ge mig alla tips om ROm!!!
Tänkte resa i november..
Ge mig alla tips vad man ska tänka på vart hotellet ska ligga vad man ska se m.m
Tänkte resa i november..
Ge mig alla tips vad man ska tänka på vart hotellet ska ligga vad man ska se m.m
Det är stad som är lätt att gå i och rätt nära till det mesta. Vi bodde vid colusseum och tyckte det var jätte bra och nära till allt.
Detta tycker jag ni ska se:
Colusseum
Spanska trappan
Fontana di trevi
Vatikanen
Patheon
Området Trastverde
Piazza Navona
Håller med föregående. Många platser ligger inom lagom gångavstånd. Håller med om listan också. Köp en bra guidebok med karta och info om alla platser.
Jag håller med ovan...ta inte metron utan gå till allt. Då ser ni och upptäcker så mycket mer..... Rom är en UNDERBAR stad!
Tänk på att bo inom Metron, jobbigt med busstider...de går inte enligt tidtabell direkt.
Trastevere är Roms motsvarighet till Stockholms Gamla Stan, helt klart en upplevelse.
Jag vill även lägga till Sixtinska Kapellet, även om jag själv missade det för det var stängt (!).
Colosseum är sevärt men en besvikelse om man räknar med att det är gigantiskt, det är det icke.
Gå upp i kupolen i St Peterskyrkan är mitt absoluta häftigaste minne från Rom, missa inte det...utsikten är väl värd mödan upp .
åhh tack... jag somälskar att promenera :).. Om någon har mer tips på namngivna hotell och annat så ös in med det med :)
Tack!!
Vad kan man tänkas att ta med sig i fickpengar för att kunna se allt ?
Har inget att tillägga ang. vad man skall se, däremot märkte vi när vi var i Rom att man blir överhopad av guider vid alla turistmål. Mot betalning erbjuds man gå före köerna och få guidad visning, och man får också höra att man får lov att köa flera timmar innan man kommer in om man inte köper deras guidade tur. Gå inte på det pratet, åtminstone inte i första hand. Se efter själva först, för vi struntade i guiderna och behövde ändå inte köa längre än en halvtimme någonstans. Värst var det i Vatikanstaten, för där var det jättekö när vi kom dit. Då började vi med vatikanmuseerna och sedan var det bara en kvarts kö när vi skulle in i kyrkan.
St Peterskyrkan kostar 5 euro om man går upp själv, 7 euro om man åker hiss halva vägen.