• elisch

Överaktiv 1-åring

Jag kanske nojar i onödan, men jag börjar tro att detta inte är normalt. Hur som helst är jag helt slut!

Min son, 14 månader, kan inte sitta still en enda sekund känns det som. Han klättrar på väggarna och ska ha allting. Han pekar på det och det och vill att man ska plocka ner saker till honom. Gör man inte det så lägger han sig på golvet och skriker/gråter. Han är oftast glad, men gnäller väldigt mycket också. I bilen gnäller han, i vagnen vill han inte sitta, och helst inte vara själv heller utan jag får bära runt på honom konstant.

Men inget är liksom bra. Fastän han vill vara nära mig så nöjer han sig inte med att sitta i mitt knä och pyssla med något, han har inte tålamod för 5 öre! De senaste dagarna har varit extremt jobbiga med hans bök och skrik. Jag tror att det kan vara kindtänder på G, så det kan ju vara en del av förklaringen men jag tycker att det är jobbigt annars också.

Äter och dricker gör han hela dagarna. Han är som en hund och äter vad som helst! Även fast han precis har ätit en rejäl portion så ska han ha av min mat. Kan ju vara att han är nyfiken men han är liksom aldrig nöjd.

När man är med andra barn går han fram till dem och kan vara väldigt hårthänt. Han dunkar saker på dem eller drar i håret. Inte på ett aggressivt sätt, men ändå. Han är ju fortfarande liten. Jag undra hur det ska gå på dagis, han börjar om en vecka.

Hur ska han kunna sova middag med de andra barnen? Han behöver kolmörkt och tyst för att kunna somna. Visserligen somnar han väldigt fort, både lunch och kväll men ändå.

Någon som känner igen sig??

• Svar på tråden Överaktiv 1-åring
  • Ylwis

låter som en normal ett åring det där det med att han drar och sliter i andra barn- de vet ju inget annat sätt att kommunicera på när de inte kan prata, att han inte vill sitta vagnen- låt han gå då, han vill ju testa själv inte sitta ner.
    det är en väldigt altiv tid för din son nu och ja man blir trött men man måste lixsom ja när han tex inte vill sitta vagne, bär han inte då utan låt han tulta på.
    att han äter och sen vill ha din man-äter ni samma då? kan  ju vara bra att göra.

på dagis lär han sig, de blir så trötta av tempot där så de somnar i princip direkt.

vet du, de brukar säga att bättre med ett aktivt barn en ett som bara sitter stilla.

Mamma till Alvyn 051015, liten i magen BF16/9 2010 ***Fråga politikerna Valet 2010 www.familjeliv.se/Val2010/***
  • Läntandelavendel
    elisch skrev 2010-08-09 20:18:24 följande:

Jag kanske nojar i onödan, men jag börjar tro att detta inte är normalt. Hur som helst är jag helt slut!

Min son, 14 månader, kan inte sitta still en enda sekund känns det som. Han klättrar på väggarna och ska ha allting. Han pekar på det och det och vill att man ska plocka ner saker till honom. Gör man inte det så lägger han sig på golvet och skriker/gråter. Han är oftast glad, men gnäller väldigt mycket också. I bilen gnäller han, i vagnen vill han inte sitta, och helst inte vara själv heller utan jag får bära runt på honom konstant.

Men inget är liksom bra. Fastän han vill vara nära mig så nöjer han sig inte med att sitta i mitt knä och pyssla med något, han har inte tålamod för 5 öre! De senaste dagarna har varit extremt jobbiga med hans bök och skrik. Jag tror att det kan vara kindtänder på G, så det kan ju vara en del av förklaringen men jag tycker att det är jobbigt annars också.

Äter och dricker gör han hela dagarna. Han är som en hund och äter vad som helst! Även fast han precis har ätit en rejäl portion så ska han ha av min mat. Kan ju vara att han är nyfiken men han är liksom aldrig nöjd.

