• mammatilltrebarn

Vad kan man äta om man inte har spis el ugn (micro finns)

Vi renoverar köket och står utan spis under några dagar och nu önskar jag få tips på mat som man kan äta kallt eller micra. Det står helt stilla i mitt huvud så jag vore jättetacksam över alla tips jag kan få .

• Svar på tråden Vad kan man äta om man inte har spis el ugn (micro finns)
  • mammatilltrebarn
    Kenneth b skrev 2010-08-09 17:59:13 följande:
    risgrynsgröt
    Ha, ha just det ska vi äta ikväll . Tack för tipset.
  • mm m

Finns ingen ni kan låna en sådan liten spis med bara 2 plattor på? Antagligen inte eftersom du inte skrivit det..

Färdigmat finns ju om det bara är ett par dagar. Finns fiskgratäng osv och inte bara "färdigrätter" även om det också är färdig mat.

Jag har en tupperware skål med lock, eller hur säger man, som man kan koka potatis, ris, pasta osv i just micro, har du en så är det inga problem med den biten, vet inte hur det dungerar med andra "burkar.

Tänkte också tipsa om gröt finns ju flera sorter mammagryn, grahamsgryn eller havregryn kanske.

Köpe/ute mat finns också.

• a mor

Har ätit potatisgratäng gjord i micro. Inget fel på smaken i alla fall.

• Kenneth b

Kan tipsa om färdigmaten Dafgårds "Karins Lasagne", så sjukt god. Som min egen mor gjort den:)

• Josebosse

*Varmkorv är inga problem att koka i micro.
    *Sallad med Salladskyckling el kassler.
    *Mackor och fil/youghurt.
    *Mamma Scans och potatissallad.

Annars kan man ju alltid passa på att hälsa på föräldrarna Skrattande

• Kastrullresan

Låna en kokbok med bara microrecept på biblioteket. Vi har några sådana gamla här hemma från den tiden man på allvar tyckte att det gick att laga hela måltider i micron. Det finns säkert några sådana gamla böcker kvar på biblioteket också. Annars hade du kunnat få våra.

• mammatilltrebarn

Tusen , tusen tack för alla era tips, nu får vi nog ihop det dessa dagar .

mm m: Vi har tyvärr ingen spisplatta att låna annars vore det bra. Eftersom det bara rör sig om några dagar så har vi inte lust att köpa någon.
    Tack för alla tips

• majlinsa

Vi har precis varit utan spisen i 4 veckor och levde på micro..

Korv m bröd (varmkorv)
    Potatissallad m kallskuret
    Grillad kykling, babuette, grönsaker och annat små plock
    Koncerver, ravioli, chili, köttsoppa osv..
    Färdigrätter, pannkakor, pajer, pizza osv.. Kolla frysdiskarna det finns en del rätter som går att micra..

Sonen på 3 år föredrog ravioli och korv.

• TheStar

Vi var också utan spis vid renovering och passade då på att grilla en massa. Sen blev det frysta pannkakor och blodpudding i micron. Vi har en riskokare så det underlättade ju - då kunde man bara värma fiskbullar till det eller t.ex. nuggets som också går bra att micra. (har ni ingen riskokare kan jag verkligen rekommendera en - en av de köksapparater vi använder mest!)

• mammatilltrebarn

Ännu fler bra tips, tack så mycket.

The star: En riskokare låter ju jättebra, ska kika på det. Tack!

• Neko

Man kan köpa en wokpanna som går att använda i vanligt eluttag eller en billig elgrill. En sådan elgrill går att steka saker på ifall man ställer stekpannan på den =)

Men sallader är gott.

Vår spis + ugn var trasig i några dagar och vi åt mest sallader + grillat =)

• mammatilltrebarn
    Neko skrev 2010-08-10 16:47:43 följande:
    Man kan köpa en wokpanna som går att använda i vanligt eluttag eller en billig elgrill. En sådan elgrill går att steka saker på ifall man ställer stekpannan på den =)

Men sallader är gott.

Vår spis + ugn var trasig i några dagar och vi åt mest sallader + grillat =)
    Tack för bra tips!
Svar på tråden Vad kan man äta om man inte har spis el ugn (micro finns)