• Anonym (sugen)

Utlandsresa under graviditet

Eftersom jag pga jobb inte kan vara ledig till jul iår så hade vi tänkt åka utomlands 2v i slutet på januari. Gick nu inte riktigt som planerat eftersom jag då kommer ligga väldigt nära gränsen för när jag inte längre får flyga. Tur bara att vi inte bokat nått än!

Nu funderar vi på att åka i höst istället, i oktober/november. En vecka till Kanarieöarna vilket innebär ca 6h flygtid. Kommer då vara någonstans mellan v16 och v24.

Nu vill jag gärna höra från andra som varit utomlands under graviditeten. Vad ska man tänka på när det gäller flyget, solning och allt möjligt annat? Bäst att åka så tidigt som möjligt? Alla tips är välkomna!

• Svar på tråden Utlandsresa under graviditet
  • Anonym (moa)

Om du redan är i vecka 24 i slutet av november så har du ingen gravidförsäkring om du skulle ta en resa i slutet av januari.
    Gravidförsäkringarna gäller bara till vecka 28. Reser man utomlands efter det får man stå för alla kostnader själv om man får gravidkomplikationer, behöver föda etc.

Mitt tips är att res innan vecka 28 och köp stödstrumpor som du kan ha på dig på flyget (förhindrar blodproppar i benen).

• CoolJen
    Anonym (moa) skrev 2010-08-09 18:01:00 följande:
    Om du redan är i vecka 24 i slutet av november så har du ingen gravidförsäkring om du skulle ta en resa i slutet av januari.
    Gravidförsäkringarna gäller bara till vecka 28. Reser man utomlands efter det får man stå för alla kostnader själv om man får gravidkomplikationer, behöver föda etc.

Mitt tips är att res innan vecka 28 och köp stödstrumpor som du kan ha på dig på flyget (förhindrar blodproppar i benen).
    om man har tecknat gravidförsäkring från något av de svenska försäkringsbolagen så har man visst gravidförsäkring under resten av graviditetetn, fast den brukar inte börja gäll förrens v 24 typ....men det kanske inte var en sån du menade?
  • Michiyo

vissa flyg tillåter inte att man flyger efter vecka 28 så det var bra att tänka på att åka tidigare :).. sen eftersom du är gravid så solskyddsfaktor 50 låter bra annars kanske du har otur och blir alldelles fläckig. du kommer antagligen att vara väldigt törstig så se till att du har en massa vatten.. sen vet man ju inte om du får foglossning så planera lugnt och om du klarar så gör mer aktiviteter^^

jag drog ju från sverige runt vecka 22 för att jag flyttade utomlands dock.. jag hade en massa planer på saker jag skulle göra innan jag blev för stor men kan säga att hälften har inte hänt.

solen och de 30 graderna gjorde så jag va helt slut och va tvungen att sova mitt på dagen.. drack vatten som en galning ananrs törstade jag ihjäl..

sen tror inte jag att dom 6 timmarna flyg kommer vara ett problem för dig.. se till att du kan ta dig till en toalett at all times!!

jag skulle åka så tidigt som möjligt men det är jag det^^

men ha en underbar semester :)

• Anonym (moa)
    CoolJen skrev 2010-08-09 18:03:26 följande:
    om man har tecknat gravidförsäkring från något av de svenska försäkringsbolagen så har man visst gravidförsäkring under resten av graviditetetn, fast den brukar inte börja gäll förrens v 24 typ....men det kanske inte var en sån du menade?
    Ja just det. En sådan menade jag men den täcker inte komplikationer i utlandet efter graviditetsvecka 28.
    Jag såg att skrev lite konstigt innan.
  • Fruochmamma

Jag reste en del under min graviditet (jobbet) och det funkade hur bra som helst. Beror nog mycket på hur du mår, men hade kollat upp allt som försäkring, emergency nr på plats osv.

ღ♥ Ludvig + Larsa + mamma + Carl ♥ღ
  • CoolJen
    Anonym (moa) skrev 2010-08-09 18:15:26 följande:
    Ja just det. En sådan menade jag men den täcker inte komplikationer i utlandet efter graviditetsvecka 28.
    Jag såg att skrev lite konstigt innan.
    Aha, finns det en sån punkt...kan ju vara bra att veta ja.
    Själv bokade jag en resa nyss, till grekland- kommer bli i vecka 15.
Svar på tråden Utlandsresa under graviditet