När man är med andra barn går han fram till dem och kan vara väldigt hårthänt. Han dunkar saker på dem eller drar i håret. Inte på ett aggressivt sätt, men ändå. Han är ju fortfarande liten. Jag undra hur det ska gå på dagis, han börjar om en vecka.

Hur ska han kunna sova middag med de andra barnen? Han behöver kolmörkt och tyst för att kunna somna. Visserligen somnar han väldigt fort, både lunch och kväll men ändå.

Någon som känner igen sig??

Oh ja!! Vill skrika Ja rakt ut :))  Snacka om att känna igen sig! Har också funderat på om det är "normalt" men jag förmodar det... (har till o med funderat på adhd men jag tror ändå inte det...)

Vår lilla är 13 månader precis och är precis som din son. Noll tålamod, vill ha sin vilja igenom precis hela tiden, gör man inte som hon vill eller aktiverar henne med ngt annat blir hon helt galen o gråter hysterisk o kastar sig på golvet. Försöker ha henne med så mkt som möjligt (social delaktighet typ) men det går ju inte HELA tiden... vill inteheller sitta i vagnen, gnäller i stolen på cykeln, har inte tålamod att äta, vill ner fr barnstolen efter en minut, ska upp igen efter en halvminut, sitta i knät hos en, tröttnar efter max 10 sek, ska upp sen igen osv.

Det som funkar bäst e om vi är utomhus o hon får "springa fritt", dvs hon går o gör vad hon vill o jag hänger efter o kollar så hon inte äter fimpar o annat farligt. då är hon fantastiskt nöjd o skrattar hela tiden. Underbart att se men sådär kan man ju inte hålla på hela hennes vakna tid! Du undrar om dagis, o jag tror faktiskt att det kan bli alldeles toppen! Har funderat på om vi faktiskt inte anmält henne t dagis lite för sent (fr januari), på dagis lär de aktiveras o bli av med överskottsenergin!

har haft likadana tankar som du, men jag tror faktiskt att det e helt normalt :)) Nyfikna, ambitiösa barn helt enkelt :)
  • elisch

Gud vad skönt att höra

Även fast det är jobbigt så känns det ju lite lättare när man vet att man inte är ensam, och att det faktiskt är normalt...

Har också funderat på adhd, men jag tror ändå inte det. Han är bara lite mer aktiv än de flesta barn, det är hans personlighet helt enkelt.

• Lyckali

Hej,

Vad glad jag blir att läsa att fler är i samma sits Flört. Jag känner igen mig i era beskrivningar på era barn.
    Min son som är snart 15 månader är precis likadan. 

Han har börjat få de här raseriutbrotten så fort det inte går hans väg eller vi säger nej om något han inte
    får ha eller göra. Jag har fått rådet att jag ska ignorera honom vid utbrotten. Ta bort saken säga nej och sen ignorera honom. Men det är lättare sagt än gjort. Satt på bussen häromdagen när han fick ett sådant raseriutbrott, tänkte sätta honom i vagnen efter att haft honom i famnen men han ville bara gå omkring i bussen. Kände att det inte var läge att ignorera när man känner allas blickar i ryggen. Som tur var skulle jag inte åka långt. Men jag blir på helspänn när vi ska ut bland folk om han ska få ett utbrott så fort jag säger nej om något han inte får göra. 

Nu ska han börja på dagis på måndag så det ska bli intressant att se hur det går. Men jag hoppas att de här raseriutbrotten och gnällen ska sluta eller iallafall bli mindre...

Jag har också fått höra att jag ska vara glad att jag har ett aktivt barn och det är jag för han är
    helt underbar för det mesta Glad.

• Sanna87

Här är en liten kille till på 15 månader som håller igång hela dagarna långa, en annan är såå himla trött på eftermiddagen men på han märks det inte att han varit uppe sen 06!

Här funkar det också bäst att vi är ute och leker om dagarna. Och det är inte på tal om att vi åker hem till andra människor en längre stund för där blir han ännu värre då han ser alla sakerna som folk har!
    Han är på ALLT plus lite till känns det som.

