• Lotten73

Hur ska vi göra?

Vår son är 2½år och vi har lite under sommaren kollat om han kan vara utan blöja och det har väl gått sådär.
    Kanske är han inte mogen än men vad gör man då?
    Ska man börja med blöja igen och sedan testa om han kan vara utan vid ett annat tillfälle?
    Han har en vecka kvar av  sommarlovet innan dagis börjar igen ska vi köra hårt med potträningen eller vänta?
    Han är intresserad av pottan och ibland kommer det kiss där men bara ibland.
    Bästa tiden för potträning är ju på sommaren för då kan man gå naken men nu är ju sommaren snart slut och ska vi behöva vänta tills nästa sommar för att testa igen?
    Rörigt detta blev men jag hoppas ni förstår vart jag vill komma.
    Hur ställer sig dagis till att min son kommer kissa på sig mkt innan han kan kissa riktigt på pottan?

• Svar på tråden Hur ska vi göra?
  • CeeJay

Rent spontant låter det ju inte som att han är redo för pottan. Han är ju bara 2,5 år, ingen brådska.
    Ni kan väl berätta för personalen på förskolan att ni håller på att "prata om" pottan hemma och de kanske kan snappa upp ev signaler från honom och se om de kan hjälpa honom till pottan.

Min erfarenhet säger mig att man inte bör stressa med någon avancerad potträning innan barnet själv visar intresse och mognad. Vi pott-TRÄNADE vår äldsta dotter i ett år, helt bortkastat mellan 2 och 3 år. Hon "lärde" sig inte att känna att hon var kissnödigt. Sen fick vi tips om att inte "bry oss", när hon var 3 år sa hon själv att hon ville vara utan blöja och det tog bara några veckor och några få olyckor. Med andra barnet struntade vi helt i potträningen, hon sa själv ifrån när hon var 2 år och gick sen på toa - helt odramatisk!

Så mitt tips är att sluta "träna" och låt det komma naturligt. Kommer det inte just nu så blir han torr inom en snar framtid ändå. Vill han, kan han ju gå utan blöja hemma, på helgerna när ni har tid och ork att ta hand om ev olyckor.

• Calexico

Jag blir mer och mer förvånad över ordet potträning, tror inte det är rätt sätt. Vi slutade använda blöjor på dagen (dvs inte heller under middagsvilan, i bilen eller liknande) och varje gång det kom kiss på golvet så sa vi något i stil med "det gör inget alls att det kom kiss här, det torkar vi upp, men nästa gång vill jag gärna att du kissar på pottan för då slipper det bli så blött". Det tog en vecka innan budskapet gick in men sen plötsligt dög pottan för första gången på 1 år att kissa på och sen dess sker det nästan inga olyckor alls. Vid en ålder av 2 år och 7 månader.

• Anne69

Det är ju helt normalt att barn som alltid haft blöjor behöver lite tid på att lära sig vara utan. Hur mkt tid har ni gett det egentligen? Det låter som att ni antingen inte varit särskilt idoga eller som att han skulle vara fysiskt omogen (vilket nog är osannolikt eftersom han är 2½).

Vi har haft vår 2åring utan blöja sen midsommar och visst har olyckorna varit många men nu har hon varit torr dagtid i flera veckor. Men visst, det kräver mkt av föräldrarna. Vi har haft potta med vart vi än gått, påminnt om och om igen. Men nu går hon själv eller säger till och nu är olyckorna ett minne blott. Men visst, det tog hela sommaren! Att vänja barn av med blöjan tar tid och kraft och kräver tvättmaskin

Jag tror att ni behöver vara riktigt målmedvetna ett par veckor för att det ska funka. Och antingen har ni den tiden eller inte. Jag gissar att förskolan föredrar barn som kommit en liten bit på vägen och att han riskerar att få gå i blöta byxor många ggr om dagen när de inte riktigt hinner med. Lycka till!

• New mum

jag har oxå en 2½ åring som vi tränat till och från. Han har börjat förstå att han ska kissa i pottan..han springer dit oh sätter sig var annan minut nästan. Känns som att det blir för överdrivet. Känner att han inte riktigt heller vet när han är kissnödig.

Han kan kissa i kalsongerna och gå runt med det utan att han tycker det är obehagligt, mycket märkligt tycker jag men men.

Jag försöker ha honom blöjfri på fm.  Vi får se vad som händer..just nu tycker jag att han skvätter lite här och där emellanåt.

• Lotten73

Jag har lagt ner detta för ett tag eftsersom jag kommit på att  han anske inte är riktigt mogen.
    ahn säger väl till när det är dags för så har jag för mig att tjejen gjorde.
    bara testa igen sedan.

Svar på tråden Hur ska vi göra?