• Anonym (ledsen)

återkommande urinvägsinfektion=(

Hej!

Jag är så förtvivlad... hade en urinvägsinfektion i april som jag fick antibiotika för och det gick över. dock hade jag känningar lite då och då. vissa dagar inget alls, andra lite mer. gick till vårdcentralen och kollade upp detta. de sa att det inte var något. allt var helt okej tills för två veckor sen. då fick jag en till urinvägsinfektion (3månader efter förra gången) och fick antibiotika igen och det gick över. men redan dagen efter jag avslutat den kuren hade jag känningar igen. sprang till vårdcentralen igen och det visade inget på stickan. de tog dock en odling också som jag inte fått svar på än. ska ringa dit imorn och höra.

känns som jag fastnat i en ond cirkel. vad ska jag göra? det är värst på morgonen. måste dricka myyyyycket och kissa flera gånger innan jag kan ta mig ut ur huset. sen kan jag få panik ute och måste hitta en toalett fort eftersom jag druckit så mycket. på kvällen innan jag ska lägga mig oroar jag mig för kommande morgon då jag måste köra hela proceduren igem med allt vatten, tranbärsjuice, havregrynskuren, c-vitamintabletten, vitamintabletten och tranbärstabletten. och sen såklart allt kissande.

kan inte planera något i livet känns det som... börjar må psykiskt dåligt. någon som känner igen sig och tog sig ur den onda cirkeln? hur gjorde ni?  återkommande urinvägsinfektion=(   

det värsta är att när man läser runt på nätet så står det överallt: "vänta inte för längre, gå till läkaren! det kan leda till njurbäcksinfektion som är jättefarligt!!" men hos läkaren syns det inte att jag har UVI men det känns som det! vad ska jag göra??

• Svar på tråden återkommande urinvägsinfektion=(
  • Anonym

konstigt inget radbyte fast jag hade det... hoppas det går bra att läsa ändå.

• FrancesBean

Jag brukar också få det men jag har så milda symptom och det brukar gå över av sig själv efter några dagar. :/ Jag dricker tranbärsjuice då men vet inte om det hjälper..

• Anonym (jag med)

Jag hade det jätteofta under några år. En gång varannan månad kanske. Fick antibiotika och så gick det över för att komma tillbaka ganska snabbt.

Antar att du också kollat att du inte har klamydia? Är ju helt lika symtom..

Jag fick lära mig att stå ut, men det var inte alls lätt.. Finns inte mycket man kan göra tyvärr, är väldigt väldigt vanligt bland tjejer.

• Anonym

francesbean: jag har druckit massor av tranbärsjuice, det hjäper lite men tar ju inte bort det helt.

anonym: jo jag har har kollat klamydia och har inte det.
    så det försvinner inte eller? hur tacklar du det? antar att man blir van av sina "rutiner" liksom... men är det inte farligt att gå runt med det ofta?

• Casey

Har du sköra och torra slemhinnor? Kan åtgärdas.

Har du partner? Tömma blåsan efter samlag, du vet?

• Anonym (jag med)
    Anonym skrev 2010-08-10 08:44:01 följande:
    francesbean: jag har druckit massor av tranbärsjuice, det hjäper lite men tar ju inte bort det helt.

anonym: jo jag har har kollat klamydia och har inte det.
    så det försvinner inte eller? hur tacklar du det? antar att man blir van av sina "rutiner" liksom... men är det inte farligt att gå runt med det ofta?
    Nu har det mer eller mindre växt bort, men jag fick det för några månader sedan. MÅSTE tex kissa efter sex, annars får jag uvi direkt. Jag har nog lärt mig vad som gör mig sjuk. Kolla gärna klamydia flera gånger då det kan ligga latent i kroppen i flera år.
    Nej, det är nog inte farligt. Men får man feber så ska man ju ta kontakt med sjukvården, men vanlig uvi ska inte vara farligt vad jag vet. Det är jättemånga kvinnor som lider av upprepande uvi tyvärr. Det är jättejobbigt!!
  • Anonym

casey: det vet jag int riktigt om jag har. tor inte det. ja jag är gift... och tömmer blåsan efter sex.

anonym: okej, så det kanske håller i sig en period och försvinner sen?
    vad jobbigt detta är. men hur brukar du handskas med uvi:n när den dyker upp?

