• Thelisesmamma

HJÄÄÄÄLP

Skall ha dop snart för min tös, och jag ska försöka sätta ihop ett dop-häfte till henne,med psalmerna alla ska sjunga (så alla har texterna för vi ska inte va i en kyrka,så finns ej tillgång till psalmbok), sen tänkte jag sätta in 2 dikter som jag skrivit till henne i det också. Är detta väldigt ovanligt att alla gäster får ett häfte på dopet?? Vad kan man mer ha i häftet?? känns lite fattigt me bara två psalmer å två dikter liksom...

• Svar på tråden HJÄÄÄÄLP
  • La Lola

Namnens betydelse kan ju stå.
    Nån fin bild på dopbarnet.
    Skriv ev upp vad som kommer serveras efteråt (om ni ska bjua på något).

Jag har aldrig varit med om att få ett häfte vid ett dop.

*mamma till Alma 10 år (-00) och Hedda 1 år (-09)*
  • rockmamman

Vi hade själva dopordningen i häftet också förutom psalmer och dikter.

Gjorde även små vikta kort som stod på borden med hela namnet på framsidan och på insidan stod det vad namnen betydde och varför vi valt dem, kanske nåt att ha med i dophäftet om ni inte vil ha dopordningen.

• Lady Namárië

Tänk bara på att folk som får ett sådant häfte förmodligen kommer att sitta och bläddra i dem under själva dopakten.

Det är nog vanligare att man har ett blad med dopordning och psalmer i kyrkan och sedan ett häfte eller kanske ett uppsatt blad med namnbetydelser osv vid mottagningen efteråt.

So say we all
  • Fija m 2 pojkar

Dopordningen i Svenska kyrkan kan kort skrivas:

(Ingångsmusik)
    Psalm
    Inledningsord
    Tackbön
    Evangeliet om Jesus och barnen
    Befrielsebön
    Dopbefallningen
    Doptal
    (Psalm/solo/dikt)
    Dopbön under vilken man häller upp dopvattnet
    *Trosbekännelsen
    *Dophandlingen
    Välkomnande
    Förbön
    Herrens bön
    Välsignelsen
    Psalm
    (Avslutningsmusik)

Förutom psalmtexter kan du ju välja att skriva ut bibeltexterna, trosbekännelsen och Herrens bön (Vår Fader/Fader vår).

I min församling gör vi personliga dopagendor till varje dop, med barnets namn på framsidan med datum och kyrkan, barnets namn i alla böner, vem som gör vad osv.

Lycka till!

/ Skånepräst

Svar på tråden HJÄÄÄÄLP