• Ximona1981

ge mig alla tips om ROm!!!

Tänkte resa i november..

Ge mig alla tips vad man ska tänka på vart hotellet ska ligga vad man ska se m.m

• Svar på tråden ge mig alla tips om ROm!!!
  • lotties

Det är stad som är lätt att gå i och rätt nära till det mesta. Vi bodde vid colusseum och tyckte det var jätte bra och nära till allt.
    Detta tycker jag ni ska se:

Colusseum
    Spanska trappan
    Fontana di trevi
    Vatikanen
    Patheon
    Området Trastverde
    Piazza Navona

• tidigareplatt

Håller med föregående. Många platser ligger inom lagom gångavstånd. Håller med om listan också. Köp en bra guidebok med karta och info om alla platser.

• Kaisa Kavat

Jag håller med ovan...ta inte metron utan gå till allt. Då ser ni och upptäcker så mycket mer..... Rom är en UNDERBAR stad!

• Filbunke

Tänk på att bo inom Metron, jobbigt med busstider...de går inte enligt tidtabell direkt.
    Trastevere är Roms motsvarighet till Stockholms Gamla Stan, helt klart en upplevelse.
    Jag vill även lägga till Sixtinska Kapellet, även om jag själv missade det för det var stängt (!).

Colosseum är sevärt men en besvikelse om man räknar med att det är gigantiskt, det är det icke.

Gå upp i kupolen i St Peterskyrkan är mitt absoluta häftigaste minne från Rom, missa inte det...utsikten är väl värd mödan upp .

• Ximona1981

åhh tack... jag somälskar att promenera  :).. Om någon har mer tips på namngivna hotell och annat så ös in med det med :)

Tack!!

• Ximona1981

Vad kan man tänkas att ta med sig i fickpengar för att kunna se allt ?

• Skarpa

Har inget att tillägga ang. vad man skall se, däremot märkte vi när vi var i Rom att man blir överhopad av guider vid alla turistmål. Mot betalning erbjuds man gå före köerna och få guidad visning, och man får också höra att man får lov att köa flera timmar innan man kommer in om man inte köper deras guidade tur. Gå inte på det pratet, åtminstone inte i första hand. Se efter själva först, för vi struntade i guiderna och behövde ändå inte köa längre än en halvtimme någonstans. Värst var det i Vatikanstaten, för där var det jättekö när vi kom dit. Då började vi med vatikanmuseerna och sedan var det bara en kvarts kö när vi skulle in i kyrkan.

• tidigareplatt
    Ximona1981 skrev 2010-08-09 20:07:43 följande:
    Vad kan man tänkas att ta med sig i fickpengar för att kunna se allt ?
    Det mesta var gratis men det kostade att gå upp i kupolen i St Peterskyrkan, kanske 7 Euro eller nåt. Då kom man direkt in i kyrkan när man gick ner och slapp köa en gång till.  Att gå in på Colosseum kostade också, kanske runt 10-15 Euro, jag minns inte riktigt. Vatikanmuseerna vet jag inte vad det kostar.
    Jag hade velat betala en guide i St. Peterskyrkan, såhär efteråt. Den var fantastisk hur som helst men vi hade nog fått ut mer av att höra mer om verken där inne.
  • Filbunke

St Peterskyrkan kostar 5 euro om man går upp själv, 7 euro om man åker hiss halva vägen.

• skärgårdsbo
    Hej!

Jag spenderade en långhelg i Rom förra sommaren och det var 5:e gången jag åkte dit. Den här gången bodde jag på ett hotell som låg ett stenkast från Piazza Navona. Jag har bott i alla möjliga delar av staden men det här var det absolut bästa läget tycker jag. Det finns mycket restauranger kring Piazza Navona och det var gångavstånd till både Trastevere, Fontana di Trevi, Spanska Trappan, Campo di Fiore, Vatikanstaten och Colosseum.

Min väninna som jag åkte med var där för första gången och då ville hon förstås se allt detta och vi åkte inte taxi eller buss eller tunnelbana en enda gång utan kunde lätt promenera till allt.

Hotellet vi bodde på heter Hotel Genio www.hotelgenioroma.it/index-eng.html och är ett 4 stjärnigt hotell fast med priser som mer matchade ett 2 stjärnigt hotell tyckte jag. Vi betalade 2000 kr per person för 3 nätter och det är rätt rimligt för att vara Rom som annars är dyrt tycker jag. Förra gången jag åkte, i oktober 2008, bodde jag på Hotel Doge som ligger precis bredvid Spanska Trappan. Men om jag ska jämföra de två hotellet så var Genio mycket bättre. Priset på Hotel Doge var samma som på Genio.

Båda hotellen hittade jag via hotellsajten Romeby www.romeby.com 
    men Hotel Genio bokade jag via deras egen hemsida då jag fick ett bättre pris där.

De flesta hotell i Rom ligger runt Termini men det ligger inte lika bra i förhållande till alla de ställen man gärna vill besöka i Rom. Man ska även vara medveten om att Termini har den högsta brottsligheten i Europa per kvadratmeter. Mycket ficktjuvar och annat obehagligt folk tyvärr.

Fråga gärna mer om du vill veta något.

Hoppas ni får en underbar semester! Jag är superavis - längtar alltid tillbaka till Rom. :)

/Ulrica
Svar på tråden ge mig alla tips om ROm!!!