• Annelie81

    Rekommendationsbrev!

    Hej, jag och min man skall skriva ett rek.brev åt några vänner som är i adoptionsprocessen.


    Tänkte att det kan väl inte vara så svårt....men hur sjutton börjar man? Skall vi rikta brevet till vännerna? Känns enklare än att skriva åt en myndighet..kan man göra så?

    Tacksam för svar....

  • Svar på tråden Rekommendationsbrev!
  • Mimab

    Hej!
    Jag är adoptivförälder och har dessutom skrivit referensbrev åt tre kompispar.

    Ställ brevet till Familjerätten X-kommun. Skriv sedan om ert kompispar som tredje person. Vi har känt "Anna och Kalle" sedan cirka tolv år....

    Har ni fått veta ungefärligt innehåll? Det som är bra att ta med är hur ni känner familjen, vad ni själva har för erfarenhet av barn/adoptivbarn, hur förhållandet mellan makarna är, deras gemensamma intressen, deras olika egenskaper osv. Se länken nedan. Den går till Socialstyrelsen, där en blankett för referenter finns. Där kan du se lite vilken information som bör ingå i brevet.

    När vi skrivit referensbrev så har paret ifråga fått läsa det och komma med synpunkter om hur vi formulerat oss, men det vi känner och tycker om paret har de inte fått "ändra".

    http://www.socialstyrelsen.se/blanketter/Documents/58040%202008-06.pdf

    Önskar du mer hjälp/synpunkter kan du inboxa mig så kan vi se vad jag kan göra! Lycka till!

  • Selma1966

    När vi adopterade fick vi dessutom vissa råd från Adoptionscentrum på vad våra referenter behövde tänka på. Fråga gärna vännerna om de kan få något sådant. Men annars fick du bra råd här ovan.

  • litenlängtan

    Jag skrev ut några olika artiklar från nätet som handlade om adoption ur olika perspektiv till dem som skulle skriva referentbrev till oss - samt lämnade några länkar till olika bloggar om adoption för att lämna lite underlag kring adoption till dem som var intresserade. Då kunde de själva bilda sig lite uppfattning kring adoption och hur det kan skilja sig i föräldraskap och skapa lite större förståelse för olikheterna. Vi som adopterar har ju gått föräldrautbildning och läst på en massa... Svårt för referenterna att själv skapa sig en uppfattning om ur vilken vinkel man ska skriva kanske...

Svar på tråden Rekommendationsbrev!