• Anonym

Jag klarar inte av våran 2.5 åring.

jag vet inte alls vad som har hänt under sommaren.
    Vi har 2 barn,  5.5 år och 2.5 år. 2.5 åringen har blivit ett monster under sommaren och jag klarar inte av henne.
    Hon har börjat slåss, sparkas,bitas. Hon lyssnar inte det minsta och säger "dumma dej" samtidigt som hon slåss!
    Hon är tidig för sin ålder. Pratar bra, duktig på att lägga pussel, motorik o annat.
    Vi är oftast ute..

Igår kom sonen hem ifrån sin pappa, hon har slagit o sparkat o bitit storebror o det hjälper inte vad säger/gör.

Imorse skulle jag borsta tänderna på storpojken, han stod på toan och hon slog och rev han.Jag sa till, flera ggr men hon bara fortsatte. Jag tog tag i hennes arg och sa alvarligt. Men ikke.

Tillslut fick jag sätta upp henne på torktumlaren brevid så jag skulle kunna borsta klart.

Hon kan gå fram och slå på storebor när som helst och hon slutar inte. jag kan säga till, höja rösten, berätta, ryta. Inget hjälper förutom att lyfta bort henne och ta henne därifrån.

Det har gått så långt att jag känner att jag inte klarar av detta barn.
    Hon kan slå och slå på mig och säga "Dumma dej", jag får inget stopp på henne. 
    Jag känner mig som världens mes som blir slagen av min 2.5 åriga dotter.

Nyss skulle sonen o hans kompis få spela lite x-box. Helt plötsligt slår hon till han i ryggen. jag säger till vanligt. Hon fortsätter. jag säger till och höjer rösten. Hon bara fortsätter.
    jag bar henne till sängen.

jag är ingen som tror på skamvrår eller liknande. Men jag vet inget bättre än att få bort henne ifrån kaoset hon skapar.
    Snart börjar hon på dagis igen o jag är rädd att dagisfröknarna ska undra vart detta monster kommit ifrån. 

• Svar på tråden Jag klarar inte av våran 2.5 åring.
  • Anonym

om du känner att du inte klarar av ditt barn så skulle jag vända mig till socieltjänsten och be om hjälp och stötnng innan det blir värre

• Anonym

Nu kanske det blev fel ändå. 

Jag känner inte att jag inte klarar av henne, att jag vill bli av med henne. Att jag gett upp.

Men att jag vet inte alls hur jag ska göra, hur jag ska hantera henne. Jag klarar inte av att hantera henne. Jag känner att jag skulle behöva ha en handbok om hur man handkas med barn som är ängel ena sekunden och demon nästa.

Hon lyssnar mkt mer på sambon än mig 
    och vi väntar även vårat 3dje barn.
    och jag tycker vi är som vilken annan vanlig familj

• Anonym

kontakta bup för att få hjälp med att hantera detta problem.

socialen hjälper även till vid problem,

• stinalottalarsson

Jag har också en 2,5-åring som har besökt vildingarnas land över sommaren! Från att ha varit lugn och försynt till en riktig litn busunge som skrattar när man säger åt honom. Min son är också ganska tidig med talet så det går att resonera ganska bra med honom, även om man kanske bara lyckas en gång av tio just nu...

Man måste hela tiden ligga steget före och förutsäga vad han kommer att bli arg för, och det är inte det lättaste. De saker jag har märkt som hjälper lite är att alltid se till att han är mätt, vilket är logiskt så klart, men nu under semestern har det varit lite si och så med rutiner här hemma...Vi har tagit bort dagvilan i sommar också, så han är lite trött vilket också resulterar i utbrott. Så mätt och utvilad är grunden...

Om han börjar bli busig så är det bra att sätta sig med honom och starta upp en lek som blir hans. Då lugnar han sig oftast eftersom rastlöshet också är något som leder till hyss!

