• Anonym

P-piller utan laktos?

Är det någon som vet om det finns någon p-pillersort som inte innehåller laktos? Jag slutade med mina Trinovum 28 för ca 2 mån. sedan, dels p.g.a propprisk och att min mage kanske kunde bli bättre.. Övergick då till minipillret Cerazette (innehåller oxå laktos) som jag åt i 5 veckor. Sen stod jag inte ut längre, hade konstant huvudvärk, irriterad och deppig samt värk i hela bäckenet m.m. Nu har jag varit utan i snart 1 mån. men funderar på att börja med p-piller igen, men vet inte vilken sort jag ska "välja", som kanske är snällare mot magen?

• Svar på tråden P-piller utan laktos?
  • Teskedsmamman

Dina problem låter ju inte direkt laktosrelaterade utan mer hormonrelaterade....

Har du testat att ta pillerna med t ex lactrase? Det är ju enzymet som du saknar som laktosintolerant.

3 killar & pojke 3 dagar till BF - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Anonym

Jag har inte fått diagnosen "laktosintolerant", men däremot IBS-mage.. Jag tänkte bara att jag skulle testa att vara utan p-pillren ett tag för att se om magen blev bättre, men det kan jag inte precis påstå att den har blivit heller. Har faktiskt  inte tänkt på att testa med Lactrace, tack för tipset! :) Största anledningen till att jag slutade med p-piller var väl egentligen p.g.a propprisken då båda mina föräldrar haft det (hjärtinfarkt/ små proppar i hjärnan) Men å andra sidan så var ju de i 55-65 års åldern (barnmorskan frågade aldrig om åldrarna och jag berättade inte heller) då de fick sina proppar så då kanske det inte är lika allvarligt..? Så nu tänkte jag börja med p-piller igen, men det kanske är så att alla innehåller laktos..

• Teskedsmamman
    Anonym skrev 2010-08-10 01:27:41 följande:
    Jag har inte fått diagnosen "laktosintolerant", men däremot IBS-mage.. Jag tänkte bara att jag skulle testa att vara utan p-pillren ett tag för att se om magen blev bättre, men det kan jag inte precis påstå att den har blivit heller. Har faktiskt  inte tänkt på att testa med Lactrace, tack för tipset! :) Största anledningen till att jag slutade med p-piller var väl egentligen p.g.a propprisken då båda mina föräldrar haft det (hjärtinfarkt/ små proppar i hjärnan) Men å andra sidan så var ju de i 55-65 års åldern (barnmorskan frågade aldrig om åldrarna och jag berättade inte heller) då de fick sina proppar så då kanske det inte är lika allvarligt..? Så nu tänkte jag börja med p-piller igen, men det kanske är så att alla innehåller laktos..
    Det ska inte spela någon roll, jag får inte ppiller utskrivet pga min mamma fick medicinrelaterade proppar.

Du ska ju inte ta lactrase om du inte är laktosintolerant, då kan du förstöra din egen produktion och du blir laktosintolerant. Gå till vårdcentralen och be om ett blodprov, så får du ganska snabbt svar på den frågan.

Alla problemen du skrev ovan får jag när jag äter t ex minipiller, + några till... och det är inte laktosen det beror på utan hormonerna, idag vägrar jag ta hormonpreventivmedel. Laktos är ett vanligt bindemedel i alla slags mediciner.
    3 killar & pojke 3 dagar till BF - tesked.blogspot.com/ - Virkaholic
  • Anonym

Tack för svaret!

• Anonym (IBS)

Har du IBS så är det mycket möjligt att det är det som gör att din mage reagerar på p-piller. Tänk också på att om du lider av diarré-varianten så kan du ha minskat skydd av p-piller.

• Anonym (allergisk)

en liten fråga från en som är laktosintolerant,
    finns det laktos i alla sorters p-piller?

har levt utan skydd ganska länge men ska nu börja med det igen, för min del funkar det inte alls med lactrase heller, finns det andra alternativ?

Svar på tråden P-piller utan laktos?