Anonym skrev 2010-08-10 01:27:41 följande:
Jag har inte fått diagnosen "laktosintolerant", men däremot IBS-mage.. Jag tänkte bara att jag skulle testa att vara utan p-pillren ett tag för att se om magen blev bättre, men det kan jag inte precis påstå att den har blivit heller. Har faktiskt inte tänkt på att testa med Lactrace, tack för tipset! :) Största anledningen till att jag slutade med p-piller var väl egentligen p.g.a propprisken då båda mina föräldrar haft det (hjärtinfarkt/ små proppar i hjärnan) Men å andra sidan så var ju de i 55-65 års åldern (barnmorskan frågade aldrig om åldrarna och jag berättade inte heller) då de fick sina proppar så då kanske det inte är lika allvarligt..? Så nu tänkte jag börja med p-piller igen, men det kanske är så att alla innehåller laktos..
Det ska inte spela någon roll, jag får inte ppiller utskrivet pga min mamma fick medicinrelaterade proppar.
Du ska ju inte ta lactrase om du inte är laktosintolerant, då kan du förstöra din egen produktion och du blir laktosintolerant. Gå till vårdcentralen och be om ett blodprov, så får du ganska snabbt svar på den frågan.
Alla problemen du skrev ovan får jag när jag äter t ex minipiller, + några till... och det är inte laktosen det beror på utan hormonerna, idag vägrar jag ta hormonpreventivmedel. Laktos är ett vanligt bindemedel i alla slags mediciner.