• Minimila

Min kattunge smackar ibland och jag vet inte varför

Jag vet inte varför min kattunge smackar ibland den är 7 veckor gammal vet nån varför?

• Svar på tråden Min kattunge smackar ibland och jag vet inte varför
  • lillan kba

Visst är det sött? Den jamar antagligen men det är för högt ljud för en människa att höra, min ena katt har alltid gjort så, vi trodde att han inte kunde jama först tills jag läste om detta.

• Jasusu

Är den inte kvar hos sin mamma?

• Minimila

nej den är inte kvar hos sin mamma

• arianne03

Hm, kan vara normalt, kan också vara något onormalt bettende som en reaktion på att den tagits för tidigt från mamman. Det finns ingen möjlighet att den kan få komma tillbaka till mamman? Hur gammal var den när du tog hand om den?

• Bengalan

Både katter och hundar smackar med munnen, ibland smackar dom följt av lite dregling och att dom slickar sig intensivt om munnen - det är ett symtom på illamåennde/stress och illabefinnande.

• Freja07

Men oj vad tidigt du fick ta din kattunge!
    Förmodligen "pratar" kisse med dig..

Freja 070515 My 081208
  • viseversa
    Freja07 skrev 2010-08-10 08:34:20 följande:
    Men oj vad tidigt du fick ta din kattunge!
    Förmodligen "pratar" kisse med dig..
    Vi fick våran katt när han var 6 veckor gammal. det har gått superbra och han är idag världens snällaste gamla gubbe på 14 år.
  • arianne03
    viseversa skrev 2010-08-10 08:37:17 följande:
    Vi fick våran katt när han var 6 veckor gammal. det har gått superbra och han är idag världens snällaste gamla gubbe på 14 år.
    Ja, det _kan_ ju gå bra. Men ofta gör det inte det tyvärr. Har jobbat på katthem, och katter som tex kissar inne eller är aggressiva har oftast tagits för tidigt från sina mammor.

Så, bara för att det går bra i några fall, ska man ju inte göra så! Min mamma rökte tex med mig i magen och det gick ju bra. Men nu när man vet att det är farligt, skulle man ju aldrig göra så!
  • viseversa
    arianne03 skrev 2010-08-10 08:40:08 följande:
    Ja, det _kan_ ju gå bra. Men ofta gör det inte det tyvärr. Har jobbat på katthem, och katter som tex kissar inne eller är aggressiva har oftast tagits för tidigt från sina mammor.

Så, bara för att det går bra i några fall, ska man ju inte göra så! Min mamma rökte tex med mig i magen och det gick ju bra. Men nu när man vet att det är farligt, skulle man ju aldrig göra så!
    Vi fick välja mellan att ta honom då eller att ägaren dränkte honom i handfatet. Vad hade du valt i samma situation? Bonden som hade mamman och ungarna var en kall jävul som dränkte alla ungar i kullen så fort dom kom ut utom två. (min katt och en unge till) hans son skulle ha en unge och Leo skonade han BARA för att sonens kattunge skulle ha någon att leka med.

När han sen tröttnade på kattungarna så sa han att ta dom nu eller så dränker jag dom med. Vi tog såklart Leo och fick sen reda på att bonden ganska kort efter gasat ihjäl kattmamman genom att lägga henne i en plastpåse och knyta fast den på avgasröret till sin moped. 
  • viseversa

BTW så har jag också jobbat på ett katthem. Och där var dom katter som varit förvilade dom som var agresiva. inte dom som av olika anledningar förlorat sin mamma tidigt!

Sen säger jag INTE att man ska ta kattungar för tidigt. det bästa för katten är ju självklart att vara hos mamma så länge som möjligt. Det tycker jag också. men ibland har man inget anat val tyvärr. 

Svar på tråden Min kattunge smackar ibland och jag vet inte varför