• Marisis

Läpp-käk-gomspalt visas på UL?

Jag undrar om någon vet om man kan se denna missbildning på vanligt ultraljud, vad är risken för att inte upptäcka det?
    Är gravid och äter mediciner som utgör en risk  för just gomspalt.
    Är osäker på om jag vill fullfölja grav om det visar på missbildning hos fostret...
    Vill påpka att graviditeten inte är planerad och att jag upptäckte det i v 10-12

• Svar på tråden Läpp-käk-gomspalt visas på UL?
  • Dupis

Spalt fixar dom ju riktigt bra nuförtiden. Skulle du verkligen kunna ta bort barnet med en sådan missbildning??

• Marisis

Ja, pappan är inte med i bilden och jag vacklar  för om jag ska föda eller inte. Har 2 barn sen tidigare, 6 och 8 år gamla. Blir tufft att klara en liten helt ensam. Skulle det visa på spalt så känns det som att det negativa övertar det positiva.

• Dupis

Okey, tänkte om det var enbart för spalten som var jobbigt, för oftast är de friska barn som har en ytlig missbildning som går att göra något åt. Men jobbig sits.

En bekant som har spalt var orolig själv över om deras barn skulle få det, så när dom var på ultraljud så fråga dom läkaren om det visade sig vara något men nej fick dom till svar. Fast dom visa på ultraljudbilden hur dom såg ett streck i ansiktet, men fortfarande att det inte var något. Men ut kom barnet med spalt. Så nog kan man se det, men hur vanligt vet jag inte.

Idag är han opererad, inte helt klart då han fick flera spalter, men det man ser har dom fixat skit fint! En go och glad frisk pojke i övrigt!

Men 3d  ultaljud går inte det och göra så pass tidigt? Där lär man väl kunna se bra iaf.

• Marisis

Saken är den att risken för just gomspalt förekommer som risk vid min medicinering, kanske de kan titta lite extra noga efter just det? 3d ultraljud vet jag inte om det finns häromkring. Naturligtvis vore det det bästa sättet att kolla med. försöker att trappa ut mediciner men det kan vara försent .

• Dupis

Ja dom kollade ju också eftersom mamman hade de, men nej fick dom till svar så vet faktiskt inte, att barnet inte hade det alltså. ring och fråga!

Försent att göra något åt det nu tror jag det är, du är ju ganska sent gånget.

Men hoppas de går bra! =)

• Marisis

Jo fast abort får man ju göra fram till vecka 18, 22 med länstyrelsens kännande, men skulle aldrig klara att ta bort ett så långt gånget foster..

• Dupis
    Marisis skrev 2010-08-10 13:22:01 följande:
    Jo fast abort får man ju göra fram till vecka 18, 22 med länstyrelsens kännande, men skulle aldrig klara att ta bort ett så långt gånget foster..
    Nej de förstår jag, skulle heller aldrig kunna det. Sen tror jag inte länstyrelsen skulle bevilja en abort pga spalt. Men är det vecka 18? Har ingen koll på de där, för tänkte om dom har RUL då och man ser något fel borde man ju själv få välja innan tiden gått ut för att bestämma själv om man vill behålla eller int.
  • Niiskuneiti

OM de kan upptäcka det på UL så är det som andra skrivit riktigt sent, först v 18-20. Inte säkert det syns så tidigt. Vad gör du då?

Jag vet inte vad du tänker dig att LKG ska ge för anledning till att man inte ska få leva? Det är ju inget farligt eller nåt som man inte kan ordna. Det är ganska hårt att ta bort ett liv för att det är en kosmetisk orsak.

För övrigt är plastikkirurgin idag så avancerad att det inte kommer att synas. Utan att komma med påhopp måste jag säga att dina tankar om abort verkligen gör mig ledsen, att döma nån så hårt efter utseende att den inte ska få födas?

Nej, jag har inte LKG.

• Haligh

Gjorde UL igår (20+1 visade det sig) och då tittade barnmorskan just efter det; att läpparna var hela så jag antar att man kan upptäcka åtminstone en större gomspalt!

• Haligh

Oj nu såg jag att jag läste för snabbt; har ingen aning om man kan upptäcka en sådan missbildning på ett tidigt ultraljud.

Svar på tråden Läpp-käk-gomspalt visas på UL?