• Anonym (trötter)

behöver tips ang. umgänge och på bra advokat i Gävle området

Behöver tips på bra advokat om någon har den erfarenheten här i Gävleborg området?

Jag och mitt ex inte kommer överens alls och hon kör med maktspel hela tiden.

Jag har försökt med rådgivning å allt i ca ett halv-år sen barnet kom, så nu tänker jag gå vidare och få hjälp med umgänget.
    För jag tycker det är barnets rättighet och min skyldighet att värna om det.
  • Svar på tråden behöver tips ang. umgänge och på bra advokat i Gävle området
  • pegga

Det är inte svar på din fråga, utan bara en relaterad upplysning: Du vet väl att du kan välja en advokat varifrån som helst? Skillnaden är att du kanske ur egen ficka kan behöva betala merkostnaden som uppstår vid tingsrättsförhandlingar (dvs. advokatens reskostnad + tidsspillan).

Innan du drar igång hela apparaten är det också bra om du vet exakt vad du vill uppnå, så att ditt yrkande handlar om bara det, och vare sig mer eller mindre. Dvs. är det "bara" umgänget du är missnöjd med så ska du inte i onödan börja tvista om vårdnaden eller boendet.

Att du vet exakt gör också att det finns ett underlag för mamman som hon kan ta ställning till och förhoppningsvis kan ni då upprätta ett umgängesavtal via familjerätten. Ett korrekt upprättat avtal har samma juridiska giltighet som en dom, men det är en fasen så mycket enklare process, och är det möjligt att gå den vägen kommer er konflikt inte förvärras fullt lika mycket som ofta blir fallet med tvister i domstol.

• Rosen1971
    ring familjerätten..de brukar rekomendera en advokat som de har jobbat mycket tillsammans med. Ditt ex kanske väljer att inte gå så långt som till rätten...det kanske stannar vid familjerätten..ifall hon skriver under ett umgängesavtal..

Ammar hon? då är det inte lönt att starta en process nu...rätten favoriserar mamman då....
  • pegga

Vaddå inte lönt att starta en process?

Det finns inte en enda tingsrätt som skulle ignorera barnets behov av umgänge enbart för att mamman ammar. Visst sätter det upp begränsningar i möjligheterna, men umgängesbeslut är giltiga för lång tid och då beslutar rätten om vad som ska gälla över en längre period.

Familjerätten rekommenderar normalt sett inte advokater. Det är frågan om det ens är lagligt att göra det, men visst förekommer det att de gör det ändå.

• Anonym (trötter)

tack så hemskt mycket för era svar..=)

Mitt ex har inte ammat något alls. Och vi har provat familjerätten plus familjerådgivning, men inget fungerade för att hon vägrar å e ovillig. Hon är bitter och så länge jag är tillsammans med tjejen som jag är med nu så kommer hon att vara tvär och vägra låta min tjej få träffa min son.

Det har hänt myycket i den här stuationen. Min tjej har skrivit om den här i nån tråd förr. kanske ska länka till den så får ni se..som hon betett sig så tror ja inte att det är nån tvekan om vem som tänker mest rationellt i detta.

Men jag är inte ute efter vårdnaden..vill bara ha umgängesrätt. Och det har ju barnet rätt till. Så länge ja inte är en opassande förälder, vilket ja inte är.

:(

• Rocknangel
    Anonym (trötter) skrev 2010-08-12 13:50:07 följande:
    tack så hemskt mycket för era svar..=)

Mitt ex har inte ammat något alls. Och vi har provat familjerätten plus familjerådgivning, men inget fungerade för att hon vägrar å e ovillig. Hon är bitter och så länge jag är tillsammans med tjejen som jag är med nu så kommer hon att vara tvär och vägra låta min tjej få träffa min son.

Det har hänt myycket i den här stuationen. Min tjej har skrivit om den här i nån tråd förr. kanske ska länka till den så får ni se..som hon betett sig så tror ja inte att det är nån tvekan om vem som tänker mest rationellt i detta.

Men jag är inte ute efter vårdnaden..vill bara ha umgängesrätt. Och det har ju barnet rätt till. Så länge ja inte är en opassande förälder, vilket ja inte är.

:(
    Du skriver om umgängesrätt det har du vare sig med el utan advokat . Provat höra av er till familjerätt (för  det kommer advokat hänvisa dig till att göra i första hand ) 

Kom med rimliga förslag om umgänge  , som jag uppfattade det så är barnet ett halvår ?? 
    Så fall om du inte haft en bra kontakt med barnet innan så bör det ske i korta o täta träffar en tid innan ni utökar o i första hand är det DU som pappa som ska få relationen med ditt barn o här kanske din nya tjej får backa lite till en början . Tålamod o tänk hela tiden vad som är bäst för ditt/erat barn tänk på att det inte är en "sak" . Barnet har trygga rutiner osv som ni sakta ska börja vänja om ... ( om ni förstår hur jag menar ) =) Så ta det lugnt .. kom med förslag om en timme el två till o börja med några ggr i veckan . utöka allt eftersom ..

Svar på tråden behöver tips ang. umgänge och på bra advokat i Gävle området