Att låta honom bestämma hur och när något ska ske brukar också hjälpa. Om vi ska åka någonstans så brukar  jag säga "Kan du komma och säga till när du är klar för att klä på dig?". Då får han välja när han ska avsluta sin lek, och det blir inte bara tvång från vår sida. Oftast kommer han inom fem minuter, vilket är ganska fort om man jämför med att stå och tjata i en kvart!

Nu har jag en bebis som vill amma och en 2,5-åring som vill läsa bok, så nu kan jag inte skriva mer...

• Anonym
    stinalottalarsson skrev 2010-08-09 15:34:45 följande:
    Jag har också en 2,5-åring som har besökt vildingarnas land över sommaren! Från att ha varit lugn och försynt till en riktig litn busunge som skrattar när man säger åt honom. Min son är också ganska tidig med talet så det går att resonera ganska bra med honom, även om man kanske bara lyckas en gång av tio just nu...

Man måste hela tiden ligga steget före och förutsäga vad han kommer att bli arg för, och det är inte det lättaste. De saker jag har märkt som hjälper lite är att alltid se till att han är mätt, vilket är logiskt så klart, men nu under semestern har det varit lite si och så med rutiner här hemma...Vi har tagit bort dagvilan i sommar också, så han är lite trött vilket också resulterar i utbrott. Så mätt och utvilad är grunden...

Om han börjar bli busig så är det bra att sätta sig med honom och starta upp en lek som blir hans. Då lugnar han sig oftast eftersom rastlöshet också är något som leder till hyss!

Att låta honom bestämma hur och när något ska ske brukar också hjälpa. Om vi ska åka någonstans så brukar  jag säga "Kan du komma och säga till när du är klar för att klä på dig?". Då får han välja när han ska avsluta sin lek, och det blir inte bara tvång från vår sida. Oftast kommer han inom fem minuter, vilket är ganska fort om man jämför med att stå och tjata i en kvart!

Nu har jag en bebis som vill amma och en 2,5-åring som vill läsa bok, så nu kan jag inte skriva mer...
    Tack för svar:)

Vi har inte heller haft några rutiner alls i sommar direkt. Ser fram emot när skol/dagis börjar o vi får ngt att kliva upp till på mornarna.
    Här har vi också tagit bort vilan dom dagar vi ligger länge. Vaknar hon sex,sju. Får hon vila. Men runt 9 som det kan blivit nu på sommaren blir hon trött för sent o hon får vara vaken..

Men nu ska jag iväg o bygga pussel 
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-08-09 14:43:03 följande:
    Hon kan gå fram och slå på storebor när som helst och hon slutar inte. jag kan säga till, höja rösten, berätta, ryta. Inget hjälper förutom att lyfta bort henne och ta henne därifrån.

Nyss skulle sonen o hans kompis få spela lite x-box. Helt plötsligt slår hon till han i ryggen. jag säger till vanligt. Hon fortsätter. jag säger till och höjer rösten. Hon bara fortsätter.
    jag bar henne till sängen.

jag är ingen som tror på skamvrår eller liknande. Men jag vet inget bättre än att få bort henne ifrån kaoset hon skapar.
    Snart börjar hon på dagis igen o jag är rädd att dagisfröknarna ska undra vart detta monster kommit ifrån. 
    Hur konsekvent är du? Det låter som du ger henne chans på chans på chans och hon testar dig. Hon kommer aldrig att börja lyssna på dig förrän du visar att hennes beteende är oacceptabelt. Du säger ju att det funkar om du lyfter bort henne, då är det ju det du ska göra. 100 gånger på raken om det är det som krävs.

Det är krävande för tålamodet att ha små barn. Men det arbete du lägger ner nu på uppfostran kommer du få tillbaka tusenfalt längre fram.
  • Anonym
    Anonym skrev 2010-08-09 16:10:33 följande:
    Hur konsekvent är du? Det låter som du ger henne chans på chans på chans och hon testar dig. Hon kommer aldrig att börja lyssna på dig förrän du visar att hennes beteende är oacceptabelt. Du säger ju att det funkar om du lyfter bort henne, då är det ju det du ska göra. 100 gånger på raken om det är det som krävs.

