• Limael

äta lite under graviditeten?

Jag oroar mig allt för mycket verkar det som, men just nu så är fallet att jag är dålig på att äta, jag försöker verkligen äta regelbundet, frukost, lunch och middag + mellanmål, men det mesta jag får i mig är frukt.. är ganska överviktig och brukade äta betydligt mer innan jag blev gravid, är nu i v.16 och jag äter ungefär hälften av portionen som jag brukade äta.. gick ned 5 kg i början av gravditeten, och har nu gått upp ca ½ kg.. Men nu oroar jag mig för att min bebis inte ska ha det bra inne i magen.. någon som har varit med om detta förut? är det farligt för barnet om jag äter mindre än vad jag brukar?

• Svar på tråden äta lite under graviditeten?
  • Oktoberbebis

Försök äta extra näringsrik mat, då behöver du inte äta "för två" i portionsstorlek om man säger så. Det är bra att du får i dig frukt i alla fall!:) Jag hade också svårt att få i mig mat i början, men försökte få i mig extra av frukt och grönsaker som jag verkligen kunde äta!
    Och som teskedsmamman säger så tar bebisen det den behöver från dig..

• NizzY

jag hade det liadånt... i 18 mån spydde jag som en katt och fick i mig knappt något, sås måningom fick jag i mig frukt... hade c.a 7 kg extra innan jag blev gravid ... så i början gick jag ner nästan 8 kg, blev sjukskriven på grund av illemåendet och mådde pyton... men babysarna tog inte stryk av det..de fick i sig allt de behövde i alla fall ... menjag hade vitanim brist och när jag väl åt fick jag tänka på vad det var jag fick i mig, leverpastej, spenat, mjölk ,ja nyttigt helt enkelt... mycket vatten

nu är jag i v. 21 och har gått upp 7 kg allt som allt men ännu ät jag nogrann med vad jag äter...

du behöver inte oroa dig, ditt barn ta det den behöver från din kropp men då bli du utan och kan du kan känna dig trött, sjuk och seg på grund av det...

• Amlin

Jag är inte alls lika långt gången som du, men har det likadant. Jag kan hetl enkelt inte äta som normalt. Jag mår inte superilla men när jag äter tar det stopp ganska fort, fortsätter jag så äta så kommer kväljningarna. Det har förvisso lugnat sig lite men ändå. Jag försöker äta oftare istället. Lite men ofta. Så tänker jag att det nog går över snart.

• sommarblomma1
    Amlin skrev 2010-08-09 13:16:41 följande:
    Jag är inte alls lika långt gången som du, men har det likadant. Jag kan hetl enkelt inte äta som normalt. Jag mår inte superilla men när jag äter tar det stopp ganska fort, fortsätter jag så äta så kommer kväljningarna. Det har förvisso lugnat sig lite men ändå. Jag försöker äta oftare istället. Lite men ofta. Så tänker jag att det nog går över snart.
    Kanske värt att kolla upp om du har magkatarr!

Jag hade det så i början av min andra gravidtet efter att jag varit magsjuk. Jag hade då också ont i övre delen av magen. Oavsett om jag var hungrig eller ej så kunde jag bara ta en eller två tuggor sedan fick jag itne ner med. Jag gick till vårdcentralen som konstaterade magkatarr, vilket jag misstänkte att det var trots att jag aldrig haft det. Det löste sig med tabletter för sura uppstötningar och halsbränna. Finns sorter som gravida får ta.

Tydligen vanligt med magkatarr hos gravida.
    Syskon BF 100810 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Amlin
    sommarblomma1 skrev 2010-08-09 13:23:24 följande:
    Kanske värt att kolla upp om du har magkatarr!

Jag hade det så i början av min andra gravidtet efter att jag varit magsjuk. Jag hade då också ont i övre delen av magen. Oavsett om jag var hungrig eller ej så kunde jag bara ta en eller två tuggor sedan fick jag itne ner med. Jag gick till vårdcentralen som konstaterade magkatarr, vilket jag misstänkte att det var trots att jag aldrig haft det. Det löste sig med tabletter för sura uppstötningar och halsbränna. Finns sorter som gravida får ta.

Tydligen vanligt med magkatarr hos gravida.
    Tack för tanken!
    Tyvärr så känns detta annorlunda. JAg har haft ganska mycket magkararr och det här känns inte på sammasätt. Det är mer relaterat til grav.illamåendet och jag känner mig snarare uppsväld än har ont i magen.

Men jag tar tacksamt emot tips på vilka sorter mot halsbränna du fått veta är ok för gravida! Jag räknar med att åka på någon släng av magkararr under graviditeten, allt annat vorde inte likt mig. :-/
  • Limael

jag äter ju regelbundet men blir mätt så fort så jag får i mig små portioner med mat och sen blir det mycket grönsaksoppor osv.. men det kanske blir bättre med tiden..

• Lindreas
    Limael skrev 2010-08-09 15:03:59 följande:
    jag äter ju regelbundet men blir mätt så fort så jag får i mig små portioner med mat och sen blir det mycket grönsaksoppor osv.. men det kanske blir bättre med tiden..
    Bättre att du då äter litegrann, men oftare. :) Det är, som Teskedsmamman skriver, inte superbra, men det är du som mår sämst av det. Bebisen tar vad den behöver i sann parasitanda. :)
  • sommarblomma1
    Amlin skrev 2010-08-09 13:37:32 följande:
    Tack för tanken!
    Tyvärr så känns detta annorlunda. JAg har haft ganska mycket magkararr och det här känns inte på sammasätt. Det är mer relaterat til grav.illamåendet och jag känner mig snarare uppsväld än har ont i magen.

Men jag tar tacksamt emot tips på vilka sorter mot halsbränna du fått veta är ok för gravida! Jag räknar med att åka på någon släng av magkararr under graviditeten, allt annat vorde inte likt mig. :-/
    Jag tog novalucol, eller nåt liknande heter det, och det fungerade på en gång!
    Syskon BF 100810 ~*~♥~*~ Thilda 080810 ~*~♥~*~
  • Lindreas
    sommarblomma1 skrev 2010-08-09 16:56:56 följande:
    Jag tog novalucol, eller nåt liknande heter det, och det fungerade på en gång!
    Novalucol, Rennie och Gaviscon är helt klart godkänt, och har hjälpt mig. Om det inte hjälper så är också Losec Omeprazol godkänt, men inte något annat märke, det måste vara Losec. :)
Svar på tråden äta lite under graviditeten?