• Glasängel

Alkohol och hypofystumörer

Vet inte riktigt vart jag ska lägga den här tråden men jag provar här

Tänkte bara höra om det finns nå fler som har prolaktinom och upplever mycke biverkningar av alkohol?

Jag dricker väldigt sällan alkohol numera men de få gånger jag gör det så mår jag så otroligt dåligt flera dagar efteråt. Jag behöver inte bli spysjuk men kroppen mår dåligt. Jag får ont i muskler o nacke och blir oerhört trött o svag i kroppen.
     Jag dricker inte mängder heller utan kanske 4-5 öl totalt. Två dagar efter kan jag fortfarande känna mig skakig och orkar inte ta tag i saker. Det kanske är fullt normalt att må så här men jag tänkte att det kanske påverkar om det är hypofysen som spökar.

• Svar på tråden Alkohol och hypofystumörer
  • Mamma Thorén

Hej! Jag hade en prolaktinom, som opererades bort 2004. Jag upplevde aldrig dessa problem med alkohol. Äter du mediciner? Jag minns att jag mådde dåligt av medicinens biverkningar. (bland annat Cabaser).

• Glasängel

Hej! Just nu äter jag inte mediciner men har gjort det i omgångar. Mådde illa av pravidel. Jag väntar på att få göra en MRT igen nu i höst så jag skulle avvakta med medicin tills vi vet mer och skulle få byta avdelning till Medicin istället för Kvinnokliniken.
     Har väl haft lite funderationer om det kan vara något annat/mer jag har än Prolaktinom. Fick den diagnosen 2005.  Har fått två barn sedan dess o har haft problem i skov med inflammationer och ömmande leder och hudutslag. Just nu mår jag hyffsat och det är jag glad för. Det är bara olust känslan och koncentrationen som jag stör mig på.

• Liten men naggande

jag kunde inte dricka alkhol när jag åt norprolac men när jag pluggade så åt jag inte mediciner (pg a biverkningarna huga) och då märkte jag inte större skillnader med tålighet mot alkohol... gick fin fint

• eddarn

Jag äter pravidel och har tycker att det är stor skillnad på hur mkt jag tål och hur jag mår av alkoholen jämfört med tidigare. Känner mig mycket mer "snurrig"  nu även om jag bara tar något glas vin. Vet inte om det beror på medicinen eller om det är vad jag inbillar mig. Men har inte haft några större problem dagarna efter. Hade varit intressant att höra hur de är för andra.

• Liten men naggande

kan ju tillägga iofs att jag känner mig konstant bakfull varje dag när jag tagit pravidel. Har inte tänkt på om det blir värre eller inte, tror kanske att det är så men då jag har medicinerat så länge så har jag nog anpassat mitt drickande därefter (kan även vara åldern). Jag dricker typ aldrig sprit längre utan max 2-3 glas vin och är det ordentlig fest kan jag ta nåt glas extra...

Svar på tråden Alkohol och hypofystumörer