längtar efter barn och skaffar barn med en man som inte är med på planeringen.

Sedan blir de upprörda om den överrumplade/ mer eller mindre ofrivillige pappan inte visar sig vara den perfekte umgängesföräldern.

"Har man tagit fan i båten måste man kanske ro honom i land..."
    jag ska kanske nämna att pappan stämt mig på ensam vårdand.

Jag behöver absolut inte styra vistelsen.
    Det göra jag aldrig.

Men att ta ett föräldraansvar och det är ju inte främmande för denna pappa då hanhar 2 tillbarn med en sambo. Inte ens deras gemensamma barn borstar tänderna tydligt.
    Och det är inte första gången jag hör denna historia.

Ingen av dem verkar ta ett föräldra ansvar om varken sina gemensamma barn eller om vår son.
  • Anonym (orolig)
    Selma1966 skrev 2010-08-09 09:51:37 följande:
    Hårborstningen borde killen fixa själv i den åldern om han inte har långt trassligt hår. Det är inte heller något som orsakar någon skada om man glömmer.men jag håller med om att tandborstningen är en vana man måste påminna om för att det inte ska bli hål. Mina föräldrar kollade inte att jag borstade tänderna på 70-talet och jag fick verkligen många hål då. Lärde mig sköta det först i tonåren när jag hade tandställnig och tandläkaren skrämde skiten ur mig Plötsligt satt jag med klockan i näven och vägrade borsta för kort tid. Man gick ju på månatliga kontroller så jag ville inte få skäll igen Men jag har inget tips... Annat än om pojken möjligen har en mobil (man vet aldrig numera) så du kan lägga in en påminnelse lagom till läggdags... Då piper den så han själv kommer ihåg det. Då kanske han även lättare kan be om hjälp av pappa utan att du tar konflikten (även om jag tycker du ska tala med pappan också) genom att ringa typ varje dag... Pappan nekar kanske inte sonen hjälp om han får en direkt fråga? Pojken är i alla fall gammal nog att kunna grunderna även om det fortfarande är bättre om en vuxen borstar. I värsta fall blir det i alla fall lite barnborstning men det är ju bättre än ingen alls... Men jag förstår dilemmat!

pappan nekar hjälp.

Han anser , enligt sonen, att sonen ska klara av det själv  (sedan flera år tillbaka).

Det är samma sak som vid nattning, sonen har slutat fråga pappa om han kan ligga bredvid för sonen har förklarat mig mig att pappa har förklarat för sonen att de inte ligger bredvid sina barn när de ska somna in utande får alla somna in själva. De ser på tv tills de somnar.
    Sonen har frågat och bett pappa flera gånger om att ligga bredvid men han säger nej. Han sätter sig att se på tv.

Hemma bor sonen mig om hjälp nästan varje dag om tandborstningen och jag hjälper till 50% av alla gånger, just för att han ska lära sig det själv jag kolla och visar i spegeln var det är smuts kvar i munnen.

Nattningen så ligger jag bredvid 75% av alla dagar. (han sover bredvid mig 50% av tiden)

• Anonym (orolig)
    qzectb skrev 2010-08-09 09:44:19 följande:
    Jag förstår att det är knepigt, men det kan ju inte vara ditt fel att barnet inte borstar tänderna hos honom.

Jag funderade på om det går att påminna på någon bakväg, med leksaker som har tandborstar, böcker om tandtroll och så vidare. 

hmm..

han fyller år snart..  ska kanske köpa en elektrisk tandborste han får ta med sig dit varje umängestillfälle.

• Waldo

Vid 9 år ska man kunna borsta sitt hår och tänder själv

Jag förstår att du inte vill ditt barn illa på några sätt, men jag tycker att du hämmar ditt barns utveckling om du som mamma ska borsta hans hår varje dag.
    Det är väl bättre att du lär pojken att ta ansvar för sig själv och sin egen kropp

• lillangel
    Anonym (orolig) skrev 2010-08-09 09:58:09 följande:

hmm..

han fyller år snart..  ska kanske köpa en elektrisk tandborste han får ta med sig dit varje umängestillfälle.

Ska han få en tandborste i present eller???Förvånad
    trodde man köpte ny tandborste iaf var 3dje månad
Svar på tråden inte borstat tänderna på 2 veckor