• Anonym

verkar man dum/desperat om man frågar doktorn om sjukskrivning

Hur gör man för att bli sjukskriven tror läkaren alltid att man förvntas bli det eller måste man ta up det själv?
    hur har det blivit för er?
    sitter man och väntar på att läkaren ska säga det eller frågar man själv, tänkte att man kanske verkar lite...vet inte vilket ord jag söker men kan man ta upp det själv undrar jag.

• Svar på tråden verkar man dum/desperat om man frågar doktorn om sjukskrivning
  • Hallonmun

De gånger jag har blivit sjukskriven av olika anledningar, så har alltid läkaren fråga vad jag tänkt mig skulle hjälpa mina besvär.... el liknande, och då har jag sagt sjukskrivning, det har aldrig varit några protester från läkaren.

Google is my friend ♥
  • eec82

har varit sjkskriven 2 gånger i mitt liv ena gången pga kraftig viktnedgång kunde inte behålla någon mat. Läkaren sa då inget om sjukskrivning så jag hintade lite innan vi sa hej då, att det var lite jobbigt att arbeta å att jag måste tillbaka snart. Då sa hon just de du kan ju inte arbeta så blev jag sjukskriven 4 veckor. Men kunde börja arbeta lite redan efter två.

Andragången var i min graviditet, då ringde jag min BM å sa att jag måste bli sjukskriven att de inte funkar. SÅ då viste ju läkaren varör jag var där.

Vet ju inte i vilket samanhang du vill/behöver bli sjukskriven.

• Anonym
    eec82 skrev 2010-08-09 17:01:21 följande:
    har varit sjkskriven 2 gånger i mitt liv ena gången pga kraftig viktnedgång kunde inte behålla någon mat. Läkaren sa då inget om sjukskrivning så jag hintade lite innan vi sa hej då, att det var lite jobbigt att arbeta å att jag måste tillbaka snart. Då sa hon just de du kan ju inte arbeta så blev jag sjukskriven 4 veckor. Men kunde börja arbeta lite redan efter två.

Andragången var i min graviditet, då ringde jag min BM å sa att jag måste bli sjukskriven att de inte funkar. SÅ då viste ju läkaren varör jag var där.

Vet ju inte i vilket samanhang du vill/behöver bli sjukskriven.
    mitt fall är ju inte sjärnklart direkt så därför jkag undrade. men kanske att man redan i telefon kan säga som du att det inte funkar att jobba och att jag måste träffa en doktor för sjukskrivning så vet de varför man är där som sagt
  • LyckligtSlut

Klart du kan be om det. Beror väl också såklart på vilken sjukdom och hur du tänkt vila dig frisk/behandlas under den tiden kanske. Tror knappast de tycker att du är dum för att du känner dig för sjuk för att arbeta.

PMS året runt :(
  • Anonym
    LyckligtSlut skrev 2010-08-09 17:05:46 följande:
    Klart du kan be om det. Beror väl också såklart på vilken sjukdom och hur du tänkt vila dig frisk/behandlas under den tiden kanske. Tror knappast de tycker att du är dum för att du känner dig för sjuk för att arbeta.
    det är pga smärta jag inte känner att jag kan arbeta lika långa dagar som jag gör i dagsläget. jag får ringa och höra vad smom säger
  • Anonym (numera frisk)

Senast jag var hos läkaren var det enbart i syfte att få läkarintyg för sjukskrivning. Jag visste själv ungefär vad som var fel på mig och att det skulle bli bättre efter en tids vila.

Jag sade vad saken gällde redan när jag ringde och bokade tiden, så läkaren hade papprena beredda. Hon tog faktiskt mina besvär på större allvar än vad jag gjorde själv!

• sininen

Läkare kan inte läsa tankar, om du själv anser att du behöver bli sjukskriven så säg det till läkaren. Det är viktigt att man har öppen och rak kommunikation med sjukvården, annars går man därifrån besviken.

• Anonym (FK FIA)

Jag jobbar med sjukpenningrättsbedömning inom FK.

Jag tycker självklart att du kan berätta för din läkare att du inte orkar jobba. Om läkaren inte håller med dig får vi ju hoppas att han/hon säger det.

En risk annars är att läkaren skriver att du säger att du vill vara sjukskriven = handläggaren tolkar det som att läkaren sjukskrivit dig mot sin vilja. Det kan då bli risk för bedömning om avslag.

Men... jag har själv alltid varit tydlig med läkaren jag varit hos, om min ork att jobba eller inte. Du behöver ju inte säga "jag vill vara sjukskriven". Du kan ju faktiskt beskriva hur jobbigt det är för dig att jobba och varför...

Hoppas det går bra och att du mår bättre snart!

Svar på tråden verkar man dum/desperat om man frågar doktorn om sjukskrivning