Men jag älskar mitt lilla barn som han är och hade nog funderat på om det var normalt om han var åt andra hållet, dvs lugn och inte hitta på hyss ; )

• stardream

Åhhh vad jag känner igen mig! Har en liten tjej på 13,5 månader. Det är verkligen inte en endast lugn stund på henne, hon vill bli aktiverad och road precis HELA tiden. Det jobbigaste är att hon ska upp i famnen, och ner igen efter 3 sekunder, och sedan upp igen osv...34567469436809 ggr om dagen!

Jag får inte gå ifrån henne till ett annat rum, för då får hon ett utbrott och kastar sig på golvet och gallskriker tills jag kommer och hämtar henne. Det går verkligen inte att bara ropa på henne och locka henne. utan man måste gå och hämta henne...Ibland när hon har skrikit lite i hennes tycke, för länge och man ska plocka upp henne, så blir hon som gele i kroppen och vill absolut INTE upp...

Är man ute med henne, så vill hon INTE åka i vagnen, utan ställer sig upp, krubuktar sig ur selen och gallskriker till hon kommer upp. Sätter jag henne på marken, så sätter hon sig bara och äter stenar och annat. går inte att gå med henne. Sedan vill hon upp i famnen igen. Bärsele funkar inte det heller. Hon vill bli buren, men inte i bärsele.

Innomhus klättrar hon på allt hon kommer över.....och ramlar lika ofta...upp i famnen igen bara alltså....

Suck hoppas det bli bättre snart...

• Snart vår tur

Låter som min vilda 14 mån tjej. Fast min tjej vägrar mat..
    Jag fasar för varje måltid..där vi får inhalera maten om vi ska hinna få i oss nåt eftersom barnet klättrar ur stolen, i nästa sek är hon PÅ bordet..sen dricker hon mjölk i nästa sek häller hon mjölken över sig o säger 'dukka'. (=duscha) Hon vägrar äta vår mat..vågrar äta barnmat o liite fruktpuré kan hon kanske hinna med.

Våra härliga promender är som bortblåsta. Hon vill KÖRA vagnen själv..det får hon en stund..sen drar hon åt ett annat håll, tycker man det blir fööör jobbigt o springa efter henne så fär man spänna fast henne i vagnen, oftast under skrik o tjut. Hon slår efter oss..når hon oss inte så drar hon i sitt hår eller river sig själv i ansiktet.

Hon är såå härligt intensiv.  Min sambo tycker inte det är konstigt eftersom han säger att hon ärvt sin mammas humör o viljan att göra tusen saker samtidigt. Jag sitter aldrig still..tom när jag kissar så städar jag lite samtidigt. Jag försöker tagga ner lite. Jobbar på det.

Jag tror de flesta 1 åringar är intensiva. 

• Läntandelavendel
    stardream skrev 2010-08-12 20:44:23 följande:
    Åhhh vad jag känner igen mig! Har en liten tjej på 13,5 månader. Det är verkligen inte en endast lugn stund på henne, hon vill bli aktiverad och road precis HELA tiden. Det jobbigaste är att hon ska upp i famnen, och ner igen efter 3 sekunder, och sedan upp igen osv...34567469436809 ggr om dagen!

Jag får inte gå ifrån henne till ett annat rum, för då får hon ett utbrott och kastar sig på golvet och gallskriker tills jag kommer och hämtar henne. Det går verkligen inte att bara ropa på henne och locka henne. utan man måste gå och hämta henne...Ibland när hon har skrikit lite i hennes tycke, för länge och man ska plocka upp henne, så blir hon som gele i kroppen och vill absolut INTE upp...

Är man ute med henne, så vill hon INTE åka i vagnen, utan ställer sig upp, krubuktar sig ur selen och gallskriker till hon kommer upp. Sätter jag henne på marken, så sätter hon sig bara och äter stenar och annat. går inte att gå med henne. Sedan vill hon upp i famnen igen. Bärsele funkar inte det heller. Hon vill bli buren, men inte i bärsele.