Det är krävande för tålamodet att ha små barn. Men det arbete du lägger ner nu på uppfostran kommer du få tillbaka tusenfalt längre fram.
    helt ärligt känner jag mig mkt vilsen just nu. Jag tyckte jag hade kontroll på allt innan sommaren. Allt gick bra och vi blev gravida med våran 3dje..

O nu vet jag inte alls hru jag ska vara. Hur mycket förstår en 2.5 åring. Vad ska man kräva?
    Eftersom hon alltid varit tidig med allt är jag rädd att hon ska bli behandlad som om hon vorde äldre just för att hon kan så mycket.

tar gärna emot tips och råd hur man ska göra. Hur mycket en 2.5 förstår och vad man kan kräva.

• Anonym
    Anonym skrev 2010-08-09 16:20:35 följande:
    helt ärligt känner jag mig mkt vilsen just nu. Jag tyckte jag hade kontroll på allt innan sommaren. Allt gick bra och vi blev gravida med våran 3dje..

O nu vet jag inte alls hru jag ska vara. Hur mycket förstår en 2.5 åring. Vad ska man kräva?
    Eftersom hon alltid varit tidig med allt är jag rädd att hon ska bli behandlad som om hon vorde äldre just för att hon kan så mycket.

tar gärna emot tips och råd hur man ska göra. Hur mycket en 2.5 förstår och vad man kan kräva.

En 2.5-åring förstår definitivt ordet NEJ. Om hon slår dig eller sin bror så ska du säga nej en gång. Om hon inte lyssnar då så får du lyfta bort henne så att hon kopplar dåligt beteende med en konsekvens. Hon är ju i trotsåldern och det är naturligt för henne att testa dig och sin omgivning och se hur långt hon kan gå. Det är hennes "jobb" just nu som barn. Ditt jobb är att se till att hon lär sig vad som är ok eller inte.

Du behöver ju inte ha en skamvrå men att lyfta bort henne från det roliga eller aktiviteten som ni gör, tycker jag är en bra idé. Men du måste som sagt göra det direkt inte efter du sagt ifrån 5 gånger. En gång säger man till, inte mer.
  • Anonym (konsekvent)

Så fort hon slår så lyfter du bort henne, såklart... lyft först säg till sen men låt henne inte stå och slå sin storebror! Kan inte tro att han tycker det är så kul att bli slagen osv...
    Och du säger ju att det inte fungerar att säga till, att hon inte slutar då.... så som sagt det första du gör är att lyfta bort och sen säga åt henne att sådär får man inte göra.
    Går hon fram och slår igen så är det samma procedur igen, lyft gärna bort henne till ett annat rum så att du kanske tom hinner stoppa henne innan hon springer och slår igen.
    Man måste vara konsekvent till max.

Nu slogs aldrig mitt barn, men han var omöjlig när vi var på stan, jag vet inte hur många gånger jag bar hem ett skrikande barn under armen, men tillslut insåg han ju att det var inte speciellt kul att bli hemburen när man egentligen kunde ha fikat tex.

Att låta barnet ta över och bestämma vad det vill göra i detta fall tror jag är helt fel väg att gå, det är du som förälder som bestämmer, så enkelt är det. Barn ska inte behöva ta stora beslut själva, de kan få tex välja mellan den eller den tröjan idag, det räcker.

Ger du flickan några konsekvenser när hon beter sig såhär? Hon är 2,5 år och så stor att hon borde förstå omedelbara konsekvenser.

