• Flätad

Jätteyr när jag vrider på huvudet!!!

Ok,jag vet att alla inte är läkare här på fl och jag brukar själv tycka att det kanske är bättre att kontakta vården om man är orolig över sin hälsa men nu ställer jag ändå en fråga här

I morse vaknade jag till när maken gick upp för att jobba (jag är ledig idag ). Jag vände mig i sängen så jag vred huvudet (låg på magen) och plötsligt snurrade hela världen i en rasande fart och jag fick liksom "hålla fast mig" för det kändes som jag skulle trilla ur sängen! Det höll i sig i ca 1 minut och lugnade sig sakta sen för att tillsist lägga sig helt. Tänkte att det nog bara var en "engångsgrej" men blev jäkligt rädd under tiden kan jag säga... När jag sen skulle gå upp och rörde huvudet igen så kom det tillbaka igen och det är sååå obehagligt!!! Nu vågar jag knappt vrida huvudet för så fort jag gör det så snurrar det så att jag får sätta /lägga mig ner!!!  Vågar INTE köra bil idag...

Tänker att det nog ska gå över men känner någon igen detta eller vet vad det kan bero på!?!? Något som ligger i "kläm" eller nå´t, tänker på nerver osv. Har haft en del hemsk h-värk de senaste dagarna och varit ganska trött men inte tänkt så mycket på det "går över" liksom... Nu undrar jag om detta har något samband... Ska till jobbet i morgon och det känns ju obehagligt eftersom jag arbetar i vården och vill ju inte själv bli helt yr och trilla när jag hjälper någon annan ostadig, sjuk människa... NÅGON som haft detta eller har någon aning om vad det kan vara??

• Svar på tråden Jätteyr när jag vrider på huvudet!!!
  • jagäraf

Det kan mycket väl vara s k rotationsyrsel/lägesyrsel som är helt ofarligt. Men om du samtidigt har svår huvudvärk bör du kontakta sjukvården så att det inte är någon blödning eller liknande.

• garib

det kan vara kristallsjuka,ta kontakt med lakare som kan gora en viss vridning av huvudet. Obs det ar inte alla lakare som kan den manovern.

• mammaforever

Vaxpropp, då är det vanligt att man blir yr och så när man rör på huvudet. Jag var jätte yr, sen uppsökte jag läkare som sög ur proppen, stor äcklig gul klump och yrslen försvann =)

• mammaforever

Jag hade ju inte ont i huvudet dock. Kontakta läkare för säkerhets skull.... Sådär ska man ju inte ha det =(

• artax

Någon har redan nämnt det men jag tänkte oxå kristallsjukan..

• maximum

Har du nyss varit förkyld?
    Kan då vara karusell sjukan. Sätter sig på balans sinnet.
    Jag har ofta så när jag är förskyld, kan plötsligt bli jätte yr så jag måste hålla mig i något. Särskilt när jag snyter mig.
    Första gången jag hade det så vaknade jag också en morgon med detta och kunde inte resa mig ur sängen för det snurrade så.

• jagäraf

Kristallsjukan, karusellsjukan, godartad lägesyrsel, rotationsyrsel = olika namn för samma sjukdom

• Flätad

Tack så jättemycket för era svar, har läst lite om kristallsjukan (och de andra orden på dem) och det verkar stämma in på mig faktiskt... Förutom att jag har haft väldigt ont i huvudet. Ska nog ta och kontakta vc för en koll i alla fall. Tusen tack alla! {#emotions_dlg.flower} 

Står attdet brukar debutera i 40-årsåldern på flera ställen, jag är inte fyllda 34 än Bara att inse att åldern nog hunnit ifatt mig lite då kanske

• jagäraf
    Flätad skrev 2010-08-09 14:13:48 följande:
    Tack så jättemycket för era svar, har läst lite om kristallsjukan (och de andra orden på dem) och det verkar stämma in på mig faktiskt... Förutom att jag har haft väldigt ont i huvudet. Ska nog ta och kontakta vc för en koll i alla fall. Tusen tack alla! {#emotions_dlg.flower} 

Står attdet brukar debutera i 40-årsåldern på flera ställen, jag är inte fyllda 34 än Bara att inse att åldern nog hunnit ifatt mig lite då kanske
    Jag var bara drygt 30 när jag fick den
  • jagäraf
    Flätad skrev 2010-08-09 14:13:48 följande:

Men det betyder inte att du är drabbad för alltid. Vissa får det någon enstaka gång, andra från och till resten av livet.

Förresten kan det vara virus på balansnerven du drabbats av också även om det nog snurrar mest hela tiden då.
  • sassus

Problem med nacken kan ge yrsel. Kanske har du helt enkelt gjort nåt galet med nacken när du vred på huvudet första gången? Är säker på att det går över...

Svar på tråden Jätteyr när jag vrider på huvudet!!!