Innomhus klättrar hon på allt hon kommer över.....och ramlar lika ofta...upp i famnen igen bara alltså....

Suck hoppas det bli bättre snart...
    haha, precis min dotter du beskrev Skrattande
  • stardream
    Läntandelavendel skrev 2010-08-12 23:22:19 följande:
    haha, precis min dotter du beskrev Skrattande
    Haha, ja de skulle säkert blivit jättebra kompisar

Det ÄR kul att ha ett aktivt och nyfiket barn, men samtidigt tar tålamodet slut ibland, och man blir bara såååå trött på henne! Jag tackar stjärnorna för att jag har en engagerad och ansvarsfull pappa till min tjej, för jag skulle aldrig orka med hennes tempo helt själv. Hon har varit enormt aktiv och nyfiken ända sedan hon föddes. Jag tror absolut att man föds med sin personlighet, för hon visar inga tecken på att lugna ner sig...

Har din dotter varit likadan hela tiden?
  • vit pion

....är det min dotter????? Din beskrivning stämmer precis in på min dotter, 14 månader. Det är en mycket aktiv ålder. Jag kan tycka att min dotter utvecklas från en dag till en annan. Det är såå mycket som händer för dem. Visst är det jobbigt, det är skönt om man kan bli lite avlastad då och då.

• Läntandelavendel
    stardream skrev 2010-08-13 19:11:09 följande:
    Haha, ja de skulle säkert blivit jättebra kompisar

Det ÄR kul att ha ett aktivt och nyfiket barn, men samtidigt tar tålamodet slut ibland, och man blir bara såååå trött på henne! Jag tackar stjärnorna för att jag har en engagerad och ansvarsfull pappa till min tjej, för jag skulle aldrig orka med hennes tempo helt själv. Hon har varit enormt aktiv och nyfiken ända sedan hon föddes. Jag tror absolut att man föds med sin personlighet, för hon visar inga tecken på att lugna ner sig...

Har din dotter varit likadan hela tiden?
    Skrattande Japp hon har varit så HELA tiden. Vägrade sova på BB också :)
    o du, har inte vi setts i ngn sömntråd o klagat på ständiga nattuppvak!??
    finns säkert ett samband där, megaaktiv o svårt att sova Skrattande
  • Stora Havet

Var ute mkt med henne! Ungar brukar älska att få gå fritt, undersöka omgivningen. Gå till en lekpark som är inhägnad eller med staket runtomkring och "släpp lös henne".

Öppna förskolan kan vara ett annat alternativ om ni vill vara inne.

Vi har köpt bra utekläder och är ute jättemkt med sonen, även när det regnar. Och sonen är jättenöjd!

• stardream
    Läntandelavendel skrev 2010-08-14 00:24:00 följande:
    Skrattande Japp hon har varit så HELA tiden. Vägrade sova på BB också :)
    o du, har inte vi setts i ngn sömntråd o klagat på ständiga nattuppvak!??
    finns säkert ett samband där, megaaktiv o svårt att sova Skrattande
    Jajjamensan! Visst har vi setts i någon sömntråd!

Min vägrade sova från dag 1, precis som din   hon var faktiskt superaktiv redan i magen. Jag kände tidigt rörelser, minns att jag hade känt rörelser ett bra tag när jag var i v 15 och gjorde UL.

Men det har faktiskt blivit lite bättre med sömnen nu för vår del... Visst, vissa dagar sover hon urkasst, men andra sover hon bättre. vi fick ju till slut utskrivet Theralendroppar för att vi skulle orka, och det har hjälp oss enormt mycket tack och lov! Nu hoppar vi över dropparna lite titt som tätt, och ibland sover hon bra ändå. Med bra så menar jag att hon vaknar 2-3 ggr, men somnar om relativt fort. Sedan att hon tycker det är färdigsovet vid 04:30-05:00 tiden är ju en annan sak...suck...