• 2tomtaro4troll

får du ständigt återkommande uvi så kan du begära  att få antibiotika i förebyggande + att dom ska starta upp en utredning av dina urinvägar!.

jag får när jag är gravid uvi på uvi (och njurbäckeninflammation på njurbäckeninflammation) så jag äter hela tiden förebyggande.

André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Bebis-1008
  • Anonym (jag med)
    Anonym skrev 2010-08-10 08:52:04 följande:
    casey: det vet jag int riktigt om jag har. tor inte det. ja jag är gift... och tömmer blåsan efter sex.

anonym: okej, så det kanske håller i sig en period och försvinner sen?
    vad jobbigt detta är. men hur brukar du handskas med uvi:n när den dyker upp?
    När det är som värst så blir jag sittandes i duschen i TIMMAR eller på toaletten. Men så håller det ofta i sig i bara några timmar, sedan brukar jag kunna leva som vanligt. Det är alltså bara på morgnarna som jag mår RIKTIGT dåligt. Jag dricker massa vatten, det tror jag på. Aldrig testat tranbärsjuice, men kan tänka mig att det är bra i förebyggande syfte.

2tomtaro4troll: Vad menar du med "dom SKA starta upp en utredning"? Till mig har dom under alla åren sagt att det tyvärr inte finns mycket att göra och att detta är vanligt....
  • Anonym (fd urinvägare...)

Jag hade en sådan period för ca 10 år sedan. Jag slutade med antibiotika... dvs sket i att gå till läkaren och såg till att sluta med socker och drack massor av sur apelsinjuice. Sur miljö är bra.  Har inte haft besvär sedan dess.

Så här i efterhand inser jag att felet berodde på min dåvarande partner. Han försökte hela tiden ha analsex med mig... det gick ju inte eftersom jag inte ville men han var där och försökte hela tiden... antagligen plockade han med sig bakterier därifrån som inte ska vara någon annanstans.

Inom vården pratas det inofficiellt om att det kan ha med typen av sexliv att göra när det ständigt återkommer. Om det är ngn viss typ av teknik eller "sysselsättning" som gör det kanske... tål att fundera över iaf.

• Anonym (fd urinvägare...)
    Anonym (jag med) skrev 2010-08-10 09:00:23 följande:
    När det är som värst så blir jag sittandes i duschen i TIMMAR eller på toaletten. Men så håller det ofta i sig i bara några timmar, sedan brukar jag kunna leva som vanligt. Det är alltså bara på morgnarna som jag mår RIKTIGT dåligt. Jag dricker massa vatten, det tror jag på. Aldrig testat tranbärsjuice, men kan tänka mig att det är bra i förebyggande syfte.

2tomtaro4troll: Vad menar du med "dom SKA starta upp en utredning"? Till mig har dom under alla åren sagt att det tyvärr inte finns mycket att göra och att detta är vanligt....
    När du säger att du blir SIttande i duschen i timmar blir jag och fundera. Jag står i duschen. Om man är känslig och kanske har ett urinrör som lätt "släpper in" bakterier kanske det är dumt att sitta ner i duschen. Bada badkar ska man ju iaf inte göra hörde jag för många år sedan.

Jag tror att man bör ifrågasätta sin vardag lite och se efter om det finns någon man gör som kanske skulle kunna påverka det. Nu vet jag ju förståss inte vad du sitter på eller hur....
  • Anonym (jag med)
    Anonym (fd urinvägare...) skrev 2010-08-10 09:11:38 följande:
    När du säger att du blir SIttande i duschen i timmar blir jag och fundera. Jag står i duschen. Om man är känslig och kanske har ett urinrör som lätt "släpper in" bakterier kanske det är dumt att sitta ner i duschen. Bada badkar ska man ju iaf inte göra hörde jag för många år sedan.

