• Skarpa

Köpa piano - frågor

Vi har tänkt skaffa ett piano, och har nu en del funderingar kring detta.

På Blocket finns det ju ofta pianon som bortskänkes, om man tar ett sådant, hur kan man kolla att det är ett skapligt piano när man inte kan spela? Jag kan spela andra instrument skapligt, men inte just piano.

Kan man frakta ett piano på en vanlig släpvagn, eller hur bör man frakta det?

Hur ofta brukar man behöva stämma ett piano och ungefär hur mycket brukar det kosta?

• Svar på tråden Köpa piano - frågor
  • Selma1966

Ta med dig en kompis som kan spela när ni kollar
    Pianot. Jag skänkte bort mitt piano för ett par år sedan på Blocket mot att dem hämtade pianot. Stort rackarns blytungt piano. Är det ett gammalt stort piano behöver du flyttgubbar som har särskild släpkärra och selen att dra/bära pianot ut ur hemmet. Även om det är mindre lär det vara lurigt att ta med på vanlig släpkärra. Det lär inte må bra heller om det står på ett öppet flak. Två personer lyfter inte ett piano hur lätt som helst. Är det stort går det inte alls. Är det litrt kan de säkert bära med sig det men få svårt att fånipp på en kärra... De hjul som sitter på pianon kan man inte ta hjälp av heller... De gör lätt fula märken i parketten... Pianot lär behöva stämmas efter flytten hur bra det än är stämt innan. Jag fick hjälp av en släkting som stämde pianot och det var alldeles för långt mellan gångerna så jag bör inte svara på den frågan Frågar du en duktig pianist gör dem det säkert varje år eller oftare men själv gick det år mellan tillfällena. i gengäld spelade jag sä sällan så det var inte värt det. Jag älskade pianot men det tog för mycket plats för att ha kvar.

Svar på tråden Köpa piano - frågor