Hur går det med ert soveri?
  • allakantralla

Min har varit sån, men jag tror det har gått över (eller så har jag bara vant mig...). Ute funkar bäst för oss, men det behöver vara stora ytor för honom att undersöka, och tar vi med vagnen VET vi att han kommer insistera på att köra själv. Det vill inte vi.

Inomhus har vi hittat muséer och kyrkor tack och lov. Stora ytor och mycket att titta på, förhoppningsvis en och annan trappa att klättra i.  Men allra bäst funkar det på landet, där det finns både skog, hav och berg.

• Katten Janson

Låter precis som min kille i den åldern.

• stardream

I dag har min kicka varit extremt gnällig. Inget har varit bra i dag. Min man lägger henne just nu, och jag är heeeelt slut i både kroppen och huvudet....

Vi var och handlade i dag med. Men får springa maraton efter henne i butiken, för hon totalvägrar att sitta i babysittsen på kundvagnen. Hade jag inte sprungit efter hade hon rivit hela butiken. I dag kom hon på i affären att man kan protestera höljutt om man tar något som hon inte får ha ifrån henne. Det har hon inte gjort innan faktiskt...

• meghan26

Min dotter Lykka precis 12-månader gammal är precis likadan. Så har hon varit sen dag 1 ungefär. Väldigt aktiv, social,"med" etc. Det är fullt ös från morgon till kväll för henne.

Det enda som fungerar är att köra slut på henne. För det går verkligen inte att sitta hemma en hel dag. Då blir hon GALEN. Likaså jag;)
    Hon bara skriker, gnäller, röjer, har noll tålamod, kastar grejer etc etc etc.

Så nu försöker jag verkligen ha dagarna fulla av aktivieter. Allt som innebär att vara utanför hemmet. Om vi skulle ha en hemmadag ser jag till att gå till lekparken innan lunch. Efter lunch går/åker vi till en mataffär. Hon får gå mkt själv. Efter vilan på eftermiddan går ut igen och leker innan middan osv.

De dagar vi har en aktivitet inbokad blir det tex öppna förskolan, hem till någon för lunch och playdate, åka till ett lekland. Ja vad som helst. Allt för att aktivera henne så hon blir astrött och däckar tidigt på kvällen och sen sover som en prinsessa på natten. För ju mer vi gör på dagen, vilket innebär mindre sömn dagtid, får henne att sova bättre på natten.

Lycka till!

Stardream: Har du provat att låta henne sitta själv i själva kundvagnen? Lykka hatar att sitta fastspänd så vi låter sitta i kundvagnen. Skitkul! Hon är så nöjd:)

www.skolfux.wordpress.com

• carrohägglund

Min son är mer överaktiv än man kan drömma om. Inhägnat och 100% tillsyn på det. ..mitt bästa tips är att hyra ett ridhus 1 timma och bygga små små hinder och lite hinder bana med material som finns tillgängligt...super bra med yta och vädret kan få vara hur dåligt som helst. Mina barn älskar det. Mjukt underlag så dom gör sig inte illa och det blir även lite jobbigt att springa i det... toppen för mig som kan vara med och leka ett litet tag för att sedan kunna sätta mig i lugn och ro dricka en kopp kaffe och läsa.. Mkt trötta och nöjda barn och 1 timma räcker mer gott och väl.

• isolande
    carrohägglund skrev 2014-09-10 06:37:34 följande:

Min son är mer överaktiv än man kan drömma om. Inhägnat och 100% tillsyn på det. ..mitt bästa tips är att hyra ett ridhus 1 timma och bygga små små hinder och lite hinder bana med material som finns tillgängligt...super bra med yta och vädret kan få vara hur dåligt som helst. Mina barn älskar det. Mjukt underlag så dom gör sig inte illa och det blir även lite jobbigt att springa i det... toppen för mig som kan vara med och leka ett litet tag för att sedan kunna sätta mig i lugn och ro dricka en kopp kaffe och läsa.. Mkt trötta och nöjda barn och 1 timma räcker mer gott och väl.

Hahahaha, vilken bra idé!
Svar på tråden Överaktiv 1-åring