• crazy mom

Ang. LOKE

Är åter inne i namnträsket. Jag verkligen ogillar att välja namn till mina barn =)    Sambo har Loke som förslag. Jag gillar själva namnet, men läser man mer om Loke känns det lite mer tveksamt för mig. Hur mycket koll har omgivningen på namnet Loke??? Vad tänker du själv???

sv.wikipedia.org/wiki/Loke

• Svar på tråden Ang. LOKE
  • Neko

Att det är namnet på en person från asatron som inte var särskilt god utan lite lurig/småond. Jag tror de flesta vet det, men det är ju ett fint namn ändå. Så länge man inte gör som någon och döper det andra barnet till ett helgonnamn (lucia) så är det okej tycker jag. Fast jag skulle ju tycka att det var okej att namnge någon Judas också. Det känns lite liknande ^^

• crazy mom

Asatron känns ju lite mer "neutral" i dagens samhälle. Judas retar säkert upp fler som säkert känner obehag om de är troende... =)    Men jag gillar liknelsen =)

• Alisa

Fint, har ingen betydelse vad det kommer ifrån. Sedan "blir" ju barnet namnet.

• DenNamnbitne

Nej då finns det mycket finare namn från asatron. Loke var ingen trevlig typ.

Tor
    Brage
    Frej
    Hadar
    Oden

är finareTomte

• Lustigkurre

För mig som förskollärare är det endast positivt, har haft en Loke i min barngrupp - mycket trevligt barn.

• Superbia

Ser det som ett fornnordiskt namn, inga dåliga associationer.

Morten & Vidar 091029
  • StinaFia

fast eg var loke ond... han var förutsedd att stå som kapten på nagelfare vid ragnarök... men jag är också mkt intresserad av religon och mytologi. andra har kanske inte lika starka associationer. för mig vore det detsamma som att döpa mitt barn till belsebub :(

• crazy mom
    StinaFia skrev 2010-08-10 21:21:22 följande:
    fast eg var loke ond... han var förutsedd att stå som kapten på nagelfare vid ragnarök... men jag är också mkt intresserad av religon och mytologi. andra har kanske inte lika starka associationer. för mig vore det detsamma som att döpa mitt barn till belsebub :(
    Ja, det är ju de här resonemangen jag mött som nu gör mig osäker...

Var förövrigt på UL idag och det är en pojke som vi nu ska hitta namn till =)
  • StinaFia
    crazy mom skrev 2010-08-10 21:27:16 följande:
    Ja, det är ju de här resonemangen jag mött som nu gör mig osäker...

Var förövrigt på UL idag och det är en pojke som vi nu ska hitta namn till =)
    grattis!!! kan inte låta bli att bli nostalgisk nu Drömmer... men det får stanna vid tanken.

loke eller annat namn: när man lär känna en person acossierar man snart namnet med den personen. jag skulle inte se på barnet (eller den vuxne) på ett visst sätt pga namnet.
  • Krupskaja

Vad roligt Crazy mom att ni haft UL och allt är bra!

Jag har väldigt svårt för namnet Loke, tänker bara på att Loke var ond och gissar om jag träffar ett barn som heter Loke att föräldrarna kanske inte har så bra koll på var namnet kommer ifrån.

• astro

Eller så kanske föräldrarna är lite extra pålästa?
    Lokes karaktär blir ofta sammanblandad med den moderna/kristna idén om ondska. Men före kristendomen fanns inte denna svart-vita uppdelning i ont och gott. Istället fanns en stark uppfattning om ödesbestämning. Loke hade en roll att spela, precis som Hel eller för all del Balder.

På samma sätt fungerar det i den gamla grekiska mytologin. Hades var inte "ond" utan nödvändig, lika nödvändig som "de goda". Men så skildras han inte idag.

Sedan kan man ju också tänka på att om man nu får för sig att undvika namnet Loke p g a sammankopplingen till den moderna idén om personlig ondska, så ska man väl också granska övriga karaktärer?

Oden var otrogen till höger och vänster.
    Tor var otroligt lättlurad och argsint.
    Brage drack rätt friskt och skulle nog i våra dagar ha klassats som alkoholist.
    Nanna dog av brustet hjärta. Visserligen inget karaktärsdrag, men ledsamt.
    Freja var (bland andra saker) duktig på svartkonst och så har hon ett förhållande med sin bror.

Det är en mustig samling

Sant är dock att idag förväxlas Loke ofta med Djävulen. Hur tokigt detta än är så innebär det förstås att ett barn som heter Loke kan stöta på en del udda reaktioner.

Ironiskt nog gäller snudd på detsamma för Belzebub. Innan judendomen utvecklades till en monoteism fanns det många lokala gudar och Baal Zebub var en av dem (i en stad vid namn Ekron, sådär en 35 km väst om Jerusalem). Som så många andra smågudar införlivades han i den "nya" religionen i form av en demon. 

Slutsatsen jag drar är att man mer väljer namn efter hur namnet i allmänhet uppfattas än efter namnets egentliga bakgrund. Vilket är logiskt, för jag antar att det man tänker är "hur kommer andra att reagera på mitt barns namn?"

I min mening är dock inte Loke ett stigmatiserat namn utan ett som det går utmärkt att använda.
    Belzebub vore avgjort mera tveksamt. 

• crazy mom

Tack Astro för att du delar med dig av ett ämne du verkar brinna för =)

• aldrigmer

Loke är dessutom ett ganska vanligt namn numera. Brage är lite mer udda idag, kör på det kanske.....

Svar på tråden Ang. LOKE