Jag tror att man bör ifrågasätta sin vardag lite och se efter om det finns någon man gör som kanske skulle kunna påverka det. Nu vet jag ju förståss inte vad du sitter på eller hur....
    Fast jag har ju så ont att jag inte klarar att stå och varmt vatten är det enda som hjälper lite! Nu har jag det som sagt under kontroll, och har nästan aldrig uvi. Hade dock aldrig hört att man inte ska bada i badkar.
  • 2tomtaro4troll
    Anonym (jag med) skrev 2010-08-10 09:00:23 följande:

det är vad läkarna sagt till mig när jag varit inne gång på gång med uvi, att jag ska återkomma efter graviditeten så dom kan göra en utredning på VARFÖR jag får så många UVI, tex förträngning någonstans som gör att man har svårt att tömma sig helt vid toa besök och på så vis att bakterierna kan börja gro etc.

nu har jag ytterst sällan UVI när jag inte är gravid, så jag har inte bryt mig om det!

jag hade aldrig hat en uvi innan jag fick mitt första barn- sen hade jag varenda månad fram tills jag fick mitt andra barn, för att därefter inte ha mer än kanske 2st under 3 års tid (förutom vid graviditet som sagt)
    André-0502, Leon-0709, Bella-0903, Bebis-1008
  • Anonym

tack för era svar.
    läkaren ringde igår och sa att de fått svar från urinodlingen. jag hade ydligen urinvägsinfektion ändå fastän det första testet med provstickan visade negativt. vad skumt.
    iaf... hon skrev ut furadantin som jag ska ta fem dagar. en slags antibiotika. någon annan som tagit det?
    det konstiga är att jag känner mig bättre idag men antar att jag känner mig sämre imonr... det är så det är, går upp och ner.
    så bäst att ta antibiotikan? är bara rädd att man blir beroende av antibiotika...

• Anonym (furadantin)

Furadantin är den enda medicinen som hjälpt mig bra vid UVI. Har också haft en massa återkommande infektioner och tagit olika sorters antibiotika, men först när jag fick Furadantin började det ge med sig. Det är ju inte riktigt en "vanlig" antibiotika, och den verkar ENDAST på de bakterier som ger UVI till skillnad mot många andra typer av antibiotika som har fler användningsområden, därför är det mindre troligt att du blir "beroende" av den. Däremot kan man (som jag) även äta Furudantin förebyggande under en längre tid för att motverka nya infektioner. Då tar man bara en tablett varje kväll, alternativt en tablett efter samlag om det är på grund av det man får UVI. Jag har tagit en tablett om dagen i 8 mån nu och har inte haft en enda infektion sedan dess. Förra året hade jag en ny infektion nästan varannan vecka. Men som sagt, det är ju bara aktuellt om man får infektioner väldigt ofta, vad jag har förstått, så det behöver du säkert inte.

• Anonym

okej vad skönt! det låter ju bra =)
    jo jag har hört från en vän att hon tar en tablett varje gång efter sex, men visste inte vad medicinen hette..
    då ska jag till apoteket sen och hämta ut  furadantin.

men har du känt av några biverkningar? brukar du svälja den med ett glas vatten bara? läste nånstans att man ska krossa ner den i mat eller vatten. fast det kanske inte behövs?

dum fråga kanske... men påverkar det här chanserna att bli gravid? vill ju så gärna det också och vill inte riskera något som försämrar chanserna. har jag dock uvi jämt är chanserna låga att jag ens särar på benen haha

• Anonym (furadantin)

Jag tar den till maten med ett glas vatten. Det står i bipacksedeln att den blir effektivast till mat.
    JAg har inte känt av några biverkningar förutom att urinen blir mörkt gul/nästan brun, men det är normalt står det i beskrivningen, och en viss ökad tendens till svampinfektion, men så är det ju med alla typer av antibiotika!

Jag kan inte tänka mig att det skulle kunna påverka din chans att bli gravid, jag vet att många som ÄR gravida får den utskrivet, men om du är orolig kan du nog fråga på apoteket! OCh som du säger: med en ständig UVI i kroppen som hindrar dig från att ha sex ör det nog större chans att du inte blir gravid...

Svar på tråden återkommande urinvägsinfektion=(