• Anonym
    Anonym (konsekvent) skrev 2010-08-09 16:40:44 följande:
    Så fort hon slår så lyfter du bort henne, såklart... lyft först säg till sen men låt henne inte stå och slå sin storebror! Kan inte tro att han tycker det är så kul att bli slagen osv...
    Och du säger ju att det inte fungerar att säga till, att hon inte slutar då.... så som sagt det första du gör är att lyfta bort och sen säga åt henne att sådär får man inte göra.
    Går hon fram och slår igen så är det samma procedur igen, lyft gärna bort henne till ett annat rum så att du kanske tom hinner stoppa henne innan hon springer och slår igen.
    Man måste vara konsekvent till max.

Nu slogs aldrig mitt barn, men han var omöjlig när vi var på stan, jag vet inte hur många gånger jag bar hem ett skrikande barn under armen, men tillslut insåg han ju att det var inte speciellt kul att bli hemburen när man egentligen kunde ha fikat tex.

Att låta barnet ta över och bestämma vad det vill göra i detta fall tror jag är helt fel väg att gå, det är du som förälder som bestämmer, så enkelt är det. Barn ska inte behöva ta stora beslut själva, de kan få tex välja mellan den eller den tröjan idag, det räcker.

Ger du flickan några konsekvenser när hon beter sig såhär? Hon är 2,5 år och så stor att hon borde förstå omedelbara konsekvenser.
    jag är nog väldigt dålig på att ge konsekvenser. Just pga att hon gått från ängel till demon under sommaren. O jag inte vet(trots att jag har barn sedan tidigare) hur mycket en 2.5 åring förstår, vad man ska ge för konsekvenser osv..
    jag känner mig helt vilsen i föräldrarollen just nu.

Nu ska jag fixa mat, när ungarna är lagda ska jag sätta mig o googla o läsa lite. Kanske jag hittar ngt där..
    Sen hoppas jag på fler svar i tråden!
  • Gladabarnensmamma

oh , vad harligt - en helt normal 2-aring!

Det later som hon bade testar granser samt vill ha uppmarksamhet - och att slass, skrika & bitas blir ju ett perfekt satt att sla tva flugor i en small. Min medicin: rikta in dig pa bade granser & uppmarksamhet. Borja med att leka med henne (helt pa hennes vilkor, fantisera tillsammans, stall inga fragor utan lek sport kommentator och beratta vad du ser, vad hon gor m.m. - visa pa alla satt att du SER henne).
    For att tackla granser skulle jag vilja tipsa dig om att borja lite bakvant: lyft fram de beteenden som du tycker ar BRA - garna nagot larvigt enkelt typ att kla pa sig sjalv, tvatta handerna efter toan (vad som helst, bara det ar ngt hon fixat sjalv) och visa att du ser vad hon har gjort och ge henne mycket berom (men nu kommer det svara, sag inte "du ar DUKTIG som har klatt pa dig sjalv" m.m. ... berom BETEENDET, inte henne som person; det ar DUKTIGT att kla pa sig sjalv, tank vilka FINA klader du har klatt pa dig m.m... ) . Ge sjukt mycket berom, nastan applader och godis (typ hunduppfostran) for att gora det till en kul lek.
    Barn vill bli sedda och gora bra ifran sig. Ni blir kompisar igen och det lockar mer att gora bra ifran sig (eftersom du verkligen ser henne da) an att vara elak. Sjalvklart kommer hon att testa granser med er fortfarande, men valj era fighter och bli inte upprorda sjalva utan var bara konsekvent, lyft undan och visa ett alternativt beteende (som givetvis innebar applader och hurrarop).

Jag har latt for att bli arg, insisterar pa granser och mina barn & jag har fastnat i tjatfallan ett antal ggr. Nar skrik, gral & elakheter tagit overhanden laser jag "fem ggr mer karlek" av Martin Forster for att paminna mig att morotter fungerar battre an ris. Och det fungerar varje gang.

Svar på tråden Jag klarar inte av våran 2.5 åring.